Eerste ervaringen met Stromer ST3 (incl foto’s) versus ST2 en ST5

PvDijk
Runner-up
Runner-up
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 aug 2018, 21:40
Locatie: Papendrecht

Hoi Barry,
Nogmaals bedankt voor het voor laten gaan om de ST3 even te testen. Jij wilde hem even goed aan de tand voelen en zou wat langer wegblijven. Met alle punten die je beschrijf ben ik het eens. Zeer nette fiets en heel blij met de Pirelli banden, die maken misschien wel een geveerde voorvork overbodig.
Mijn bezoek aan Dikkenberg was bedoelt om de ST3 te ervaren. Maar ik was aangenaam verrast van de service. Gewoon goed geholpen en geen onnozel verkoop praatje. Uiteindelijk later op de dag er een klap op gegeven en de Stromer besteld. :bp:
ST3 LE, ww=26 Km enkel
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Hi pvandijk, gefeliciteerd met je aanschaf! :ay Leuk dat je even wat van je laat horen!
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Mooi verhaal Barry. Dat van die koplamp... dat was even een tegenvaller, het is maar goed dat je op de terugweg die lamp helemaal naar beneden gezet hebt. Automatisch groot licht :ck:
Hopelijk is het een klein probleempje op die fiets.

Over dat stuur... Persoonlijk vind ik het niet echt mooi, maar het fietst wel echt veel fijner dan het rechte stuur op de ST5. Design vs functionaliteit. Geef mij toch maar die goede houding. Het is top dat Stromer deze keuzes aanbiedt!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

@FreddyH eens met je wat betreft het stuur. Minder mooi dan die van de ST5, maar wel functioneel.. vanmiddag ga ik met Lomito nog een tochtje doen op de ST5. Dan weer even ervaren hoe bepalend het stuur wordt in mijn keuze.

Het was Pim trouwens die gisteravond op de ST3 fietste, ik zat op de ST5 met de wiebelende ‘bouwlamp’ :D

Ik ga maandag even navraag doen bij FM hoe het zit met die Roxim-lampissue m.b.t. het groot licht...
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Patrick63
Veteraan
Veteraan
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2018, 11:13

Iemand al de St3 deep black gezien ?
Heb deze besteld ( België ) pas leverbaar op 01/03/19
Stromer St3 Sport 2019 deep black L :d3: , helm Giro Bexley :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

In het wild heb ik 'm nog nergens (al dan niet online) gezien helaas. Het lijkt erop dat op dit moment alleen de groene ST3 LE en de witte test-ST3 in omloop zijn. Op het promotiemateriaal van Stromer staat-ie al wel, net als in hun youtube filmpje: daarin speelt de ST3 Deep Black de hoofdrol.

Je vindt ze allebei terug in onderstaand topic:

viewtopic.php?f=5&t=47&start=20#p34535

Met het EOL verklaren van de ST2 ben ik wel blij dat Stromer nu ook een matzwarte ST3 heeft. Ik vind dat stealth-black nog steeds erg mooi, ook omdat al het andere (bagagedrager, spatborden, stuur, velgen, cranks etc.) allemaal zwarts is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Zo wat ben ik een mazzelaar. Ik heb afgelopen zaterdag, gisteren en vandaag de ST3 én ST5 uitgebreid aan de tand mogen voelen. In totaal heb ik de volgende afstanden mogen afleggen:
  • ST5: 80 km
  • ST3: 120 km
Ik kan wel zeggen dat ik echt lekker heb kunnen testen, waarvoor grote hulde aan mijn FM! :cool2:

Van mijn ervaringen met de ST3 op zaterdagmiddag had ik hiervoor al gepost, dus dat zal ik niet herhalen.

Testen ST5
Op zaterdagavond zijn we met een groepje forumleden de grote koplampentest gaan uitvoeren. Ik had toen de ST5 tot mijn beschikking. De koplamp voor de ST5 zat helaas wat los, dus ik kon niet meedoen met de testen, maar er was gelukkig nog Lomito’s ST5. Evengoed heb ik een echt geslaagde avond gehad. Nogmaals dank aan Louis-ST2 voor het lenen van zijn helm! Echt top hoe forumleden elkaar zo kunnen helpen!

