Software issues met Stromers ?

Marsies
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 sep 2018, 15:56

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en hoop van jullie een goed gevoel te krijgen omtrent de Stromer fietsen.

Ik ben bij een dealer een proefrit gaan maken op een STS2 en dat beviel aardig totdat ik de fiets even stil had laten staan, circa 10 minuten. Bij het weer opstappen was de ondersteuning weg !!!

Na een ritje flink trappen zonder ondersteuning kwam ik bij de dealer die op dat moment druk in gesprek was met Stromer om een ST5 aan de praat te krijgen. In dat gesprek nam hij ook gelijk de STS2 mee om van hun antwoord te krijgen.

Enfin mijn beoogde STS2 bleek verkeerde software voor de motor te hebben. Daar snap ik zelf niks van want het was een nieuwe fiets.
De ST5 was weer een ander verhaal maar die staat niet op mijn verlanglijst omdat ik 'm minder mooi vind. Ook die dikke banden vind ik niks en die kosten ook best wat trapenergie.

Maar mijn punt is dat ik 2 Stromers heb gezien die beiden software issues hadden. Was dat puur ongeluk of moet ik elke keer stoeien met de dealer om de juiste updates gepushed te krijgen.

Misschien maak ik me druk om niks maar als ik het geld eenmaal betaald heb wil ik zorgeloos kunnen rijden.

Is dit een uitzondering of de regel ..
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hoi Marsies,

Ik heb nog niet eerder gehoord of gelezen dat er een Stromer werd afgeleverd met de verkeerde firmware voor één van de onderdelen. Maar als dat zo is, dan is dit eenvoudig op te lossen.

Stromer kan op verzoek van de dealer op afstand jouw Stromer uitlezen (mits-ie aan staat en bereik heeft) en daarmee ook de firmware versies, eventuele foutcode's etc. bekijken. Bij een firmware probleem pusht Stromer de juiste firmware naar je bike en klaar ben je. Hier hoef je niet eens voor langs de dealer.

Stromer brengt regelmatig firmware updates uit om bugs uit eerdere versies te verhelpen en verbeteringen door te voeren.

Ik ben zelf “friendly user” voor Stromer. Nieuwe firmware wordt door Stromer altijd eerst naar de Stromers van friendly users gestuurd bij wijze van laatste test, voordat deze naar alle gebruikers gaat. Ik doe dit inmiddels een jaar voor Stromer en ik heb nog nooit problemen of storingen gehad met test-firmware.

Van de nieuwste modellen (ST5 en ST3 LE) is het nog even afwachten hoe ze het gaan doen in het veld; de introductie loopt niet geheel vlekkeloos. Maar ik denk echt dat je gewoon pech had met deze ST2 S. De ST2 S is alweer een tijdje op de markt en is een hele stabiele Stromer met weinig storingen. Ik heb er zelf ook eentje, nooit gedoe mee gehad.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Marsies
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 sep 2018, 15:56

Ha die Stromeur,

Bedankt voor de reactie. Goed om te lezen dat het niet iets is wat met regelmaat gebeurd. Alhoewel ik het wel gek blijf vinden dat een nieuw model met verkeerde motorsoftware wordt uitgeleverd. Als IT'er ben ik me er ook van bewust hoe belangrijk het kan zijn dat de juiste firmware wordt toegepast.

Wat ik me al die tijd niet had gerealiseerd is dat de speed bikes en zeker die van Stromer niet alleen meer uit hardware bestaan maar ook een flinke hap software bevatten. Ook op dit forum waar ik heb rondgekeken zie je toch wel met enige regelmaat dingen die bij een normale fiets zonder ondersteuning niet voorkomen.

Denk dat ik toch maar de STS2 ga aanschaffen :bp:
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Marsies schreef: 19 sep 2018, 16:10
Ook die dikke banden vind ik niks en die kosten ook best wat trapenergie.
Wat mij betreft een compleet verkeerde aanname. Het voordeel van 27.5" vs 26" is echt wel serieus als het gaat om rollend vermogen en of een band meer of minder trapenergie kost hangt van veel meer dingen af dan alleen diameter.
Marsies
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 sep 2018, 15:56

Hallo Daniel1975, het is geen aanname.

