Stromer ST3 LE Review

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Op FB las ik dat Stromer Premium Store Egberts in Groningen een demo ST3 LE beschikbaar had, dus toen ik daar toch in de buurt moest zijn ben ik natuurlijk even aangewaaid om hem te bewonderen. "Zal ik je er dan meteen maar even op zetten?", vraagt Nick. Jaha, joepie!

Ik had de ST3 nog niet in het echt gezien, en zeker de ST3 LE intrigeerde me vanwege de bijzonder fraaie afwerking: dat diepe donkergroen, de mooie Brooks spullen, jam! En de ST3 mag er sowieso zijn: met zijn 27,5" wielen en robuuste Pirelli banden is het Stromer opnieuw gelukt om een serieuze eye-catcher op de markt te brengen:

Stromer ST3 LE my2018.jpg
Stromer ST3 LE my2018.jpg (7.81 MiB) 6916 keer bekeken

Alleen al tijdens het maken van de foto's voor deze review had ik direct aanspraak van belangstellenden, die trouwens met name onder de indruk waren de robuuste banden. (Met mijn ST2 S heb ik ook bekijks, maar daarbij richt de aandacht zich meestal op de cockpit.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Rijgedrag

Ik wist het al van mijn testritten op de Stromer ST5, maar ook de ST3 LE ligt met zijn 27,5" wielen super-stabiel op de weg. Zelf heb ik een ST1 X gehad en ik rijd nu op een ST2 S. Beide zijn voorzien van 26" wielen (tot aan de ST5 was 26" dé filosofie bij Stromer) en dat stuurt beduidend anders. Het is een kwestie van persoonlijke voorkeur: de ST2 S stuurt vinniger, alles is beweeglijker en ook als je 45km/u rijdt ben je nog steeds mega-wendbaar. Wat je hierbij cadeau krijgt is dat de fiets op drukke, bochtige wegen wel erg "bezig" aanvoelt; je merkt aan alles dat je op hoge snelheid rijdt. Niet verkeerd trouwens, gewoon anders. Ik ben erg tevreden met het rijgedrag van mijn Es.

Hoe anders rijdt de ST3? Ik vond het al van de ST5 en ook bij de ST3 LE is het zo: deze Stromers voelen met hun 27,5" wielen aan als een huis op de weg. Maar dan wel een heel snel huis. Wanneer je aanzet lijkt er aanvankelijk niet zo heel veel te gebeuren, totdat je op de OMNI kijkt en daar doodleuk 48,5km/u ziet staan. Je gaat dus wel degelijk snel (de topsnelheid is volgens de OMNI trouwens 1km/u hoger dan de topsnelheid van mijn ST2 S, al til ik hier persoonlijk niet zo zwaar aan), maar je hebt het niet door vanwege de stabiliteit van de bike.

Voorgaande wil trouwens niet zeggen dat rijden op de ST3 LE suf of saai is, of dat het stuurgedrag te "loom" is; dat is het niet. Het voordeel van de grote wielen en die lekkere dikke Pirelli banden is dat je deze Stromer wat platter de bocht in kunt leggen. Ik kan dit ook wel met mijn ST2 S, maar voel me hier niet 100% bij op mijn gemak, dus daarmee neem ik de bochten langzamer dan met deze ST3 LE.

Als je twijfelt welk weggedrag het lekkerst voor jou is, test dan absoluut een de ST3 (LE) en de Stromer ST2/ST2 S kort na elkaar op hetzelfde traject. De één zal dat vinnige, spannende, fietskoeriergevoel van de 26" wielen op de ST2/ST2 S meer waarderen: je voelt aan alles hoe hard je gaat. Een ander zal het stabiele tour-gevoel van de ST3/ST5 beter bevallen. Het is maar net wat je zoekt. Wat dat betreft vind ik het een goeie zaak dat Stromer voor 2019 ook de ST1 X met 26" wielen nog in het assortiment houdt, al legt die het in de mate van ondersteuning wel duidelijk tegen de ST3 af.

