Stromer ST3 LE Review

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Barry schreef: 07 okt 2018, 12:16 Waar ik n.a.v. jouw testrit nog benieuwd naar ben is hoeveel beter je de 'backsweep' van het stuur vindt t.o.v. jouw ST2s. Ik had persoonlijk de verwachting vooraf dat ik dit véél comfortabeler zou vinden dan de rechte sturen zoals ik die op de ST2/ST5 ervaren had. Ik vond het comfortverschil beperkter dan ik verwacht had.
Ik vond het een ware verademing t.o.v. het rechte stuur op mijn ST2 S. Het stuur op mijn Es heb ik voor een betere houding voorzien van Ergon handgrepen met bar-ends, maar het stuur zelf is nog te breed, dus perfect rijdt het niet. Daarnaast ex-RSI patiënt (links en rechts) + carpaal tunnel syndroom (rechts) dus mijn polsen zijn enorm slecht. Daar komt bij dat de ST3 LE in maat L die ik getest hebt te groot is. Ik heb een M nodig, hierbij is de zadelpunt-stuurpen afstand 26cm korter. Nu lag er vanwege mijn fietshouding op het te lange frame wat teveel gewicht op mijn polsen, en die zijn mij dan enorm dankbaar voor een stuur met backsweep.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Stromeur schreef: 07 okt 2018, 13:48 Ik vond het een ware verademing t.o.v. het rechte stuur op mijn ST2 S. Het stuur op mijn Es heb ik voor een betere houding voorzien van Ergon handgrepen met bar-ends, maar het stuur zelf is nog te breed, dus perfect rijdt het niet. Daarnaast ex-RSI patiënt (links en rechts) + carpaal tunnel syndroom (rechts) dus mijn polsen zijn enorm slecht. Daar komt bij dat de ST3 LE in maat L die ik getest hebt te groot is. Ik heb een M nodig, hierbij is de zadelpunt-stuurpen afstand 26cm korter. Nu lag er vanwege mijn fietshouding op het te lange frame wat teveel gewicht op mijn polsen, en die zijn mij dan enorm dankbaar voor een stuur met backsweep.
Oef dat klinkt niet best qua polsen. :? Grappig dat het zo'n groot verschil maakt tussen verschillende personen, laat toch maar weer zien dat je dit echt zelf aan den lijve moet ondervinden wat wel/niet werkt.

Klinkt als een zeer bepalende feature voor het maken van een keuze tussen Stromers. Kan ik hieruit opmaken dat je bij het vervangen van de ST2s (op termijn) een ST3 boven een ST5 zou verkiezen?
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb na mijn testritten op de ST5 en de ST3 LE in ieder geval geconcludeerd dat ik die 27,5" wielen met dikke Pirelli's een verbetering vind t.o.v. mijn ST2 S met 26" wielen en CTCII banden. Dus dat Stromer op termijn overstapt naar alles 27,5" (daar ziet het iig nu naar uit) vind ik voor mijzelf een prima ontwikkeling.

Hoewel de ST3 LE echt uitstekend schakelt, wil ik de luxe van elektronisch schakelen eigenlijk niet meer missen en ook de krachtigere ondersteuning van de ST5 spreekt me enorm aan. (Beetje hetzelfde als toen ik een ST1 X had en Tommy van QicQ me voor de grap een stukje op de ST2 S door het Westerpark liet rijden, het heeft me nooit meer losgelaten en daarom staat er hier nu eentje.)

Qua fietshouding: ik heb nog nooit op een ST5 in de voor mij juiste maat (M) gereden, dus ik zou moeten voelen hoe ik het vind. Maar eigenlijk weet ik inderdaad nu al dat a: het stuur te breed is voor mij (ik ben naast klein ook nog smal) en b: het stuur te recht is voor mijn polsen. Met mijn ST2 S kan ik echter prima leven dankzij de bar-ends. Ik overweeg wel al een tijdje om het stuur wat in te korten. (Afzagen.)

Maar weet je, ik rij gewoon nog minimaal een jaar door met de ST2 S en ga eens zien waar Stromer in 2020 mee komt. Ik denk namelijk dat het enthousiasme van klanten over de stuur/stuurpen-opties van de ST3 enorm gaat zijn, en ik hoop dat Stromer in de toekomst toch ook zoiets voor hun vlaggenschip gaat bedenken.

Ik wacht even rustig af.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Dat valt nog te bezien of ze dat ook voor d ST5 gaan doen. Kijk even naar andere takken in de wielerindustrie en daar zie je ook dat topmodellen vaak beperkt zijn qua opties en voor zijn gericht op ervaren en sportieve bestuurders.

Twee willekeurige voorbeelden:
Voor mij een van de mooiste racefietsen momenteel verkrijgbaar. Maar alleen voor écht sportieve renners ivm een zeer lage stack (korte balhoofdbuis, diep zitten). Er is geen comfortabelere versie.
Afbeelding

En de Epic S-works: alleen nog maar met 1 tandwiel voor te krijgen ipv een dubbel. De mindere goden moeten maar zien hoe ze die serieuze col opkomen ;-)
Afbeelding

En met alle respect: dit ziet er natuurlijk ook niet uit en is nog gevaarlijk ook (met 45km/u op die barends).
Ik ben serieus van mening dat als je op deze snelheid aan het verkeer gaat deelnemen je fysiek in staat moet zijn om de fiets goed te kunnen beheersen.
(Hmm, dwaalt wel een klein beetje af van het topic).
Bijlagen
947B8F49-E437-47B6-B27C-B332E976AA0D.jpeg
947B8F49-E437-47B6-B27C-B332E976AA0D.jpeg (342.35 KiB) 3406 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Daniel1975 schreef: 07 okt 2018, 15:39 Dat valt nog te bezien of ze dat ook voor d ST5 gaan doen. Kijk even naar andere takken in de wielerindustrie en daar zie je ook dat topmodellen vaak beperkt zijn qua opties en voor zijn gericht op ervaren en sportieve bestuurders.
True, alleen de praktijk is dat de gemiddelde Stromer rijder geen topsporter is, en dat weet Stromer zelf ook want die info kunnen ze keurig uit hun big data halen die ze b.v. via al onze OMNI's verzamelen.

