Stromer NL-marktleider in 2017

Lomito

De klad zit in de hele NL-markt, de andere grote jongens als Gazelle en R&M doen het al even slecht als Stromer. Uiteraard geldt dit voor NL, BE kan een compleet ander verhaal zijn maar helaas hebben we daar geen cijfers van.

Wat ik wel vrij zeker weet is dat de leveringsproblemen van afgelopen jaar vooral te wijten zijn aan de 'herverdeling' van de beschikbare fietsen door Stromer over de dealers in Europa. België is een veel gemakkelijker afzetmarkt geworden dankzij de gunstige fiscale voorzieningen, niks 7% bijtelling voor een lease-Stromer zoals in NL maar zelfs korting op de IB... De lease-fietsen zijn dan ook niet aan te slepen in BE.
Peter 2
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 177
Lid geworden op: 18 apr 2018, 17:35
Locatie: Ronse 9600

België is gewoon met inhaalbeweging bezig, tel daarbij de files op dergelijke kleine oppervlakte dan weet je waarom men in België het licht heeft gezien. En dat geldt niet alleen voor elektrische fietsen. Ik heb persoonlijk een werk/woonafstand van 25 km enkel en ik doe deze met de fiets nauwelijks 10 minuten langer. Het fiscale-en fileprobleem , de toegankelijkheid tot de nieuwe technologie, het aanbod en vooral niet te vergeten de demografische indeling in België zorgen voor een boom in de verkoop .
ST3AE 2019 50+Ked Berlin voor zomer, Giro Bexley satin Grey voor winter.
Dagelijks hellingen tot 11% . Inwoner Vlaamse Ardennen.
Gebruik ST3AE Recreatief
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Peter 2 schreef: 05 okt 2018, 14:50 België is gewoon met inhaalbeweging bezig, tel daarbij de files op dergelijke kleine oppervlakte dan weet je waarom men in België het licht heeft gezien. En dat geldt niet alleen voor elektrische fietsen. Ik heb persoonlijk een werk/woonafstand van 25 km enkel en ik doe deze met de fiets nauwelijks 10 minuten langer. Het fiscale-en fileprobleem , de toegankelijkheid tot de nieuwe technologie, het aanbod en vooral niet te vergeten de demografische indeling in België zorgen voor een boom in de verkoop .
Ik denk dat we Nederland ondertussen al lang hebben voorbijgestoken. Er worden twee jaar na mekaar (meer dan) dubbel zoveel nieuwe fietsen ingeschreven in B dan in NL
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Lomito

Verkoopcijfers van oktober 2018 zijn binnen: 119 stuks... dat is bijna een verdubbeling t.o.v. vorige maanden en komt in de buurt van de verkoopcijfers van vorig jaar. Alle andere merken zijn alvast aan de winterslaap begonnen met inzakkende verkoopcijfers (R&M 39, Gazelle 14, Klever 12, andere merken zijn allemaal lager dan 8).

Stromer doet dus goede zaken in Nederland, de koppositie in de markt is verbeterd door zowel verbeterde verkopen én wegzakkende concurrentie.
Marco Verkerk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST2

Lomito schreef: 08 nov 2018, 19:50 Verkoopcijfers van oktober 2018 zijn binnen: 119 stuks... dat is bijna een verdubbeling t.o.v. vorige maanden en komt in de buurt van de verkoopcijfers van vorig jaar. Alle andere merken zijn alvast aan de winterslaap begonnen met inzakkende verkoopcijfers (R&M 39, Gazelle 14, Klever 12, andere merken zijn allemaal lager dan 8).

Stromer doet dus goede zaken in Nederland, de koppositie in de markt is verbeterd door zowel verbeterde verkopen én wegzakkende concurrentie.
Toch 12 verkochte Klevers. Beduidend hogere cijfers dan de afgelopen 12 maanden.
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
Lomito

Marco Verkerk schreef: 08 nov 2018, 21:04 Toch 12 verkochte Klevers. Beduidend hogere cijfers dan de afgelopen 12 maanden.
Ook Klever heeft last van een winterdipje (19 fietsen in zowel augustus en september) maar met totaal 91 op de teller voor 2018 (t/m oktober) is Klever nu eindelijk in de top 10 terecht gekomen op 7 7 7 7

1. 752 stuks Stromer = 33%
2. 444 stuks Riese & Müller = 19%
3. 165 stuks Gazelle = 7%
4. 126 stuks Specialized
5. 108 stuks Flyer
6. 98 stuks Accell-NL (Koga en Batavus)
7. 91 stuks Klever
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Zou die verkooppiek niet gewoon de uitlevering van de eerste ST3-en zijn?
Lomito

Daniel1975 schreef: 09 nov 2018, 16:58 Zou die verkooppiek niet gewoon de uitlevering van de eerste ST3-en zijn?
Uiteraard... mijn dealer liet zijn verkoopcijfers zien van afgelopen 3 maanden en dan valt inderdaad een flinke verhoging op in de maand oktober maar niet alleen vanwege de start uitlevering ST3-LE. De verkoop van ST1x en ST2-2018 loopt ook opeens een stuk harder.
Lomito

En de maandcijfers van November 2018 zijn bekend:
1. Stromer 123
2. Riese und Müller 53
3. Gazelle 21
4. Flyer 13
5. Klever 11

Op een totaal van 259 verkochte fietsen in november is dat dus een marktaandeel van 47%... mooie prestatie!
Lomito

Verkoopcijfers over 2018 zijn bekend.

Even een overzichtje van alle speed pedelecs:
2016 - 3.466 stuks
2017 - 4.514 stuks
2018 - 2.735 stuks

Je zou hieruit kunnen concluderen dat de verkoop van speed pedelecs is ingestort maar niets is minder waar. Eind 2017 zijn ALLE onverkochte SP's verplicht op kenteken gezet om te voorkomen dat de oude voorraad onverkoopbaar zou worden. In dat jaar zijn dus veel SP's onverkocht als verkocht genoteerd in de statistieken en in 2018 alsnog verkocht.

Om een indruk te krijgen van de werkelijke cijfers heb ik daarom een correctie op de verkoopcijfers van december 2017 toegepast. Ik heb de normale verkoop in december ingeschat als 90% van de verkoop in november 2017. Vervolgens de totale verkoop van 2017 verminderd met de oorspronkelijke decembercijfers en vermeerderd met de ingeschatte decembercijfers. En aangezien die fietsen alsnog in 2018 verkocht zijn resulteert dat in de volgende gecorrigeerde cijfers:
2016 - 3.466 stuks
2017 - 4.514 minus 1.235 = 3.279 stuks
2018 - 2.735 plus 1.235 = 3.970 stuks

De werkelijke verkoop in 2017 was dus niet hoger maar juist lager dan in 2016 en dat geeft toch een ander beeld.
Plaats reactie