Controle van een tweedehands ST2

kedam
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2018, 11:54

IK ben op zoek naar een goede tweedehands (ST2) stromer, maar als gevolg van gebrek aan (rij) ervaringen kan ik lastiger een gebruikte stromer controleren op foutjes.

Na wat zoeken op het forum heb ik al enkele zaken kunnen achterhalen die me hierbij kunnen helpen of die ook voor aanvulling vatbaar zijn, misschien kan iemand me hierbij helpen :D

- toestand banden, kettingen en cassette (zijn er bepaalde symptomen/kenmerken waarop ik moet letten?)
- voorvork die kan kraken/piepen
- onstabiele trap ondersteuning
- display respons mag niet haperen
- ..

Kan iemand hierop wat aanvullingen maken?

thanks :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bekijk het totaal aantal km's in de OMNI display en vraag onderhoudsfacturen op, zodat je weet hoe lang alles al meegaat en of het periodiek onderhoud voldoende vaak en bij een erkend Stromer dealer is gedaan.

Banden, cassette, dikte rempads e.d. controleer je visueel.

Voor de ketting neem je een kettingmeter mee.

Controleer het balhoofd, de wiellagers en de trapas op speling.

Controleer het frame volledig op lakschade, vooral op schade die kan wijzen op een eventuele valpartij.

Controleer de onderkant van de cranks, zodat je weet hoe vaak iemand plat de bocht in is gegaan.

Controleer de spaakspanning.

Controleer de wielen op slagen.

Controleer of de remschijven nog volledig recht zijn.

Controleer bij het schakelen of alle tandwielen nog goed "gepakt" worden en of de ketting niet doortrapt of eraf loopt.

Check of de Stromer nog goed remt.

Bijgeluiden van de voorvork komen niet voor bij de ST2 (dat was de ST1 X, sporadisch).

Haperende display respons: nooit van gehoord, geen idee waar dat over gaat.

Onregelmatige ondersteuning: eerst goed alle instellingen controleren, maar klopt dat de Stromer gewoon constant moet ondersteunen. Verdiep je wel even in die instelmogelijkheden (handleiding) zodat je weet wat je doet.

Controleer in de OMNI display of de meest recente FW versie op de Stromer zit.

Controleer in het servicemenu of beide remsensoren goed werken en wat de TMM waarde is.

Controleer het servicemenu op foutmeldingen (hoewel het niet heel veel zegt, want de meldingen in dit menu zijn voor de dealer en Stromer, ik heb een ST1 X gehad met een menu tjokvol foutmeldingen, maar verder geen problemen, maar als de lijst foutmeldingen leeg is, des te beter).

Controleer in de OMNI app van de eigenaar wat de status van de accu is. In het ideale geval is deze "zeer goed".

Controleer of de lader naar behoren functioneert.

Neem de accu uit en controleer deze op schade, mogelijk vallen etc. Controleer ook of het verzegel-stickertje nog intact is.

Controleer of beide sleuteltjes van het accuvak erbij zitten, en natuurlijk de juiste papieren en dat-ie niet gestolen is.

Vraag bij de eigenaar na of de dealer van aanschaf bereid is om de Stromer op jouw naam te zetten en te koppelen aan de OMNI op jouw telefoon. (Installeer de OMNI alvast, zodat jij als je daadwerkelijk de koop sluit meteen kunt controleren of alles werkt en de vorige eigenaar kan dan jouw Stromer ook niet meer volgen of locken op afstand.)

Ga proefrijden, niet alleen eventjes de straat op en neer maar echt een flink stuk.

Ik zal vast nog wel wat vergeten zijn hoor.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
kedam
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2018, 11:54

Net wat ik zocht! bedankt alvast.

Ik heb ook al veel gelezen over de controller van een stromer (voornamelijk st1(x)), dat deze aan de pinnen zou corroderen en hierdoor problemen met de trapondersteuning zou veroorzaken. Is dit bij ST2 nog van toepassing of ondertussen al verholpen bij deze versie? (het is een 2018 model)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De onderste connectoren van de controller moeten zijn voorzien van krimpkous, dat is het beste. Eigenaar vragen of lange afdekplaat verwijderen dan zie je dit vanzelf.

De ST2 2018 heeft volgens mij wel een andere controller dan de eerdere modellen, en ik heb eigenlijk nog geen klachten gelezen over problemen na ritten in de regen. Maar echt slecht weer is het ook nog niet geweest dit jaar, Stromer is pas ver in de zomer begonnen met uitleveren van de 2018 modellen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

In het algemeen: als je zelf te weinig kennis hebt om zo'n fiets goed te beoordelen, vraag dan of de verkoper met jou naar een Stromer dealer wil gaan om de fiets objectief te laten beoordelen. Hier zitten uiteraard kosten aan (zal niet dramatisch zijn) maar dan heb je wel een goed oordeel.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Als je een fiets koopt zonder garantie drukt dat de prijs behoorlijk. Onderdelen zijn duur dus ben ik van mening dat je daarmee rekening mee moet houden. Dus koop geen fiets zonder garantie op je maximale budget. Een 2e hands fiets zonder garantie tov fiets met nog 1 jaar garantie is toch snel 1000 tot 1500 minder waard. Een OMNI en een controller vervangen kost meer dan 1000 euro.

Aanvulling op de adviezen hieronder:
Display OMNI moet goed reageren. Werkt hij slecht of traag is dat alleen oplosbaar door vervanging. Ik spreek uit ervaring.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
porter
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 mei 2018, 17:35
Locatie: Provincie Utrecht

Ik ben ook in de markt voor een gebruikte st2 of st1x, van een stromer dealer gehoord dat de garantie vervalt bij verkoop.
2e hands geeft de dealer en Stromer geen garantie meer.

Ik rijdt op een st1 die erg goed bevalt maar wil upgraden.....maar het kopen zonder garantie houd mij juist tegen in de prijsklasse van de St2. Wel jammer bij Apple en in de auto-industrie is de fabriekgarantie gewoon mee verkoopbaar.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De dealer heeft je verkeerd geïnformeerd. De garantie zit op de Stromer zelf, en vervalt niet bij verandering van eigenaar.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
porter
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 mei 2018, 17:35
Locatie: Provincie Utrecht

Ik verwacht ook dat elke dealer een consument zou moeten helpen met fabrieksgarantie?
Mijn ervaring is dat ze je gewoon niet helpen.

Kreeg ook een voorbeeld van een dealer stel je koopt je fiets bij fietsenwinkel.nl met 2 jaar stromer garantie.
Met een betere prijs dan de dealer.

Welke dealer staat te trappelen om je te helpen?
Hoe kun je dat afdwingen heeft Stromer een importeur in NL.

Ik wil best een gebruikte ST2 aanschaffen als de omni op mijn naam komt te staan en de fabrieksgarantie overdraagbaar is.

Wellicht een leuk item voor een eigen Topic, en kijken of er forumleden zijn wie er ervaring mee hebben.
ik denk dat een gebruikte Stromer een betere waarde houd als we dealers kunnen opsommen welke je gewoon wel helpen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

porter schreef: 11 okt 2018, 09:31 Ik verwacht ook dat elke dealer een consument zou moeten helpen met fabrieksgarantie?
Moet niet, kan/mag wel. Loopt een topic over:

viewtopic.php?f=5&t=1215&hilit=adoptiedealer#p22803
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie