Slijtage / onderhoud-vraag

LeuventotBrussel
Pro
Pro
Berichten: 52
Lid geworden op: 22 feb 2018, 18:00
Locatie: Kortenberg

Hallo,
Ik heb na 6.500km op de ST2 2018 een onderhoud laten uitvoeren en er werden volgende items vervangen:
- nieuwe ketting
- nieuwe cassette
- nieuwe remblokjes
Mijn vraag is eerder algemeen: zit ik daarmee boven of onder de gemiddelde slijtage van die dingen?
Belangrijk om weten:
- Ik rijd in alle weersomstandigheden, inclusief hevige regenbuien.
- 50% van mijn traject is stadsverkeer met frequent schakelen
Dankje
ST2 2018 - 983 Wh - 22" Sport - Zwart
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Lijkt me voor een fiets met achterwielmotor redelijk vlot, mijn Bulls met middenmotor is nu net (12.000 km) aan de tweede wissel van aandrijving toe. Maar volgens mij belast een middenmotor de aandrijving zwaarder.
En inderdaad, weer en wind, maniet van fietsen en onderhud hebben (veel) invloed op sijtage. Ik rijd ook door weer en wind, veel in volle ondersteuning en weinig onderhoud. (Af en toe tuinslang en spuitbusje smeermiddel)
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Toen ik mijn fiets binnenbracht na de eerste 6k zijn ook de blokken vervangen. FM wilde ook ketting en cassette vervangen, maar dat vond ik nog niet nodig, omdat ik alles nog prima vond draaien.
Dat heb ik uiteindelijk zelf rond de 9k gedaan.
Het klinkt mij vrij normaal in de oren.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

6.5k lijkt mij wel redelijk normaal als je erg goed onderhoud pleegt en "licht" draait (85-95tpm) denk ik dat het dubbele haalbaar is.
Als je aan gepland onderhoud doet kijk je vooruit dit betekend dat de je "extrapoleert" of de fiets de volgende beurt haalt met deze remblokken, ketting etc. bij twijfel leg je het aan de klant voor. Goede communicatie hierin is belangrijk.
Als je zelf het onderhoud bijhoud kijk je even tussendoor hoever de remblokken zijn versleten en schuif ik vaak iets door tot het echt moet, heb het dan wel op de plank liggen.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

LeuventotBrussel schreef: 10 nov 2018, 09:00 Hallo,
Ik heb na 6.500km op de ST2 2018 een onderhoud laten uitvoeren en er werden volgende items vervangen:
- nieuwe ketting
- nieuwe cassette
- nieuwe remblokjes
Mijn vraag is eerder algemeen: zit ik daarmee boven of onder de gemiddelde slijtage van die dingen?
Belangrijk om weten:
- Ik rijd in alle weersomstandigheden, inclusief hevige regenbuien.
- 50% van mijn traject is stadsverkeer met frequent schakelen
Dankje
De enige factor die je niet noemt, en die eigenlijk essentieel is, is hoeveel onderhoud je zelf in de tussentijd aan je fiets pleegt, met name aan je drivetrain (reinigen, ontvetten, smeren). Aangezien je dit niet vermeldt, ga ik er voorzichtig vanuit dat je dit niet doet. In dat geval is het vervangen van de ketting en cassette volkomen normaal na 6k.

Wel is het zo dat Stromer dealers vaak de complete cassette vervangen terwijl slechts één of twee kransjes echt versleten zijn (m.n. de 11). Je kunt volstaan met het laten vervangen van het versleten kransje, scheelt een hoop geld.

Remblokjes met een groot deel van je traject in de stad, dus veel remmen, lijkt me eveneens normaal na 6k.

Een goeie Stromer dealer zal dit soort slijtage-onderdelen ook voor je vervangen vóórdat jij klachten krijgt, zoals een overslaande ketting omdat de 11 al lang aan gort is, of remmen die niet goed meer werken (zeker een ramp in de herfst).

Het klinkt mij dus allemaal prima en keurig in de oren.

Verder eens met wat WFVst5 hierboven schrijft.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
LeuventotBrussel
Pro
Pro
Berichten: 52
Lid geworden op: 22 feb 2018, 18:00
Locatie: Kortenberg

Stromeur schreef: 10 nov 2018, 14:09 De enige factor die je niet noemt, en die eigenlijk essentieel is, is hoeveel onderhoud je zelf in de tussentijd aan je fiets pleegt, met name aan je drivetrain (reinigen, ontvetten, smeren).
Mijn antwoord luidt: 'waarschijnlijk te weinig'. Gemiddeld 1 maal per maand doe ik een grondige reiniging, ontvetting en smering van ketting en cassette. Echter nog niet het ideale smeermiddel gevonden dat zowel voldoende vet is en tegelijkertijd geen stof en vuil aantrekt.
ST2 2018 - 983 Wh - 22" Sport - Zwart
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

LeuventotBrussel schreef: 10 nov 2018, 14:54 Echter nog niet het ideale smeermiddel gevonden dat zowel voldoende vet is en tegelijkertijd geen stof en vuil aantrekt.
Dat is inderdaad de holy grail onder de smeermiddelen, en een vraagstuk waar elke fabrikant mee worstelt. De beste tussenoplossing is om in ieder geval een smering voor droog weer en een smering voor nat weer te gaan gebruiken. (Dus in dit jaargetijde: smeren voor nat weer.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik zie hier nu ook weer dat de 11 als eerste versleten zou zijn. Ik heb 600-700 km op een ST2 en nu mijn 3 gemaakt en op beide fietsen is de 11 nog volledig schoon, ongebruikt.
Op de andere kransjes rijden heeft zoveel voordelen dat ik ook echt niet snap dat dit zoveel gebeurt;
- minder verbruik
- minder slijtage
- meer souplesse voor bestuurder
- reactiever gedrag van de fiets

Ik zal binnenkort wel eens een cadanssensor op mijn crank monteren, maar Ik verwacht dat ik rond de 85rpm zit. Niks extreems dus.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Heb ik laatst ook besteld. Ik moet 'm er nog even op zetten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Daniel1975 schreef: 10 nov 2018, 18:53 Ik zie hier nu ook weer dat de 11 als eerste versleten zou zijn. Ik heb 600-700 km op een ST2 en nu mijn 3 gemaakt en op beide fietsen is de 11 nog volledig schoon, ongebruikt.
Op de andere kransjes rijden heeft zoveel voordelen dat ik ook echt niet snap dat dit zoveel gebeurt;
- minder verbruik
- minder slijtage
- meer souplesse voor bestuurder
- reactiever gedrag van de fiets

Ik zal binnenkort wel eens een cadanssensor op mijn crank monteren, maar Ik verwacht dat ik rond de 85rpm zit. Niks extreems dus.
De meeste fietsers die pas beginnen draaien veels te zwaar....dit is eigenlijk een gebrek aan goede fietsconditie ;p
Ik rij ook meestal vrij "licht" ben dit van jongs af aan gewend met wedstrijden en later toeren de 13,12 en 11 alleen voor de wind of in de sprint was mijn logo het zou eigenlijk van elke serieuze fietser een tweede natuur moeten worden al is het maar om knie/heup/rugblessures te voorkomen bovendien verstook je veel minder kooltjes dus hou je het langer vol of je hebt nog wat over voor de finale.
De drivetrain slijt ook veel minder!
Wat ik wel wil is kleine stapjes dus een vlakke racecassette om zo de juiste belasting te kunnen schakelen! de meeste oem. cassettes zijn een slechte keus soms wel 3-4 tanden verschil per krans :aq
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Plaats reactie