Ik heb een proefrit elders gemaakt op de ST5. Omdat er voor de ST5 een vermogen wordt opgegeven van 850W had ik het idee dat die een heftige ondersteuning zou kunnen bieden. Ik heb toen eerst op de ST2S gereden en gelijk erna op de ST5. De ST5 viel zwaar tegen. Ik had er absoluut meer van verwacht. Het nieuwste model, een hoger motorvermogen en koppel.
De verkoper keek me een beetje vreemd aan toen ik aangaf dat de S stand voor mij niet echt een groot verschil maakte. Ook dat ik de fiets want logger vond. Op dat moment vond ik de ST2S pittiger en die reed per definitie anders en een hogere topsnelheid.

Ik ben toen bij een andere dealer geweest en die vertelde mij eigenlijk wat ik voelde bij de ST2S en de ST5 zonder dat ik heb verteld over mijn voorgaande proefritten. Dat wekte bij mij een goede indruk. Zijn verhaal ging van de motor tot het verschil in frame en banden.
Een band met een groter roloppervlak heeft gewoon een grotere rolweerstand waardoor je meer vermogen moet leveren om even hard te fietsen als met een dun racefietsbandje. Een slick ligt perfect op de weg, maar ja, kost ook wat vermogen. Als ik me niet vergis was ook de druk in die tractorbanden een stukje lager. Dat helpt ook niet voor een topsnelheid maar is wel comfortabel.

Ook het verschil in frame opbouw en banden diameter maakt dat hij anders rijdt. En voor de een is dat prettig en voor mij niet. Vandaar dat mijn keuze op de ST2S is gevallen die nu ook nog is voor een gunstigere prijs de deur uit gaat. En ja, ik vind de STS2 ook mooier. Het stuur van de ST5 vind ik persoonlijk maar een raar ding. Alles via bluetooth gekoppeld is leuk totdat het wordt gekraakt.

Wat me overigens is opgevallen is dat op de Stromer site er nu 2 vermogenswaarden staan vermeld bij de ST5. Ik vind dat maar vreemd. Voor mijn gevoel gaat het extra vermogen en koppel wat de motor zou moeten leveren ergens in verloren. Het kan ook zijn dat die proefrit van een half uur niet voldoende was of dat Stromer niet eerlijk is met die getallen.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Die tweede fietsenmaker heeft het bijna bij het rechte einde. Wat je ervaart als logheid is volgens mij ook de inertie van de wielen, die gewoon een stukje zwaarder zijn.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Marsies
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 sep 2018, 15:56

Heb stiekem gekeken wat de Dikke van Dalen precies verstaat onder inertie, en ik vind het een mooie beschrijving. En in mijn beleving gaat de extra kracht die de ST5 heeft daar in zitten. Qua snelheidsgevoel verkies ik de ST2S.

Ook moet Stromer eerlijk zijn over de opgenomen vermogens 850 versus 650 watt. Bij een werkelijk opgenomen vermogen van 850W loopt er wel een vette stroom van 17,7A naar de motor. Knappe prestatie voor de accu en verwerkte bekabeling !!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Marsies schreef: 24 sep 2018, 00:12 Ik heb toen eerst op de ST2S gereden en gelijk erna op de ST5. De ST5 viel zwaar tegen. Ik had er absoluut meer van verwacht. Het nieuwste model, een hoger motorvermogen en koppel.
De verkoper keek me een beetje vreemd aan toen ik aangaf dat de S stand voor mij niet echt een groot verschil maakte. Ook dat ik de fiets want logger vond. Op dat moment vond ik de ST2S pittiger en die reed per definitie anders en een hogere topsnelheid.
De topsnelheid van mijn ST2 S en de ST5 Stromers waarop ik een proefrit heb gemaakt (2 stuks) was gelijk: 48,5km/u op de OMNI. (Wat zo'n 46,7 echte kilometers per uur is. Meer wordt het niet, je zit toch vast aan het wettelijk maximum.)
Marsies schreef: 24 sep 2018, 00:12 Ook het verschil in frame opbouw en banden diameter maakt dat hij anders rijdt. En voor de een is dat prettig en voor mij niet.
De ST5 stuurt wat "lomer" dan de ST2 S, inderdaad met name vanwege de grotere wielen en ander type banden. Het is een kwestie van voorkeur: voor lange ritten rechtuit over rustige fietspaden vind ik dat in één woord heerlijk. (Ik zou er hier in Friesland uitstekend mee uit de voeten kunnen.) Ga je meer Stromeren als een stads-guerrillero, dan is het pittige stuurgedrag van de ST2 S weer erg lekker.