Zelf heb ik een geveerde voorvork op mijn ST2 S; hierdoor stuurt mijn Stromer een stukje "lomer" dan met de standaard stijve vork. Ik vind dit fijn, terwijl een ander daar niks moet hebben. Mij persoonlijk spreekt het wegligging en het stuurgedrag van de ST3/ST5 daarom wel aan. Ik vind het heerlijk om lekker stabiel en toch supersnel rond te kruisen. Dat geldt trouwens ook voor de periferie van de Groningse binnenstad, dus denk niet dat die 27,5" wielen niet geschikt voor je zijn wanneer je veel door de grote stad rijdt. Ik vind echter wel dat de stabiliteit van ST3 LE met name op rustigere, langgerekte wegen zoals ik ze in Noord-West Friesland gewend ben, meer tot zijn recht komt.

Stromer ST3 LE 2018 II.jpg
Stromer ST3 LE 2018 II.jpg (523.95 KiB) 6901 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ondersteuning

De ST3 LE is uitgerust met de Stromer CYNO Drive II motor. Met deze motor maakten we voor het eerst kennis op de ST2. De andere nieuwe variant van de CYNO Drive - de Stromer CYNO Drive Sport - is in het huidige Stromer-vlaggenschip gemonteerd: de ST5.

De opgegeven specs zeggen mij persoonlijk weinig, iedereen kan ze nalezen op de website van Stromer. Ik ervaar liever wat een motor doet. En de motor van de ST3 LE, die rijdt erg lekker. De ST5 heb ik eerder getest en zoals verwacht is de ondersteuning van de ST5 wat krachtiger. Ook is de ST5 voorzien van een "Sport Mode", die naast de ondersteunings-standen 1, 2 en 3 voor een extra boost moet zorgen. De ST3 LE heeft deze modus niet en ook de algehele ondersteuning is nét wat minder dan die van de ST5, maar hij rijdt nog steeds als een beest. 45km/u haal je met gemak en deze snelheid aanhouden moet onder redelijke omstandigheden geen enkel probleem zijn. Ik vind de mate van ondersteuning nog het meest lijken op die van mijn ST2 S, maar ik zou ze eens naast elkaar moeten testen om erachter te komen of dit gevoel terecht is.

Waar Stromer al jaren een kei in is, is de geweldige afstelling van de motoren. Ik vind dat Stromer een mooi stukje werk aflevert in hoe natuurlijk en intuïtief het fietsen met achterwielmotor-ondersteuning aanvoelt. Je kunt e.e.a. nog fine-tunen in de OMNI Display en in de OMNI App, zoals we van eerdere modellen gewend zijn. Als je je hier een beetje in verdiept en er lekker mee gaat experimenteren, dan zul je nog meer uit je Stromer halen dan dat je af fabriek al doet.

Zoals gezegd denk ik dat met name de ST2 S het qua ondersteuning aardig kan opnemen tegen de ST3, maar dit model en de ST2 gaan er volgend jaar uit. De ST 1 X blijft gelukkig wel, voor de liefhebbers van 26" wielen, maar die kan in ondersteuning niet op de ST3 LE. (Dit zie je echter ook terug in de fors lagere prijs van de ST1 X.)

Stromer ST3 LE CYRO Drive II motor.jpg
Stromer ST3 LE CYRO Drive II motor.jpg (3.66 MiB) 6865 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Comfort

Comfort is een dingetje dat in de Stromer-context regelmatig ter sprake komt. Stromer bouwt speed pedelecs met een strak design en sportief uiterlijk. Stromers worden al jaren geleverd met een recht MTB-stuur. Geen rise, geen backsweep, geen verstelbare stuurpen, en de zit op een Stromer is redelijk sportief. Ook zijn Stromers standaard niet voorzien van vering. Die vering moet komen uit de (balloon) banden.

