Stromer ST2 sport winnaar Speedpedelectest 2018

Georgio
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 mar 2018, 13:44
Locatie: Zeist

Daniel1975 schreef: 04 dec 2018, 12:30 Nog inefficienter dan een riem + interne versnellingen
Niet voor niets dat ook automaten bij auto's bij voorkeur dubbele koppeling gebruiken of een omvormer (ook niet super efficient) ipv cvt.
Niet doordraaien Daniel, het dubbel koppeling systeem is maar bij een paar merken in gebruik, de CVT echter bij veel meer merken. De CVT is bij auto's het systeem voor de toekomst. (maar dat zullen sommigen wel weer anders zien :mrgreen: )
Eerst Giant low speed, toen Sparta E-speed MNB, nu St2s...
MarcoRasser
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 sep 2017, 22:03
Locatie: Spijkenisse
Merk SP: stromer
Km-stand: ongoing

Georgio schreef: 04 dec 2018, 11:57
MarcoRasser schreef: 04 dec 2018, 07:54 riemaandrijving cvt :D
Je denkt misschien dat dit een grapje is, maar dat bestaat wel degelijk.
Dat is een aanname want ik heb een nuVinci in het achterwiel van mijn Flyer rs 350watt gehad jaren geleden.

Die beviel mij overigens niet maar ik doelde eigenlijk op een duwriem cvt, een oerhollands stukje techniek.
CVT2.png
CVT2.png (121.8 KiB) 2402 keer bekeken
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Mijn Honda camino had zo'n systeem vroeger (toen de dieren nog spraken)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
MarcoRasser
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 sep 2017, 22:03
Locatie: Spijkenisse
Merk SP: stromer
Km-stand: ongoing

Tomasj schreef: 04 dec 2018, 19:46 Mijn Honda camino had zo'n systeem vroeger (toen de dieren nog spraken)
Toen een verzekeringsplaatje genoeg was en er nog geen kenteken op hoefde. Ik ben benieuwd hoe dit op een Stromer zou voelen.
Ik denk dat je er lekker snel mee weg komt en redelijk vloeiend naar het zwaarste verzet gaat.
Scheelt ook wat tandwieltjes 11 vervangen en het is een onderhoudsvriendelijk systeem.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Georgio schreef: 04 dec 2018, 14:22
Daniel1975 schreef: 04 dec 2018, 12:30 Nog inefficienter dan een riem + interne versnellingen
Niet voor niets dat ook automaten bij auto's bij voorkeur dubbele koppeling gebruiken of een omvormer (ook niet super efficient) ipv cvt.
Niet doordraaien Daniel, het dubbel koppeling systeem is maar bij een paar merken in gebruik, de CVT echter bij veel meer merken. De CVT is bij auto's het systeem voor de toekomst. (maar dat zullen sommigen wel weer anders zien :mrgreen: )
Noem de cvt merken eens?
Heel VAG groep, renault, fiat is dsg. Ik dacht mercedes ook. Peugeot/citroen, bmw is conventioneel met koppelomvormer.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Daniel1975 schreef: 04 dec 2018, 21:34 Noem de cvt merken eens?
Heel VAG groep, renault, fiat is dsg. Ik dacht mercedes ook. Peugeot/citroen, bmw is conventioneel met koppelomvormer.
Een aantal Japanse merken gebruiken CVT (Nissan, Honda en Toyota).
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

Georgio schreef: 04 dec 2018, 11:57
MarcoRasser schreef: 04 dec 2018, 07:54 riemaandrijving cvt :D
Je denkt misschien dat dit een grapje is, maar dat bestaat wel degelijk.
Ik heb jaren gefietst met de nuvinci 360, die heeft 2 mogelijkheden:
1. Gewoon een versnelling kiezen, de verhouding wordt in de naaf gefixeerd
2. Konstante trapfrequentie kiezen: de trapfrequentie blijft gelijk bij iedere snelheid: CVT!

Ik had de schakelaar altijd op stand 2 staan. Het nadeel is wel dat je geen directe verbinding hebt tussen de trapper en het achterwiel: er zit altijd de nuvinci software tussen die bepaalt in hoeverre je zelf meewerkt aan de rijsnelheid, dat voelt wel een beetje vreemd aan. Verder is de maximale verhouding van het systeem beperkt en eindig je bij hogere snelheid (>40kmh, ook in stand 1.) met een zeer hoge trapfrequentie, ofwel je kan eigenlijk niet harder omdat de trappers te snel rondgaan.

Ik zou daarom de nuvinci niet aanbevelen, zelfs niet als je hem in een achterwielmotor zou bouwen.
Dit was voor mij de voornaamste reden dat ik van de Nuvinci ben overgestapt naar Stromer. Idd, boven de 40, kon op zich nog best harder en ondersteuning genoeg over, maar de trapfrequentie werd veel te hoog.

Dat en het feit dat de Nuvinci 4 keer kapot is gegaan in 2 jaar.. :-(

Verder (als het zou werken) een heerlijk systeem. Altijd in de juiste versnelling. Fiets op zich heerlijk.
Maar als de batterij leeg is.... Pfff
1) ZEEER zwaar trappen, kwam maar met moeite boven de 15km/u uit. De Stromer is ook geen lichtgewicht maar als ik mijn kinderen naar school fiets staat de motor uit en rij ik toch gewoon 20-21.
2) Als de batterij leeg is (wat me met de Bosch regelmatig gebeurde) dan schakelt de Nuvinci niet meer. ALs hij dan net in een heel licht verzet staat bv dan kan je het vergeten, kom je niet meer vooruit.
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
Plaats reactie