Echte fanaten aan het werk:
Afbeelding

En het was een hele beleving om in het holst van de nacht met FreddyH, Lomito, Louis-ST2 en Pimsky van Nijmegen terug naar Herveld te fietsen over stikdonkere fietspaadjes. De eerste echt goede uitgebreide nachttest op een Stromer die ik heb kunnen uitvoeren, met de ST5. Ik kan met zekerheid stellen, de bouwlamp voldoet ruimschoots. Nadat ik half 3 ’s nachts thuis kwam even wat uurtjes geslapen. Helaas werd onze jongste van zeven maandjes oud om half zes al wakker! Zal je altijd zien… Gelukkig in de ochtend nog wat uurtjes geslapen, dat ben ik met twee kleine kids niet meer gewend, maar vrouwlief liet mij tot half twaalf uitslapen :ba

Dan zondagmiddag terug naar Herveld, alwaar Lomito en ik samen met de ST5’s de omgeving onveilig maakten. Wat een prachtige route Lomito! Het was een echte belevenis met de ST5 zo een mooie route te maken. En wat leuk om dat met een andere Stromerfanaat te doen. Ik zou het overigens heel leuk vinden om eens vaker met (een groepje) Forumleden iemands favoriete route te rijden.

Onderweg trokken we veel bekijks, ook op het terras alwaar wij zelfs een negenjarige stromerfan-in-spe spraken! (filmpje staat elders op het forum). Ik heb de ST5 heel goed op wegen, fietspaden, bospaden en de Italiaanseweg kunnen uitproberen. Velen bochten en hellingen naar boven en beneden. Ik vond de wendbaarheid uitstekend en dus ook zeer geschikt voor mijn WW-route. Wat een genot dat electronisch schakelen. :ai Als je even snel moet terug schakelen omdat er onverwacht weer een bocht of hellinkje op je afkomt, dan gaat dat gewoon heel rap en trefzeker. Waar ik bij de ST2 nog wel eens net te laat was met anticiperen en terugschakelen, gaat dit eigenlijk altijd goed op de ST5. We hebben ook de recup een aantal keer goed kunnen gebruiken, waardoor remmen vrijwel onnodig werd. Wel weer een kleine koter op de fiets van een jaar of vier/vijf die door zijn moeder gewaarschuwd voor onze komst, echt precies naar de verkeerde kant uitweek! Uiteraard hadden we dat ingecalculeerd. Maar toch wordt je wel weer even geconfronteerd hoe onverwachts (jonge) fietsers reageren. :ai

In totaal hebben we zo’n 50km afgelegd op de ST5. Bij aankomst in Herveld bleek dat het accuverbruik nog best een aardig verschil liet zien: Lomito had nog ca. 24%, ik 33%. Het gewicht van fietser en de kracht die je zelf levert laten dus zien dat bij gelijke snelheid er best een aardig verschil in accuverbruik is.

Testen ST3
Het was na de rit met Lomito eigenlijk de bedoeling met de ST5 naar te rijden (48km), maar door de loszittende koplamp was dat niet handig. Ik had - héél vervelend - het alternatief om de ST3 mee te nemen, die nog bij Lomito stond. Zo heb ik de voor mij bekende route van Herveld via Wageningen (langs mijn werk en dan de vertrouwde route) naar Amersfoort gepakt. Op het veerpontje inmiddels weer het gebruikelijke ritueel van geïnteresseerden.

Afbeelding

In totaal 48 km naar huis gestromerd in 1 uur en 18 minuten. Ik kon makkelijk 46/47 km/u aanhouden, dat gaat net even makkelijker dan op ST2. Bij thuiskomst bleek de accu nog voor 25% vol te zitten (op stand 3, ondersteuning op 100%). Ik had dus ca. 64km op een accu kunnen rijden. Tijdens de rit naar huis geen last gehad van de high beam die automatsch aanging, zoals we de avond ervoor constateerden bij de koplampentest.

Dan vanochtend: joepie ik mag weer! :d3: Met de ST3 weer terug naar Herveld, wederom via Wageningen. Ditmaal dacht ik eraan om in Wageningen te stoppen om even te checken wat de accustand was. Die bleek op een nette 41% te staan. Ter vergelijking: op de ST2 heb ik waarden variërend van 44% (wind tegen) - 54% (wind mee) meegemaakt. Ik had de nodige tegenwind vanochtend, dus ik verwacht dat 41% aan “de onderkant van het verbruik” zit. Kortom, met 4% verschil in accu valt het meerverbruik van o.a. de grotere banden op de ST3 wel mee in vergelijking met de ST2.