Er zijn mensen die de Stromer wat spartaans vinden rijden en dat is te begrijpen. Niet alleen vanwege het design, maar ook vanwege de gemiddelde leeftijd van Stromer rijders. Stromers vallen budgettair niet bepaald binnen de range van de gemiddelde twintiger; veel berijders zijn 40+, 50+ of ouder en met de jaren komen de gebreken en de pijntjes, dat is bij ondergetekende niet anders. Heb je een slechte rug of nek, of heb je snel last van pijnlijke polsen dan kun je daar hinder van ondervinden tijdens langere ritten op je Stromer. En dat is nou net waar die voor bedoeld is. Het beter afstellen van de bike (tip: laat een professionele bike-fitting uitvoeren) kan klachten wegnemen, maar niet altijd alles en aan de sportieve zit kun je weinig veranderen tenzij je de stuurpen en het stuur vervangt, maar officieel mag dit niet (typegoedkeuring/garantie).

Stromer biedt voor liefhebbers een geveerde voorvork aan, maar vanwege de hoge prijs laten veel mensen deze links liggen. Verreweg de meeste Stromeraars zoeken nu hun heil in bijvoorbeeld de geveerde stuurpen van Redshift en/of een geveerde zadelpen zoals de BodyFloat, al zijn deze officieel ook niet toegestaan. Zelf heb ik voor mijn ST2 S wel gekozen voor de geveerde voorvork, plus de BodyFloat, en sindsdien rijd ik als een tierelier.

Maar voor de ST3 LE liefhebbers is er goed nieuws, want Stromer heeft geluisterd. Om te beginnen wordt de ST3 LE standaard geleverd met een stuur dat meer backsweep heeft. Zo'n recht MTB stuur ziet er wel gelikt uit, maar is feitelijk alleen bruikbaar voor MTB/downhill-doeleinden. Voor langere ritten op de weg is het prettiger wanneer je handen en polsen een meer natuurlijke positie kunnen aannemen en dat lukt zeker met het stuur van de ST3 LE.

Optioneel zullen ook een recht MTB stuur en een stuur met backsweep + rise leverbaar worden. Daarnaast komt er een tweede stuurpen met een grotere hoek, zodat je meer rechtop komt te zitten. Deze combinaties bieden aanzienlijk meer mogelijkheden om je fietshouding te optimaliseren.

De stuurpen van de ST3 LE is trouwens, net als bij de ST5, uitgerust met een ingebouwde smartphone houder.

Zie voor meer informatie over de stuur- en stuurpenopties het volgende topic:

viewtopic.php?f=24&t=1693#p33202

Voor de vering rekent Stromer nog steeds op de banden en ik moet het Stromer deze keer nageven: die Pirelli's veren belachelijk goed. Ik ben gewend om met een geveerde voorvork te rijden, maar die heb ik niet gemist tijdens mijn testrit op de ST3 LE. Voor wie de omgeving bij de dealer in Groningen een beetje kent: de ideale testroute gaat bepaald niet zonder hobbels en bobbels, dus de vering van de banden is daar prima te testen en ik ben er echt over te spreken.

Voor wie toch nog extra vering zoekt. Er komt een geveerde voorvork voor de ST3/ST5 aan. Meer informatie hierover vind je in het volgende topic:

viewtopic.php?f=20&t=1047


Het monteren van een andere stuurpen dan de officiële Stromer-ST3-stuurpen kunnen we trouwens vergeten. De stuurbuis van de ST3 LE vork is ovaal en net als de stuurpen specifiek op maat voor Stromer ontworpen. Hier gaat geen alternatief op passen. Je zou trouwens sowieso in de knoei komen met de bekabeling, die onderin de stuurpen wordt ingevoerd, en de bevestiging van de koplamp. Bovendien zou je hier het complete design van de cockpit mee om zeep helpen. Eeuwig zonde, is mijn mening.

