Leaseauto versus lease e-bike
Ik denk dat de lease-auto in het terugrijden wel gaat winnen. Een ST2 zonder slot op straat laten staan een hele dag, lijkt me redelijk kansloos om daar 's avonds nog mee terug te rijden
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
En die 0 gram CO2 is duidelijk niet gebaseerd op kennis van zaken. Stroom uit NL-WCD's bestaat uit een mix van allerlei energiebronnen die gemiddeld zo'n 0,50 kg CO2/kWh uitstoten... even inschatten 35 km/u (geeft 21 km) en 12 Wh/km (geeft 252 Wh) en een rendement van de oplader van 0,85 resulteert in 148 gram CO2 uitstoot met de Stromer ST2. Uiteraard veel beter dan de 933 gram CO2 van de brandstofauto maar die veronderstelde NUL gram in het filmpje geeft perfect aan hoe de duurzaamheidsonzin in onze maatschappij kan voortkankeren bij gebrek aan realiteitszin.
... alleen de ST3 LE is echt groen...
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Ik vind dat de grootste kemel nog wordt geschoten met het feit dat de teller van nul begint!? Beide voertuigen moeten toch geproduceerd worden dacht ik?Lomito schreef: ↑04 nov 2018, 17:23 En die 0 gram CO2 is duidelijk niet gebaseerd op kennis van zaken. Stroom uit NL-WCD's bestaat uit een mix van allerlei energiebronnen die gemiddeld zo'n 0,50 kg CO2/kWh uitstoten... even inschatten 35 km/u (geeft 21 km) en 12 Wh/km (geeft 252 Wh) en een rendement van de oplader van 0,85 resulteert in 148 gram CO2 uitstoot met de Stromer ST2. Uiteraard veel beter dan de 933 gram CO2 van de brandstofauto maar die veronderstelde NUL gram in het filmpje geeft perfect aan hoe de duurzaamheidsonzin in onze maatschappij kan voortkankeren bij gebrek aan realiteitszin.
Volgens onderstaande links kost het voor een Citroen C1 zo'n 6 ton CO2 om die te produceren. Voor de stromer vermoed ik dat het ergste hem in de batterij gaat zitten. Voor ~1kWh Lithium batterij kost het zo'n 150kg à 200kg (zie andere link) + het frame/banden/afmontage/... maar ik vermoed dat dat nog niet eens half in de buurt van 1ton komt.
Of deze getallen juist zijn weet ik niet, maar echt een wedstrijd vind ik het toch niet. Ligt wat mij betreft ook voor de hand. Je spreekt ofwel over 1ton ofwel over ~35kg die je moet produceren/in stand moet houden(onderhoud)/ in beweging moet krijgen/recycleren/... .
https://www.theguardian.com/environment ... nt-new-car
https://www.thegwpf.com/new-study-large ... tric-cars/
-
- Veteraan
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
- Locatie: Gouda
- Merk SP: Klever N Rogue
- Km-stand: 7000
Op de fiets heb je gewoon meer lol, daar gaat het toch om
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Dat verschilt per persoon en per auto
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Inderdaad. Mooi dat er vergeleken wordt, maar die het dan aub wel juist. Of met een deftige schatting en een disclaimer erbij.
Dat kan wel eens tegen vallen. Metaal productie kost genadeloos veel energie en produceert daarmee véél CO2. Ik heb helaas geen getallen.
Dan nog steeds is het bijna verwaarloosbaar tov de auto, dus voor de eindconclusie maakt het niet uit.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Inderdaad, de footprint begint al bij het energieverbruik voor het ontwerpen van het voertuig, voor de winning van de benodigde grondstoffen en eindigt pas als het voertuig gesloopt wordt.
Dit is mede de reden dat de zogenaamde 'circulaire economie' alleen op papier bestaat, in de diverse fases van één levenscyclus (productie-gebruik-sloop) gaat veel energie verloren die weer aangevuld moet worden met nieuwe energie en dat geeft ook weer extra CO2-uitstoot.