Wat me bij de ST5 positief opviel, is dat-ie dermate comfortabel rijdt dat je vaak niet eens door hebt hoe hard je gaat. Op de ST2 S voelt het allemaal wat "spannender". Kan zijn dat dit ook is wat jij gemerkt hebt, en dat dit je gewoon meer aanspreekt. Wat ik me trouwens ook goed kan voorstellen.
Marsies schreef: 24 sep 2018, 00:12 Alles via bluetooth gekoppeld is leuk totdat het wordt gekraakt.
De ST2 S 2018 heeft ook Bluetooth.
Marsies schreef: 24 sep 2018, 00:12 Wat me overigens is opgevallen is dat op de Stromer site er nu 2 vermogenswaarden staan vermeld bij de ST5. Ik vind dat maar vreemd.
Je bedoelt denk ik 850W / 650W op de website van Stromer zelf? Het één is voor de EU, het ander voor Amerika. Dit heeft te maken met verschillende wetgeving. Beide zijn piek-vermogens, niet continu. (Geen idee waarom ze hier ineens mee zijn gaan adverteren, ik hou er ook niet van.)

Hoe dan ook: als je de ST2 S met een leuke korting weet te bemachtigen en jij vindt dit ook nog eens de betere fiets van de twee, dan feliciteer ik je alvast van harte met je prachtige aankoop! :cool2:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Marsies
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 sep 2018, 15:56

Ha die Stromeur,

Wij hebben dezelfde ideeën geloof ik.
De ST5 stuurt wat "lomer" dan de ST2 S, inderdaad met name vanwege de grotere wielen en ander type banden. Het is een kwestie van voorkeur: voor lange ritten rechtuit over rustige fietspaden vind ik dat in één woord heerlijk. (Ik zou er hier in Friesland uitstekend mee uit de voeten kunnen.) Ga je meer Stromeren als een stads-guerrillero, dan is het pittige stuurgedrag van de ST2 S weer erg lekker.
Zo zie ik het ook en ik ben dus een stads-geurrillero :cool2:
Mijn auto's heb ik ook altijd laten verlagen, meer contact met de grond en dat vind ik stabieler en prettiger rijden.
Je bedoelt denk ik 850W / 650W op de website van Stromer zelf? Het één is voor de EU, het ander voor Amerika. Dit heeft te maken met verschillende wetgeving. Beide zijn piek-vermogens, niet continu. (Geen idee waarom ze hier ineens mee zijn gaan adverteren, ik hou er ook niet van.)
Ik snap dit niet, het is verwarrend en zegt eigenlijk niets. Het heeft mij op het verkeerde been gezet met mijn initiele wens voor een ST5. Ze zouden dit op zijn minst kunnen uitleggen.

Ach, over 2 weekjes krijg ik de laatste ST2 S in 20 inch van meneer Stromer ..
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Marsies schreef: 24 sep 2018, 07:19 Ook moet Stromer eerlijk zijn over de opgenomen vermogens 850 versus 650 watt. Bij een werkelijk opgenomen vermogen van 850W loopt er wel een vette stroom van 17,7A naar de motor. Knappe prestatie voor de accu en verwerkte bekabeling !!
15,5A bij volle accu.

Geen probleem hoor voor die accu en bekabeling. Bij mijn fiets loopt er maximaal 26A (jawel, nagemeten)... Waarom zou dit een probleem moeten zijn?

Stromer zou wel eerlijk moeten zijn over hoeveel vermogen er nu echt geleverd wordt. In piek zal dat vast en zeker 850W of zelfs meer zijn, maar dat is niet het continu vermogen wat je krijgt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie