Eerste ervaringen met de Stromer ST3 / ST3 LE

Lomito

Het is inderdaad zo dat de ST5 ongekende remkracht heeft en daar raak je gemakkelijk aan gewend... die auto van rechts was ook niet echt een grote bedreiging maar ik rem toch liever af en miste nu de perfecte vertraging zoals ik die van de ST5 ken. Met de wetenschap dat de remmen ingeremd moeten worden ben ik ook anders op de ST3-LE gaan rijden (wet van behoud van ellende in omgekeerde richting) en heb tijdens de heenrit enkele keren flink geremd om de remschijven tot de orde te roepen. Het is verder ook geen probleem geweest, maar ik wist echt niet dat de schijven ingewijd moeten worden. Op mijn ST5 heb ik er ook niets van gemerkt. Je verwacht dat de remmen hun werk zullen doen EN als ze dat dan niet doen schrik je behoorlijk... Reinout zal in ieder geval geen last meer hebben van oningeremde remmen. :mrgreen:

Ook dit is een puntje dat dealers best aan hun klanten kunnen meegeven. Het is sowieso verstandig om de eerste paar honderd kilometer een beetje rustig aan te doen als je onervaren bent op een speed pedelec.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zoiets hoort inderdaad bij het uitleverpraatje van de dealer (of hij moet ze zelf inremmen voorafgaand aan levering, dan kan natuurlijk ook).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Vanmorgen was het pittig koud op de fiets. Was uitgegaan van wielren-outfit, maar blijkt dat je het op een Stromer toch minder warm krijgt en ik dus eigenljik net een fractie dikker moet aankleden. (of harder trappen ;p )
Wat echter vooral opviel was het verbruik. Het voelde een beetje als zo'n oude Amerikaan; grote motor, zuipen als een ketter maar zonder echt spectaculaire prestaties.
Batterijverlies was wel serieus groter dan normaal; pittig koud tegenwindje gaf toch wel een reductie op de topsnelheid en een fors gestegen verbruik. Vandaag voor het eerst <40% binnen gekomen op dit ritje, terwijl ik meestal rond de 50% schommel.

Tot op heden valt het geleverde vermogen bij tegenwind mij nog steeds een beetje tegen. Ik had een verbetering verwacht tov de oude ST2 maar dat komt er niet echt uit (standje 3, sensorgevoeligheid op MAX).
Lomito

Daniel1975 schreef: 22 nov 2018, 12:08 Tot op heden valt het geleverde vermogen bij tegenwind mij nog steeds een beetje tegen. Ik had een verbetering verwacht tov de oude ST2 maar dat komt er niet echt uit (standje 3, sensorgevoeligheid op MAX).
Het verschil in koppel tussen de ST2 en ST3 is vrij gering, ik meen even uit het hoofd 2 Nm (42-40) en daar staat het extra benodigde koppel tegenover als gevolg van de grotere wieldiameter van de ST3. Effectief blijft er niets over ten opzichte van de ST2. Hetzelfde geldt voor de ST2s en ST5 met respectievelijk 45 en 48 Nm. Het grotere vermogen van zowel de ST3 als ST5 zorgt wel dat je iets hogere snelheden kunt aanhouden bij tegenwind.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Maar hij levert toch wel meer watts op het achterwiel?
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

En vanmiddag dus die noord-ooster in de rug. Ook zelf op redelijk hoge intensiteit gereden (HFgem 155) en lekker rustig op de paden. Geen scholieren en geen zwalkende Stella’s ;)

Harder kan het volgens mij echt niet, :cool2: toen ik de woonwijk inreed stond ie nog op 42,5.
Bijlagen
6224031B-60E3-4DC2-B337-DEB0DB1141B8.jpeg
6224031B-60E3-4DC2-B337-DEB0DB1141B8.jpeg (781.04 KiB) 3231 keer bekeken
mrstrom

Dat is zeker een hoge gemiddelde snelheid.
Gebruikersavatar
boomshakalak
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 nov 2018, 20:49
Locatie: België, Antwerpen
Merk SP: Stromer ST7 LE

Beste Leden,

Ik heb nu een 170-tal km gereden op 2 dagen.
Momenteel vind ik dat de fiets meer en meer afremt bij gewoon trappen.
Het trappen wordt zwaarder, en heb het gevoel dat ie niet goed uitbolt.
Bij het uitbollen remt ie precies af, uitbollen loopt niet vlot zoals het hoort volgens mij

Straks ga ik eens bellen met de dealer om mij te informeren omtrent het afremmen.

Ik had al wel gelezen dat dit nog al eens bij een Stromer heeft plaats gevonden.
Met wat geluk is er iets niet goed gemonteerd of dergelijke.

Wat ik ook eens moet navragen is: of het normaal is dat je van een (nogal hogere) drempel rijdt dat je de voorvork lichtjes hoort kraken (soms), en dat je soms uw schijf hoort van de rem (precies of er vliegt iets tegen). Dit is vooral wanneer je in een put(je) rijdt.

Als jullie wat tips of ervaringen omtrent kunnen delen, graag ;-)

Groetjes
🇧🇪 - Stromer ST7 LE - Verende Voorvork - 🚴‍♂️ Kinekt XR Zadelpen 🚴‍♂️ / ⚡ W-W: 26km enkel

✖️ Stromer ST5 ABS
✖️ Stromer ST3 Cool White
✖️ Sparta M9b e-Speed (45)
Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

Als ik een bocht neem met iets of wat snelheid dan hoor ik eveneens mijn schijfrem een beetje slepen maar ik denk dat dat komt omdat de remmen zodanig fijn staan afgesteld dat wanneer uw wiel hem een beetje ‘zet’ in een bocht de schijf ff sleept.

Wat het afremmen betreft... Mss moet je jouw sensor eens calibreren...
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
mrstrom

Ik hoor ze ook als ik net geremd heb. Dan schuurt het nog een 10meter ofzo en stopt dat.
Plaats reactie