Afzonderlijke kransjes vervangen

buco

Net 5 van deze besteld http://bicikli.de/shop/SHIMANO-Ersatzte ... -Y1YS11000

Blijkbaar heeft iedereen hier wel last van als ik het topic zo lees :-)

Heeft er iemand misschien een link naar een youtube video hoe je zo'n krans vervangt?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Andere cassette, zelfde idee:

Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

buco schreef: 13 jan 2018, 17:46 Blijkbaar heeft iedereen hier wel last van als ik het topic zo lees :-)
Dat is omdat we in ons vlakke land ontzettend veel op de 11 rijden. En sommigen daarbij ook nog nauwelijks terug- en weer opschakelen bij het vaart minderen en weer optrekken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
buco

Lijkt supersimpel in de video en ik denk dat ik de juiste tools heb besteld online. Morgen ben ik terug thuis en ga ik aan de slag! Thanks voor de video!
Givme Stromer
Runner-up
Runner-up
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 mei 2018, 09:42

Kan ik op mijn st2 my 2018 de 11 laten vervangen door een 12 zonder verder grote ingrepen?
ST2 17 inch 983wh zwart 45km enkel.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Ik ga ervan uit van wel.

Of je de hele cassette moet laten vervangen, of dat je deze kunt openen zodat je een los kransje kunt vervangen weet de FM. Ik zou daar het even navragen.

Ik weet dat je losje kransjes kunt vervangen bij de Shimano cassette Ultegra CS-6700 (zie ook http://www.stromerforum.nl/search.php?keywords=CS-6700)
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Kan ook bij orig. Cassette St1x. Gewoon shimano stuff of vergelijkbaar.
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
petermu
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 mei 2018, 21:46
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 19.878

Je kan hier ook de nodige kransjes vinden:
(Miche maakt o.a shimano compatible kransjes en via deze webshop waarschijnlijk wat sneller in huis dan via ali..)

https://hollandbikeshop.com/merk-fietso ... -cassette/

Grt, Peter
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Ok, ben vandaag bezig geweest om een 12T in de originele cassette te integreren.
Na zo'n 9000 km denk ik nu toch echt behoorlijk door mijn 11T en ketting heen te zijn, dus tijd voor nieuwe dingen.

Op Ali de 11 speed 11T en 12T besteld .
https://nl.aliexpress.com/item/ZTTO-1-S ... sstype=600
Qua afwerking zien deze er wat minder strak uit dan de originele tandwieltjes. En dan bedoel ik vnl dat de hoeken aan de binnenkant waarmee deze op de hub zit er wat ronder uitzien ipv mooi haaks zoals de originele.

Wat mij in mijn speurtocht als eerste opviel is hoeveel moeite het mij eigenlijk kostte om uit te zoeken wat ik nou eigenlijk op mijn fiets heb zitten en waarmee je dit 1 op 1 kan vervangen. Inmiddels weet ik dat het een CS-M7000 is, maar tsjonge, dat wordt echt bijna nergens vermeld (al zeker niet door Stromer zelf).

Al googlelend op de cassette door naar de ketting (ook niet te vinden wat er nou op zit). Dus vind ik ergens op een site de recommended chain: Shimano CN-HG601-11 11-speed 105 / SLX / E-Bike Quick-Link Chain.
Klinkt goed, dus lekker bestellen.

Vandaag dus aan de arbeid. Demontage gaat vlotjes, quick link van de ketting ging nog vrij soepel los. De cassette ook geen probleem (ook maar kettingzweep en cassettesleutel gekocht), echter viel me op dat de cassette wel erg los zat, ipv de zweep gewoon met 1 hand en de sleutel kunnen losdraaien. Hele cassette uit elkaar gehaald, alles netje schoon. 21T niet teruggezet en de 12T er extra bij. Hoe soepel dit gaat schakelen (of dat ik toch de 24T ipv 21T eruit wil gaan we later meemaken).

Dan de ketting.... erop gelegd, quick link gemonteerd (ging niet heel quick) en dan blijkt opeens..... he, ik kom schakels te kort...... blijkbaar is de recommended chain met 116 schakels niet wat ik nodig heb.... weer gedemonteerd, naast andere ketting gelegd en voila... 120 schakels... Helaas de nieuwe ketting er al om gelegd dus die kan niet retour. Voor nu even de oude ketting er weer om, om wel mobiel te zijn en hier maar snel de vraag neerleggen: welke ketting moet ik hebben?!?!

Als complete fietsleek heb ik nu dus ondervonden hoe ongelooflijk veel types en soorten cassettes er zijn en eens zoveel kettingen. Als niet-ingewijde is dit echt een waarlijk onoverzichtelijk landschap. Maar na genoeg missers zal dit waarschijnlijk vanzelf wel helderder worden.
Wat ik echter vooral jammer vind is dat het zo lastig te vinden is wat er nou eigenlijk op je fiets zit. Dat ik tegen mijn gebrek aan kennis aanloop als ik wil modificeren, vind ik tot daaraan toe, maar like for like zou toch wel wat eenvoudiger kunnen?
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Lomito

Daarom laat ik dergelijke zaken graag aan de dealer over. :d3:
Plaats reactie