Bedrijven weigeren steeds vaker snelle elektrische fiets in leaseplan: "Risico’s zijn te groot"

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

NikolaasArts schreef: 03 dec 2018, 06:21 Dag iedereen

Leuke discussie! Ik vind alle maatregelen die genomen kunnen worden om tot meer veiligheid te komen prima en zelfs noodzakelijk. Ze werden in vorige berichten in dit topic al besproken en ook de verantwoordelijkheid die elke bestuurder van gelijk welk voertuig moet opnemen is van groot belang.

Wat me wel enorm stoort is de polarisering. Speed pedelecs zijn een deel van de oplossing van het mobiliteitsprobleem en geen probleem dat steeds groter dreigt te worden. Op deze manier zal het er in België (ik ben niet genoeg op de hoogte van de situatie in NL) misschien nog van komen dat er idiote maatregelen genomen worden tegen de SP (niet meer op fietspaden, verbieden of niet meer stimuleren, duurdere verzekeringen, inverkeerstelling en verkeersbelasting betalen????, ...) om dan later met zekerheid te gaan beseffen dat de speed pedelec echt nodig is om meer mensen uit de auto te halen.
Onze fietsinfrastructuur (B) is gewoon niet aangepast om grote aantallen speed-pedelecs op de fietspaden toe te laten, zeker niet in de bebouwde kom. Zolang we een kleine groep zijn, is dat nog doenbaar, maar wanneer we in aantallen groeien, wordt dat een probleem (te grote snelheidsverschillen op een te smal fietspad).
Het is dan gewoon logisch dat wij naar de weg verwezen worden, indien we met voldoende speedpedelecs zijn, vormt dat ook niet langer een probleem (zolang we met weinig zijn dus wel). We nemen dat eigenlijk onze plaats op de weg in, want we gaan die auto's gewoon naar 't museum verwijzen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

NikolaasArts schreef: 03 dec 2018, 06:21 Wat me wel enorm stoort is de polarisering. Speed pedelecs zijn een deel van de oplossing van het mobiliteitsprobleem en geen probleem dat steeds groter dreigt te worden.
Welkom in het tijdperk van click-bait artikelen. Helaas zijn er nog veel te weinig mensen die zich beseffen dat nieuws artikelen bewust zo geschreven worden. De tekst en titel wordt geoptimaliseerd naar "het aantal mensen dat erop clickt", om zoveel mogelijk reclame inkomsten te hebben.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Dit is een artikel op de vrt website, dat is geen commercieel bedrijf, probeert natuurlijk ook zoveel mogelijk mensen te bereiken.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Tomasj schreef: 03 dec 2018, 08:24 Dit is een artikel op de vrt website, dat is geen commercieel bedrijf, probeert natuurlijk ook zoveel mogelijk mensen te bereiken.
Ze zenden bijna evenveel reclame uit als de commerciele zenders. En onafhankelijk zijn ze in feite nooit geweest.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Free2be schreef: 03 dec 2018, 09:04
Tomasj schreef: 03 dec 2018, 08:24 Dit is een artikel op de vrt website, dat is geen commercieel bedrijf, probeert natuurlijk ook zoveel mogelijk mensen te bereiken.
Ze zenden bijna evenveel reclame uit als de commerciele zenders. En onafhankelijk zijn ze in feite nooit geweest.
De website van vrtnieuws is vrij van reclame. En de redactie is onafhankelijk. Maar laat ons nu niet of topic gaan over het zogenaamd linkse nest van de vrt (terwijl de hoofdredacteur overstapte naar de NVA)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Er is niets achterlijk aan dit artikel. Ook bij ons heerst de vrees dat men de speed pedelec bij het hernieuwen van het contract niet meer gaat opnemen. Dat duurt nog wel twee jaar, en dan kan er nog veel veranderen.
Een fiets- of kilometervergoeding hebben we al helemaal niet, die situatie mag je dus niet veralgemenen.
Ook is er sprake geweest om mensen verplicht op een cursus te sturen, daarrond is het de laatste tijd wel heel stil geworden, maar de komende maanden gaat de focus van de veiligheidsdienst wel liggen op fietsen, verlichting, ...

Ik heb het hier elders al gemeld, maar ook ik vind dat een (te) groot aantal mensen met een SP hier in de regio totaal onaangepast rondrijden: op fietspaden waar het niet mag, en dan nog te snel ook. Ontbrekende helmen of gewone fietshelmen, ... Zigzaggen tussen voetgangers en gewone fietsers aan hoge snelheid, ...
Het topic rond park Spoor Noord gaf het ook al aan: veel mensen denken dat ze een gewone fietser zijn terwijl ze dat net helemaal niet zijn.

Er schort wel iets aan de mentaliteit van een aantal van onze collega's, en ik vraag me af in hoeverre dat hen in de winkel is uitgelegd waarmee ze precies op pad gaan.

Zelf ervaar ik ook dat je de snelheid heel snel gewoon wordt. Onze wijk is net een zone 30 geworden, en ik moet flink uitkijken hoe snel ik rondrijd. Je zit zonder het te beseffen of te voelen al snel aan 35, zelfs met een ST1X.
Scheldelaan-Stromer
Golvas

Er zijn helaas wel meerdere Belgische bedrijven waar geen fietsvergoeding wordt uitgekeerd ... zo heb ik weet van een toch wel bijzondere uitleg die werknemers kregen voor het niet willen uitbetalen van een fietsvergoeding : "onze bron van inkomsten ligt in de auto-industrie, we zouden dan ook gek zijn wanneer we als werkgever het gebruik van de fiets moesten stimuleren" ... :bu: :bu: :bu:
NikolaasArts
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 mei 2018, 19:59

Kan zijn dat een bepaald aantal mensen onverantwoord rondrijden... ik zie er zeker zoveel doe hun verantwoordelijkheid wel opnemen.
Maar dan moet men maar handhaven want de regels zijn duidelijk (helm, rijbewijs, snelheid (ik ken trouwens iemand die geflitst is met een SP aan een school in een zone 30 km/u -> volkomen terecht)) in plaats van het gehele concept SP in een slecht daglicht te stellen.
Golvas

Tomasj schreef: 01 dec 2018, 17:36 Want niet alle BMW rijders zijn asociaal ;-)
Klopt ... er zijn ook nog de coiffeurs. ;)
Marco Verkerk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST2

Golvas schreef: 03 dec 2018, 19:28
Tomasj schreef: 01 dec 2018, 17:36 Want niet alle BMW rijders zijn asociaal ;-)
Klopt ... er zijn ook nog de coiffeurs. ;)
Wat zijn coiffeurs? Kappers?
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
Plaats reactie