Lagers balhoofd
- Free2be
- Veteraan
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
- Locatie: Hasselt
- Merk SP: ST3 limited edition
- Km-stand: 2000
Hetgeen me opvalt is dat het geheel samengehouden wordt door het iele boutje bovenop. Bij standaard fietsen heb je hier een grote moer, die het geheel samen houdt. De spanning die er op dit boutje dient te komen is van cruciaal belang. Velen halen dit boutje eruit en plaatsen er een adapter onder, een langer boutje is dan noodzakelijk en of de spanning die noodzakelijk is voor het samenhouden van de lagers nog correct zal zijn, laat ik in 't midden (hefboom).
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Ik zat ook al te kijken; zit er niet een bout die de stuurpen om de stuurbuis heen klemt en écht vast zet? Normaal is die topcap alleen maar om de boel te stellen, niet om vast te houden.
Volgens mij mist er 1 stapje dus.
Volgens mij mist er 1 stapje dus.
- Free2be
- Veteraan
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
- Locatie: Hasselt
- Merk SP: ST3 limited edition
- Km-stand: 2000
Denk dat de tekeningen en de uitleg geheel kloppen, Daniel1975.
In feite komt de meeste druk op de lagers vanaf beneden en zou je zelfs in theorie zonder het boutje kunnen fietsen, zolang je wiel maar voldoende druk levert.
Hetgeen je met dat iele boutje regelt is de druk en een aanhaalspanning wat je op de lagers gaat zetten. Draai je het geheel te vast aan, zal je een stroevere sturing ervaren, laat je het te los zitten, maak je kans dat je lager stuk zal gaan en zelfs dat de kogeltjes er langs onder uit kunnen vallen. Een gegeven dat je best in je achterhoofd houdt, als je met dat boutje gaat prutsen om er vanalles onder te gaan klemmen. Een momentsleutel zal hier zeker aan te pas komen en dan nog de vraag, moet het boutje voorzien worden van 'n vloeistof, vet of ander spul, om alzo de juiste aanhaalspanning te bekomen.
In feite komt de meeste druk op de lagers vanaf beneden en zou je zelfs in theorie zonder het boutje kunnen fietsen, zolang je wiel maar voldoende druk levert.
Hetgeen je met dat iele boutje regelt is de druk en een aanhaalspanning wat je op de lagers gaat zetten. Draai je het geheel te vast aan, zal je een stroevere sturing ervaren, laat je het te los zitten, maak je kans dat je lager stuk zal gaan en zelfs dat de kogeltjes er langs onder uit kunnen vallen. Een gegeven dat je best in je achterhoofd houdt, als je met dat boutje gaat prutsen om er vanalles onder te gaan klemmen. Een momentsleutel zal hier zeker aan te pas komen en dan nog de vraag, moet het boutje voorzien worden van 'n vloeistof, vet of ander spul, om alzo de juiste aanhaalspanning te bekomen.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
- Draftsman
- Expert
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
- Locatie: Merelbeke
- Merk SP: Stromer ST1x
- Km-stand: 38000
Inderdaad, met dat ene boutje in de topcap zorg je er enkel voor dat je alles wat samentrekt tot je geen speling meer voelt en je merkt dat je geen ‘vast punt’ voelt wanneer je je stuur draait. Je mag die zeker niet muurvast draaien. Door het vastdraaien van de 2 bouten van je stuurklem zorg je er uiteindelijk voor dat alles vastzit (laatste zin van de voorlaatste alinea van puntje 09 denk ik).
Die 2 bouten zitten trouwens aan de andere kant van de stuurpen merk ik nu. Je ziet ze niet op de foto’s... Excuses En de stuurpen op mijn ST1X is er trouwens een van een ST2. Kan mss voor verwarring zorgen. Niet echt bij stil gestaan...
Die 2 bouten zitten trouwens aan de andere kant van de stuurpen merk ik nu. Je ziet ze niet op de foto’s... Excuses En de stuurpen op mijn ST1X is er trouwens een van een ST2. Kan mss voor verwarring zorgen. Niet echt bij stil gestaan...
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
@free2bee: zie toelichting van Draftsman. Kleine aanvulling: als je die klemboutjes niet zou hebben die de stuurpen aan de stuurbuis klemt zou je niet kunnen sturen. Dan draait de stuurpen gewoon zonder dat het stuur beweegt. Er moet altijd een solide klemming zijn om veilig te kunnen sturen.
@draftsman: Mooie plaatjesreeks, wellicht nog even foto van die klemboutjes toevoegen voor de lezers die minder bekend zijn met deze materie?
@draftsman: Mooie plaatjesreeks, wellicht nog even foto van die klemboutjes toevoegen voor de lezers die minder bekend zijn met deze materie?
- Draftsman
- Expert
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
- Locatie: Merelbeke
- Merk SP: Stromer ST1x
- Km-stand: 38000
Goed idee. In de DIY heb ik een plaatje toegevoegd waarop de klembouten van de stuurpen te zien zijn + duidelijk gemaakt dat het (in mijn geval) om een ST2 stuurpen gaat om verwarring te vermijden.Daniel1975 schreef: ↑30 sep 2018, 09:42 @draftsman: Mooie plaatjesreeks, wellicht nog even foto van die klemboutjes toevoegen voor de lezers die minder bekend zijn met deze materie?
Mss kan Stromeur de afbeelding hierboven vervangen door de nieuwe (2e pagina van puntje 09)?
- Bijlagen
-
- Balhoofdlagers Stromer ST1X vervangen-V2.pdf
- (5.93 MiB) 243 keer gedownload
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
- Draftsman
- Expert
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
- Locatie: Merelbeke
- Merk SP: Stromer ST1x
- Km-stand: 38000
Deze ochtend dan de eerste rit met het nieuwe lager gedaan. Wat een verschil. Ik denk niet dat mijn ST1X ooit al zo soepel stuurde als nu Bochten kan ik nu soepel, korter en zonder al te veel afremmen nemen terwijl ik voorheen te veel moest afremmen en het gevoel had dat ik de ganse baan nodig had om mijn bocht te kunnen nemen omdat ik constant lichtjes moest bijsturen. Nu de speling ook weg is heb ik ook het gevoel niet meer dat alles uit elkaar kan rammelen wanneer ik door/over een oneffenheid rij. Conclusie: het was echt nodig om deze te vervangen.
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km