Dat Stromer nu met de ST3 voor het eerst sinds jaren weer besloten heeft om mensen met een voorkeur voor een minder sportieve zit ook van dienst te zijn, zegt mij dat ze langzaam maar zeker in de gaten krijgen dat de doelgroep voor elektrisch ondersteunde fietsen niet volledig dezelfde is als de doelgroep voor racefietsen en MTB's in het topsegment. (Ze zijn dus alleen een beetje doorgeschoten richting "comfort"-beleid, want er zijn inderdaad ook forumleden die de standaard zit van de Stromer juist niet diep genoeg vinden. Maar dit is wel de minderheid.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Daarom baal ik er ook van dat steeds meer merken je dwingen om hun afmontage te kiezen. Toevallig is de setback van de zadelpen in mijn Colnago goed, want anders kon ik een hele fiets laten staan omdat er maar 1 zadelpen is. Speciale Trek remmen op sommige Madone’s: Campa en Shimano zijn veel (!) beter.
Merk-specifiek levert soms strakke looks op, maar vooral meer marge voor de fabrikant en minder vrijheid voor de klant.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het viel me sowieso op aan de ST3 LE hoeveel van de afmontage inmiddels van een bekend A-merk is, maar dan mede voorzien van Stromer branding. Elk jaar wordt het meer. Voor de ST3 LE:

Stromer made by Alex Rims velgen
Stromer HD942 by TRP remmen
Stromer FSA Gossamer 52T crankstel
Stromer Racktime bagagedrager
Stromer by Pirelli Cycl-e banden
Stromer Custom Brooks C17 zadel

En dat dus allemaal naast het frame, de (stijve) vork, motor en accu, die het hart van de Stromerbikes vormen en sowieso al van Stromer zelf waren, en nu bij de ST3 LE ook nog de stuurpen. Het ziet er in het echt ook leuk uit, al die "Stromer by..."-spullen op zo'n fraaie bike.

Als ik die afmontage bekijk, dan is er ook meer aan gedaan dan enkel rebranding. Het voordeel is dat Stromer deze producten allemaal kan laten aanpassen naar eigen wens om een optimale setup te realiseren. Het nadeel is dat we voor (dure) onderdelen steeds afhankelijker worden van Stromer en minder kunnen customizen. Maarja, als de bike technisch op orde is en Stromer komt nu ook met opties om de zithouding te personaliseren, dan hoor je mij nergens over piepen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Er stond bij mijn FM ook een ST3 LE. Ik vind de kleur erg mooi, en de fiets is uitermate herkenbaar als Stromer, met mooie afmontage. Maar voor mij blijft de logge stuurpen en de montage van de koplamp echt wel een afknapper, kan me echt niet bekoren.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Barry schreef: 07 okt 2018, 14:13 Kan ik hieruit opmaken dat je bij het vervangen van de ST2s (op termijn) een ST3 boven een ST5 zou verkiezen?
Wat ik mij hierover net nog bedacht: Stromer maakt hele leuke Limited Editions. Ik had dat al met de ST2 Solar Impulse, waarvoor ik Stromer net te laat ontdekte. Maar het was eigenlijk sowieso buiten budget, dus mijn eerste Stromer werd een ST1 X. Hierna viel ik als een blok voor het frame van de LT2 Ltd RAW op Eurobike 2017, maar ik zwichtte voor de Winteractie en koos de beter afgemonteerde ST2 S. En nu hebben we weer die prachtige ST3 LE, echter ik ben veel te tevreden over mijn Es om die nu alweer de deur uit te doen.

Ik acht de kans groot dat mijn volgende Stromer e.o.a. Limited uitgave wordt, want Stromer presteert het keer op keer om daar een ontzettend leuk exemplaar voor te verzinnen. Wat dat betreft snap ik heel goed dat Reinout-ST3 zijn ST3 LE vanaf papier besteld heeft, zoiets kan mij ook nog wel een keer gebeuren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Stromeur schreef: 07 okt 2018, 23:53Ik acht de kans groot dat mijn volgende Stromer e.o.a. Limited uitgave wordt, want Stromer presteert het keer op keer om daar een ontzettend leuk exemplaar voor te verzinnen. Wat dat betreft snap ik heel goed dat Reinout-ST3 zijn ST3 LE vanaf papier besteld heeft, zoiets kan mij ook nog wel een keer gebeuren.
Reinout heeft zijn fiets nog niet eens vanaf papier besteld... op het moment dat hij als eerste in Nederland een ST3-LE bestelling plaatste was nog niet bekend hoeveel hij voor zijn ST1x zou krijgen, hoeveel de ST3-LE zou gaan kosten en zelfs niet wat de precieze specs van de fiets zouden zijn behalve dan een downgraded ST5...

Als ik lucht krijg van een ST7 met 1321 Wh accu dan ben ik ook snel verkocht.
Plaats reactie