Hoe overleef ik de Klimaatwet?

Lomito

Stromend schreef: 18 sep 2018, 17:10 De ST2s is aangeschaft om bewust niet met bus, trein of auto te rijden. Na 9300 km in 10 maanden is duidelijk dat dit lukt. Vandaag weer 60 ww en 45 dienstreis gefietst.
Bij mij is de motivatie iets minder verheven, ik ben ST2s gaan rijden om de contra-indicaties van mijn epicurische levensstijl enigszins te vermijden. Na ruim 15.000 kilometers rijplezier kan ik alleen maar concluderen dat ik in mij opzet niet geslaagd ben... hoewel ik merk dat conditie en fitheid verbeterd zijn, is er nauwelijks sprake van gewichtsafname alhoewel deze constatering niet gestaafd kan worden met een (nul)meting. Ik stap nu eenmaal liever op de Stromer dan op een meetinstrument dat mijn levensstijl in feitelijkheden weergeeft. :av
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Bij mij is het ook een wat egoistische keuze. Ik fietste op een gewone fiets de 2x17 km naar het werk, maar de baas bedacht dat dat naar 2 x 45 km moest. De investering voor een SP was gemakkelijker te realiseren dan de investering voor een goede auto. Daarnaast is de km-vergoeding hetzelfde, en mijn betere helft vond dat er al genoeg van mij was, met mijn levensstijl (bourgondisch dekt de lading, met een voorliefde voor ambachtelijk, dat geldt voor het eten, maar zeker ook voor het bier en de whiskey waar ik van houd) is een flinke hoeveeheid beweging meer noodzaak dan luxe om de BMI nog enigszins te beperken tot aanvaardbare proporties. Gelukkig vind ik fietsen leuk. ;)
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Lomito schreef: 18 sep 2018, 17:44 Ik stap nu eenmaal liever op de Stromer dan op een meetinstrument dat mijn levensstijl in feitelijkheden weergeeft. :av
:bj Je kan inderdaad met meer bewegen niet opboxen tegen Bourgondisch eten en drinken. De ‘schade’ die je in een half uurtje je lijf aandoet kan je niet met een half uurtje bewegen wegwerken, zeg maar.. ;)

Bij mij was de aanleiding dat mijn gebruikelijke vervoersmiddel gewoon te lang duurde (1,5 uur voor Amersfoort - Wageningen), en ik geen tweede auto voor de deur wil (reistijd 50min, mits geen file). De Stromer is een mooie tussenweg qua reistijd (1uur) die zichzelf bovendien na 2 jaar terugverdiend heeft d.m.v. de reiskostenvergoeding.

Een Bourgondische levensstijl heb ik niet en ik sport al veel (hardlopen). Neemt niet weg dat de extra beweging wel fijn is.
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Lomito

Ik vind het bewegen inmiddels zo fijn, d.w.z. al die lekkere zelfgemaakte hormonen en andere yummie-sapjes waar je van gaat zweven na een flinke inspanning en de energie die dat geeft. Dat is een leuke bijkomstigheid waar ik als appelige autorijder niet op gerekend had... dus sowieso het plezier om op een Stromer te fietsen en nog gratis drugs toe ook... dat is appeltje-eitje voor een levensgenieter!

Terug naar het onderwerp, als autobezitter wordt je via de BPM belast voor de CO2-uitstoot van de auto. Onzin uiteraard, auto's met een hoger brandstofverbruik worden al belast voor CO2- en milieubelastende uitstoot via absurd hoge accijnzen op autobrandstoffen. De literprijs van benzine/diesel bestaat voor zo'n 60% uit belastingen.

Een speed pedelec is de ultieme autokiller waarmee flink bespaard kan worden. Even snel gerekend met 1:12 € 1,67/liter 12K per jaar kom ik op 12K/12 x 1,67 = € 1.670 met € 670 echte kosten en € 1.000 belastingen per jaar. Diezelfde 12K met de Stromer kost je met 15 Wh/km 200 kWh stroom per jaar ofwel € 40 euro met iets van € 20 aan belastingen.

Heel erg goed dus voor het milieu en volgens CAGW-adepten ook voor het klimaat, de overheid zal daarom komende jaren vanzelf met aanvullend beleid komen vanwege de klimaatwet (lees: nog meer belasting op autorijden) die met een leuke speed pedelec valt te ontwijken. Win-win-win... :d3:
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik zie de win-win nog niet helemaal. Om op papier een SP door te rekenen wel, maar verder is het symboolpolitiek waar geen mens echt beter van wordt.
De grootste winnaars momenteel zijn imho de fabrieken van windmolens (vreselijke horizonvervuiling :dwarf: ), zonnepanelen (leuk item deze week bij RTL nieuws over brand) en de overheid (accijns inkomsten).

En nee, ik ben geen klimaatontkenner, maar wel van de huidige stellingname dat het 100% door de mens is gerealiseerd. De aarde laat al miljoenen jaren een beweging zien in temperatuur.
Lomito

Daniel1975 schreef: 21 sep 2018, 16:45 Ik zie de win-win nog niet helemaal.
Dat komt omdat de financiële gevolgen van de voorgenomen Klimaatwet voor burgers angstvallig stil gehouden worden. Hetzelfde geldt voor de gevolgen van het SER-Energieakkoord van 2013 die 5 jaar later pas voelbaar beginnen te worden aan de onderkant van de maatschappij. Door die gevolgen elke jaar te laten toenemen heeft men nauwelijks door hoeveel werkelijk per m³ gas of kWh stroom betaald moet worden.