Nog wat laatste opvallendheden aan de ST3:
  • Toen ik vanochtend op een recht stuk even de ST3 opjoeg tot 48km/u seinde een auto mij. De Omnidisplay gaf aan dat de high beam aanstond, oef! Gelukkig maar één keer voorgekomen, maar Stromer moet dit foutje nog wel even wegwerken!
  • Ik had het nieuwe schakelsysteem al bejubeld in de eerste post van deze thread. Er zijn mij nog twee dingen opgevallen tijdens de ritten van gisteren en vandaag. Allereerst geeft de schakelaar die naar zwaardere versnellingen gaat een duidelijke weerstand wanneer je al op het kleinste tandwieltje zit. Dat is heel prettig, omdat je dan weet dat je al op z’n zwaarste versnelling zit. Er is immers geen indicator voor de versnellingen die op de ST2 nog wel zat.
  • Ten tweede: de schakelaar voor het verlichten van de versnelling vergt minder diep indrukken dan de ST2, waardoor je in ’één druk’ eenvoudig twee of drie versnellingen kan pakken. Dit is precies genoeg voor het terugschakelen in een bocht. Daarmee komt het schakelsysteem van de ST3 iets dichter in de buurt van electronisch schakelen.
Resumé
Dan nog een laatste kleine resumé van de St5 in vergelijking met de ST3:
  • het verwachte mindere comfort van het ST5- stuur t.o.v. de ST3 is toch kleiner gebleken dan ik verwacht had. Ik merkte geen verschil in mijn polsen bijvoorbeeld. Het stuur wordt voor mij dus toch geen factor van betekenis in mijn keuze.
  • de stabiliteit van beide fietsen is vrijwel gelijk. Ik denk dat ik geblinddoekt niet zou kunnen zeggen of ik op een ST5 of ST3 fiets.
  • tussen de banden heb ik weinig verschil gemerkt. Wellicht dat schepere bochten i.c.m. bijv. nat weer het verschil duidelijk te merken is, maar dat heb ik niet kunnen uitproberen.
  • het op snelheid blijven (>45km) gaat nét iets sneller, maar dat verschil is klein. De S-stand biedt wel meer vermogen, maar dat verschil is kleiner dan die tussen de ST2 en ST5.
  • een voordeel van de ST5 is nog wel de langere garantie (3 in plaats van 2 jaar). Zoals we inmiddels weten kan er nog weleens wat mis gaan met een Stromer, hoewel er ook genoeg forumleden zijn zonder vrijwel enig probleem, en dan. is langere garantie toch een fijn gevoel.
  • Al met al heeft Stromer met de ST3 een echt hele mooi aanbod samengesteld, dat echt dichter tegen de ST5 ligt dan ik bij voorbaat verwachtte.

Vanochtend de ST3 ingeleverd in Herveld. En toen moest ik, na wat uurtjes op het werk, vanmiddag met de gewone fiets terug naar huis 48km.. Pfff.. :bc Wat miste ik die ondersteuning zeg… man man man.. Ik lig nog uitgeteld op de bank nu. :ck:

Vrijdag heb ik voor mijzelf een ultimatum gesteld om een keuze te maken. Ik ga dan naar de FM om mijn definitieve keuze te maken… Wens me veel succes en wijsheid!
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Leuk geschreven.
Welke het wordt? Bij voldoende budget de 5, anders de 3. Tis net BMW ;-)
Levertijden kan misschien ook nog bepalend zijn?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Veel geluk en wijsheid, Barry :lol:

Even zonder gekte: wat een mooi luxeprobleem heb je toch! Het zijn allemaal fantastische fietsen. Welliswaar allemaal op net een andere manier... maar da's hetgeen het meteen lastig maakt.

Ik gok dat het de ST5 gaat worden :cool2:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Ik weet het oprecht nog niet Daniel1975.. Zit echt nog even te puzzelen. Budget speelt nog wel een rol, scheelt toch zo'n 2K..

Zowel St3 als ST5 in maat XL gaan wel eventjes duren, waarschijnlijk december. Dit verschilt overigens per dealer begreep ik.
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Plaats reactie