Rob77 schreef: ↑21 sep 2018, 11:16
Het verschil in samenwerken tussen accu/fiets/lader in verschillende situaties is gecompliceerd en gaat simpele logica voorbij.
Eens, de dealer kan stap voor stap proberen de eerste "simpele" logische oorzaken uit te sluiten (accu of lader, onderling uitwisselen en testen met gegarandeerd werkende exemplaren) en kan daarna, eventueel met assistentie van Stromer, dieper gaan foutzoeken. We hebben niet alleen te maken met "simpele" hardware, maar ook met de aanstuur-elektronica zoals de controller in de Stromer, firmware van diverse onderdelen, de BMS van de accu en de manier waarop deze communiceren met de sturing van de lader.
Ik heb zelf het probleem gehad dat mijn Stromer niet wilde opladen met de accu erin terwijl deze uit stond (lader ging meteen naar het eindstadium: twee constant brandende groene LEDs), maar wel wilde laden als de Stromer eerst werd opgestart en de lader daarna werd aangesloten. Laden met de accu uit de Stromer was geen enkel probleem.
Lader is vervangen: loste het niet op, accu is gecontroleerd: was niks mis mee, controller is vervangen: loste het niet op. Uiteindelijk heeft Stromer dit verder onderzocht en toen bleek dat het systeem (volgens mij de BMS) van de Stromer bij het aansluiten van de lader te laat volledig was opgestart om op tijd een seintje naar de lader te geven dat de accu opgeladen moest worden. Voordat de boel intern was opgestart dacht de lader daarom al: accu = vol, ik hoef niks te doen dus ik sla af.
Foutzoeken bij laadproblemen kan een leek/consument feitelijk al niet meer zodra is vastgesteld dat het probleem niet door een defecte lader wordt veroorzaakt.
[Enkele eerdere bijdragen aan dit topic ontschreeuwd.]