Tot slot: de Stromer ST3 LE is uitgerust met leren Brooks handgrepen (dit zijn Ergons i.s.m. Brooks) en een Stromer Custom Brooks zadel. Allebei goedgekeurd wat mij betreft. Niet alleen qua looks, maar ook in comfort. De Brooks handgrepen hebben de vorm die we al kennen van de Ergon grips, met vleugels om je handpalm op de laten rusten. Het leer voelt heerlijk aan. Het zadel zal een persoonlijke keus zijn, maar ik vind het uitstekend rijden. Daar moet ik wel bij vermelden dat ik een voorkeur heb voor harde zadels. Ook het Fizik zadel op mijn Es bevalt me prima terwijl er ook mensen zijn die dit te hard vinden. Het Brooks zadel op de ST3 LE is trouwens wel iets zachter dan mijn Fizik zadel, maar nog steeds harder dan de gel-zadels van de ST2 en de ST1 X. Ook de breedte van het Brooks zadel vind ik prima.

20181006_154906.jpg
20181006_154906.jpg (6.77 MiB) 6844 keer bekeken
Stromer ST3 LE stuur met topcap.jpg
Stromer ST3 LE stuur met topcap.jpg (308.26 KiB) 6843 keer bekeken
Stromer ST3 LE stuur zonder topcap.jpg
Stromer ST3 LE stuur zonder topcap.jpg (271.43 KiB) 6844 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Afmontage

De Stromer ST3 LE kost 7690 euro. Wat krijg je daarvoor, behalve een pracht van een gelimiteerde Launch Edition in deep green, fraai Stromer merkplaatje op het balhoofd, Brooks handgrepen en zadel en standaard de grootste 983Wh accu? (Dus ook: wat zit er eigenlijk op de reguliere ST3 van 6990 euro?)

De ST3 LE is afgemonteerd met een Shimano XT/SLX Microshift 11 Speed 11-42 schakelsysteem. Ik ben de luxe van elektrisch schakelen gewend, maar eerder had ik wel een ST1 X en ik moet zeggen: de ST3 LE schakelt prima. Dat Microshift: ik had er niet eerder van gehoord en was een beetje ontstemd dat Stromer weer voor een gemixte schakelgroep koos, maar in de praktijk heb ik niks te klagen. Alles werkt soepel, lekker, probleemloos, schakelt altijd raak.

De remmen op de ST3 LE zijn Stromer HD942 by TRP. Custom Stromer remmen dus, van TRP. Ik kende de TRP remmen al van mijn ST1 X, maar deze zijn beter. Mooi krachtig, beulen van remschijven, past prima bij de hoge snelheid, maar toch nog goed doseerbaar. Een noodstop heb ik niet durven testen, want het was niet mijn eigen fiets.

En dan de verlichting. Uiteraard is ook de ST3 LE voorzien van de bekende Stromer dagrijverlichting in het balhoofd. Kop- en achterlicht zijn van Roxim. Zoals op alle 2018 modellen is heeft ook de Stromer ST3 LE een remlicht: een Roxim R3E. Deze lijkt met zijn vijf LEDS op een rijtje sprekend op het bekende Supernova M99 Taillight en doet keurig wat het moet doen. Maar het mooiste is wel de Roxim Z4E Pro koplamp, mét high beam functie. Ik heb de ST3 LE niet in het donker kunnen testen, maar andere gebruikers op het forum wel, en die zien in deze koplamp de allereerste lamp die in ieder geval een beetje kan tippen aan de legendarische "bouwlamp" (de Supernova M99 PRO).

De ST3 LE is voorzien van een Racktime bagagedrager. Ziet er keurig uit, al heeft Stromer helaas weer gekozen voor een design waarbij de drager op het achterspatbord rust. Dat zorgt opnieuw voor een vrij lage belastbaarheid van 17kg. Dit is voldoende voor de commuter die er een tas met laptop, lunch, reparatiesetje, slot en wat kleding op mee wil nemen, maar een sterker exemplaar had ik persoonlijk wel gewaardeerd. Ook wordt het hoog tijd dat Stromer iets gaat doen aan de beschadigingen die je al binnen een week in de lak van de drager krijgt als je een fietstas monteert. De kwaliteit en belastbaarheid van de bagagedrager mogen wat mij betreft bovenaan Stromers to-do lijstje voor volgend seizoen.