Mijn vrouw vertrok zojuist om nog wat weekboodschappen te halen en zei me dat ze al drie weken niet getankt heeft terwijl de brandstoftank van de auto nog half gevuld is. Zij is fanatieker gaan fietsen naar het werk en ontdekt nu dat dit behoorlijk scheelt in de kosten. Hetzelfde hebben wij al in 2006 met de woning bereikt met energiebesparende maatregelen, voornamelijk luchtdichtings- en isolatiewerken die we zelf hebben uitgevoerd zoals 22cm isolatie in het dak en 1.0-beglazing aanbrengen waardoor het gasverbruik in 5 jaar is gedaald van 2800 naar 800 m³ per jaar voor een woning van 250m². Ofwel van 100 naar 29 kWh/m²a... en we willen uiteindelijk uitkomen op 20 waar een state-of-the-art passiefhuis 5-15 kWh/m²a haalt. Tegelijk is het stroomverbruik verlaagd van 6.200 naar 3.200 kWh.

Qua benzineverbruik zijn we teruggegaan van € 3.200 per jaar naar € 700 per jaar. En daarbij moet je steeds bedenken dat meer dan de helft belastingen/accijns is...

Zonder aanpassingen zouden we nu € 6.400 per jaar kwijt zijn aan autobrandstof, gas en stroom, en nu betalen we daarvoor slechts € 2.000 per jaar... ofwel € 4.400 besparing. :ai Dat noem ik WIN... :bp: En daar moeten Energieakkoord en Klimaatwet nog overheen waardoor het verschil nog groter wordt.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

@lomito: volgens mij heb je mijn sarcasme gemist :mrgreen:
Ik snap je sommetje echt wel, en letterlijk heb je volledig gelijk. Alleen ben ik radicaal tegen de gecreerde klimaathype, geen enkele ruimte voor gefundeerd tegengeluid, het politiek correcte groene gelul in plaats van weloverwogen besluiten, gebaseerd op feiten, wetenschap en ratio.
De dubbele boetes voor de automobilist (bpm boetes + brandstof accijns), terwijl er gewoon ook mensen zijn die geen keuze hebben. Ik ben opgegroeid in de zeeuwse polders; daar ben je als gezin niets zonder auto. Met het OV zou ik nu 1:50 doen over 33km, dus dat is geen optie (jeeeeee, Stromer).
In mijn optiek voor de politiek het echte aanpakken ondergeschikt aan geld verdienen en populariteit.
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Auto lekker duur maken heb ik echt totaal geen problemen mee. Juist autovervoer zorgt voor ongelooflijk veel kapitaalverlies, behalve voor overheid en auto industrie.
Als ik elke dag toch weer kijk hoeveel rijtjes auto's ik op mijn gemak passeer die weer allemaal onderdeel zijn van de file....
Bovendien is de tijd die men in de auto doorbrengt (meestal alleen) niet te gebruiken om te werken of te ontspannen.
Verder is het natuurlijk een beetje van de zotte dat je elke dat zo'n 1000 - 1500 kg materiaal van en naar je werk aan het verplaatsen bent voor je eigen 70 - 100 kg.
Mijn auto kan (wil) ik helaas ook niet de deur uitdoen, omdat ik deze nog wel erg handig vindt voor het gezin, hond op leuke plek uitlaten en dingen verplaatsen die meer dan 17 kg wegen. Mijn km verbruik zal wel van zo'n 15000 nu terugvallen naar zo'n 4000 dus baal ik wel dat ik voor bezit ipv gebruik betaal. Daar zouden ze wat mij betreft nog wel eens wat aan mogen doen.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

De laatste zin ben ik het volledig mee eens. Opzouten met die absurde bpm boetes en gewoon gebruik belasten.
Maar wel graag een goede oplossing voor de mensen in de buitengebieden. Denk dat randstedelingen zich niet voor kunnen stellen hoe het daar is zonder auto.
Lomito

Daniel1975 schreef: 21 sep 2018, 20:41 @Lomito: volgens mij heb je mijn sarcasme gemist :mrgreen:
Zou kunnen... waarschijnlijker heb ik jouw reactie vooral gebruikt om mijn verhaal verder toe te lichten. Zeg maar 4400 redenen om je tegen de opnieuw verbeterde geldroof van de overheid in te dekken... Ik zie deze topic als vrijblijvend advies aan alle forumleden, dat men bewust wordt van wat er zit aan te komen aan extra lastenverzwaring en dat er mogelijkheden zijn om de niet geringe financiële gevolgen van dit klimaatbeleid als gezin/huishouden te ontwijken.

In de koopkrachtplaatjes van de kersverse begroting 2019 zul je niets vinden over dit alles. De overheid treedt hier alleen als machtsmonopolist op om geld van burgers door de sluizen naar grote bedrijven, d.w.z. buiten de rijksbegroting om. Van de voorgestelde 1,5% koopkrachtverbetering blijft in werkelijkheid een 3-5% koopkrachtverlaging over als deze lastenverzwaring op energie wordt meegerekend.

Op woensdag 20 maart 2019 worden weer verkiezingen gehouden (provinciale staten) ofwel een mooie gelegenheid om dit krankzinnige klimaatbeleid een halt toe te roepen.
Plaats reactie