Hoe overleef ik de Klimaatwet?

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

'Ontspullen" op een forum waar het momenteel ST3 en ST5 aankopen regent.... :roll:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als dat een bewuste, weloverwogen aanschaf is en al helemaal als daar een auto voor verdwijnt, dan valt dat wat mij betreft keurig onder ontspullen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Elsje schreef: 17 sep 2018, 21:30 Ik wacht ook nog even totdat -zonnepanelen- wat goedkoper zijn.
Voor je het dak gaat isoleren is het van belang om alle kieren in het dak te dichten met een blijvend elastische kit. De warme binnenlucht verdwijnt in oude huizen vooral via luchtlekken en dan met name via het dak (stijgende warme lucht). Je kunt zo voor enkele tientjes aan goedkope acrylaatkit een aanzienlijke reductie in warmteverlies realiseren. Op mijn zolder was het vroeger niet alleen een stuk kouder (waar het warmer had moeten zijn), het tochtte er ook waardoor het onbehaaglijk was. Nu is de kap helemaal luchtdicht en stevig nageïsoleerd waardoor de zolder zonder bijkomende verwarming altijd aangenaam is. Die werkzaamheden heb ik al in 2006 zelf uitgevoerd en sindsdien is het gasverbruik zo'n 20% lager geworden. Die isolatie heeft zich inmiddels helemaal terugverdiend en geeft ons jaarlijks een grotere besparing op de energierekening zolang de energieprijzen kunstmatig verhoogd worden.

De investeringen zijn relatief laag, goede isolatie (materiaal en dikte) is niet duur en aan de binnenkant van het dak vrij eenvoudig zelf aan te brengen. Maar wel met de nodige zorgvuldigheid aangebracht en met een betrouwbare klimaatfolie voorzien van een semi-permeabele damprem. Die is dan weer wat duurder (€ 3,00/m²) maar hiermee voorkom je wel vochtproblemen door inwendige condensatie.

Ook voor het na-isoleren van matig geïsoleerde spouwmuren zijn geschikte isolatietechnieken beschikbaar maar telkens komt daar de genoemde zorg voor vochtpreventie om de hoek kijken.

Het is sowieso een goede keuze om EERST je energieverbruik te reduceren met besparende maatregelen en pas daarna het resterende verbruik deels af te dekken met zonnepanelen of windcertificaten. Dat is een logica die volgt uit de Trias Energetica waarmee je voorkomt dat slechts de verspilling verduurzaamd wordt. Helaas kiezen de meeste mensen liever voor zichtbare zonnepanelen (virtue signalling) dan onzichtbare isolatie.
Lomito

Stromeur schreef: 18 sep 2018, 12:16 Als dat een bewuste, weloverwogen aanschaf is en al helemaal als daar een auto voor verdwijnt, dan valt dat wat mij betreft keurig onder ontspullen.
Daar baal ik best van... ik wil helemaal niet ontspullen en geen bewuste bijdrage aan het "klimaat", maar mijn keuzes vallen wel verdacht vaak die kant op. De ST2s heb ik nooit aangeschaft als vervanging van de tweede auto, maar ondertussen staat er wel een auto minder op ons erf. Wij hebben in 2001 onze huidige woning gekocht met een 20 jaar oude keuken en badkamer (vandaag is bruin... de kleur van degelijkheid). We zijn inmiddels 17 jaar verder en zowel de keuken als badkamer zijn nog ongewijzigd. Niet modieus maar functioneren allebei prima.

Groene idealist tegen wil en dank... :mrgreen:
jick
Pro
Pro
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 sep 2018, 16:08
Locatie: Kapelle (met een K), Zeeland

Je avatar verraadt je ook Lomito ;p

Of is dat een BBQ-item in wording?
ST1X 2018 ><>
Lomito

jick schreef: 18 sep 2018, 13:25 Of is dat een BBQ-item in wording?
Yep... lomito betekent ossenhaas. :bj
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Zo groen zijn koeien toch niet? :bn:

Ons gas- energieverbruik was al relatief laag in vgl met andere gezinnen. Sinds de Stromer is het gestegen :oops: maar ook de kinderen hebben daar een aandeel in met hun laptops en Playstations en tv op de kamer. Er zijn nu eenmaal meer apparaten die energie verbruiken in huis (ook noodgedwongen voor school heeft iedereen een eigen laptop/iPad nodig bij ons). Bij voorkeur laten de kinderen alles aan en ik/wij proberen ze maar aan het verstand te peuteren dat het best uit kan. Maarja, de eerste pubers die luisteren naar hun ouders moeten nog geboren worden geloof ik :bu:
Nu maar hopen dat ze niet denken dat die zonnepanelen (ze zijn besteld) een vrijbrief zijn om alles maar aan de stekker te laten en niks meer uit te zetten etc. :aq

De meeste beslissingen van mij zijn geldgedreven. Mijn achternaam (mijn broertje is nog erger) betekent in onze vriendenkring: "zuunige kniepert". Dat dat soms klimaattechnisch wel leuk is, dat is dan meegenomen voor het klimaat maar is neit doorslaggevend. Ik doe wat crowdfunding dingetjes, toevallig (?) allemaal 'groen', maar vooral omdat het rendement van 6-7% vele malen hoger is dan de spaarrente. :bp:
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Lomito

marco-hlv schreef: 18 sep 2018, 14:55 Zo groen zijn koeien toch niet? :bn:
Klopt, maar man wat is een goed bereide entrecote toch lekker, en van een perfect gegaarde en op smaak gebrachte ossenhaas kan ik emotioneel worden. Ofwel carnivoor in hart, ziel en gastro-intestinale beleving. Overigens ben ik ook helemaal verzot op vis, gelukkig hebben wij 2x per week een viskraam op het dorpsplein want die MSC/ASC-gekeurmerkte vis van de supermarkt laat met veel liefde in de supermarkt. En marktkramen verkopen alle foute vis die je maar kunt bedenken... :cool2:

Zijn er trouwens nog liefhebbers voor een nazomerse BBQ, alleen al de gedachte aan die hele zalm in een jasje van mosterd en basterdsuiker, langzaam gegaard op een halve meter Western Red Cedar doet mij smelten... Ik ga het niet organiseren maar teken me wel alvast in... :bp:

Edit: als ik naar het weerbericht kijk kunnen we kiezen uit morgen!
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Stromeur schreef: 18 sep 2018, 12:16 Als dat een bewuste, weloverwogen aanschaf is en al helemaal als daar een auto voor verdwijnt, dan valt dat wat mij betreft keurig onder ontspullen.
Ik vrees dat dat heel vaak niet het geval is.
UIteraard zijn er best mensen die auto kilometers inruilen voor een Stromer, maar veel van de 3 en 5 en zijn denk ik ook echt wel luxe-upgrades. Niks mis wat mij betreft overigens.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

De ST2s is aangeschaft om bewust niet met bus, trein of auto te rijden. Na 9400 km in 10 maanden is duidelijk dat dit lukt. Vandaag weer 60 ww en 45 dienstreis gefietst.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Plaats reactie