20181006_155011.jpg
20181006_155011.jpg (3.96 MiB) 6828 keer bekeken
20181006_155121.jpg
20181006_155121.jpg (5.44 MiB) 6828 keer bekeken
20181006_154917.jpg
20181006_154917.jpg (2.81 MiB) 6828 keer bekeken
Stromer ST3 LE Roxim Taillight.jpg
Stromer ST3 LE Roxim Taillight.jpg (221.66 KiB) 6828 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Conclusie

De wegligging en het stuurgedrag met de 27,5" wielen en brede Pirelli banden is heerlijk, al zal het een kwestie van persoonlijke voorkeur blijven of je het vinnige gedrag van 26" wielen van eerdere Stromer modellen fijner vind of dit. De keus voor grotere wielen komt de stabiliteit van de Stromer in ieder geval zeer ten goede.

De afmontage van de ST3 LE is prima. De sterke koplamp met high beam functie maakt dat je ook in het aardedonker prima op volle snelheid kunt blijven rijden. De bagagedrager blijft een puntje van aandacht voor Stromer.

De ST3 LE is leverbaar met drie verschillende sturen en twee verschillende stuurpennen, zodat de fietshouding (eindelijk) meer naar eigen voorkeur kan worden aangepast. Chapeau Stromer!

Als ik nu zou moeten kiezen tussen mijn huidige Stromer ST2 S, voorzien van alle denkbare luxe, of deze prachtig uitgevoerde, stabiele en comfortabele ST3 LE, dan zou ik daar een hele zware dobber aan krijgen. Ik vind de ST3 LE werkelijk geweldig om te zien en hij rijdt als een zonnetje. Dat deze deep green variant ook nog eens een gelimiteerde uitgave is, maakt dit nu al een zeer gewild exemplaar dat in een mum van tijd uitverkocht zal zijn.

Met dank aan Egberts Groningen voor de uitgebreide demo :ay

Stromer ST3 LE cockpit.jpg
Stromer ST3 LE cockpit.jpg (1.59 MiB) 6827 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen Sylvia,

dank je wel voor het zeer uitgebreide testverslag. Barry had al een prima stuk geschreven over zijn indrukken van de ST3 en meerdere andere Forumleden hebben al gezonde ST3-opmerkingen gemaakt. Jouw verslag is meer dan uitgebreid; top !

Nu kan ik helemaal niet meer wachten totdat ik op mijn Grote Groene Monster rond mag Stromeren......
Ik ben vooral blij met je Microshift-opmerking. Een verandering hoeft dus echt niet altijd een downgrade te zijn.
Je constatering van de ovale stuurpen zorgt er gelijk voor dat "we" in die richting maar weinig kunnen experimenteren.
En de bagagedrager blijft een dingetje....zucht.

Nogmaals dank.
En ik heb aan mijn FM maar gelijk gemeld dat ze mijn ST3LE met die winterbanden mogen uitrusten. Ik kom hem in december testen en in januari ophalen.....lijkt me wel de juiste tijd voor die bandensoort.

Stromer ze,
Reinout
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Dank je, leuke goede review!

Nu gaan de twee weken nog langer duren 😉
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Een pluim...voor je uitgebreide, doch vrij nuchtere objectivering. Als ST3LE wachtende en enkel een proefrit op 'n ST2 gemaakt te hebben, blijf ik uiteraard met belangstelling alles volgen. :ay
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Mooi verslag Sylvia! Bedankt! Komt erg overeen met mijn ervaringen met diverse Stromer modellen, waaronder de ST3 en ST5.

Bij de ST3 ben ik vooral heel erg te spreken over het stuur. Die backsweep is voor mijn lijf en must :bf:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie