De grote Stromer koplampen-test

Lomito

FreddyH schreef: 09 sep 2018, 12:14 Tenslotte nog een leuk detail: de ST3 en ST5 waren leenfietsen uit Zwitserland:
Kleine correctie: het zijn nog steeds leenfietsen.
Freddy bedankt voor het zeer verhelderende fotoverslag dat een nieuw ligt doet schijnen op de prestaties van Stromer-koplampen. Voor de die-hard door-weer-en-wind Stromer-forens is dit essentiële informatie en kan wel eens van doorslaggevende betekenis zijn bij de keuze van een Stromer.

Dat de Supernova M99pro als beste uit de bus zou komen stond eigenlijk al voor 100% vast, anders hadden we hier al jubelende verhalen gehoord over dan andere merk dat de bouwlamp verslaat... Wat we echter niet wisten is hoe de andere lampen presteren ten opzichte van de absolute top. Zaken als de kleur van het licht, breedte en homogeniteit van het lichtbeeld, reikwijdte en intensiteit zijn alleen onderling vergelijkbaar door de fietsen direct naast elkaar te zetten.

De echte noviteit is uiteraard de Roxim Z4E Pro lamp zoals die op de ST3 geleverd gaat worden, een lamp waarmee je aardig in de buurt van de bouwlamp komt en, mits de aansturing van de lamp geheel wordt overgelaten aan de bestuurder via de lichtknop op het stuur, een waardevolle lamp voor degenen die vaak bij (volledige) duisternis 45 km/uur willen kunnen rijden.

Rupsje-nooit-genoeg die ik ben gaan mijn gedachten al uit naar een herhaling bij slechte weersomstandigheden (hevige regen/mist)... het goede weer daarvoor komt er aan!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 09 sep 2018, 13:43 Rupsje-nooit-genoeg die ik ben gaan mijn gedachten al uit naar een herhaling bij slechte weersomstandigheden (hevige regen/mist)... het goede weer daarvoor komt er aan!
Goeie!

Verder heren, heel, heel, (heel!) erg bedankt voor jullie test. En in het bijzonder FreddyH voor de onberispelijke foto's en het heldere verslag incl. goeie kanttekeningen bij perceptie van het oog en de camera. Je bent een topper.

Ik heb wat dingen gelezen die ik al wist (de Supernova E3 op de ST2 2017 voldoet absoluut niet, wat een zielig vlekje op het pad...), maar ik lees ook zaken die mij verrasten. Zo had ik echt meer verwacht van de Roxim LF400 op de ST1 X 2018. In de EU typegoedkeuring worden per 1-1-2018 strengere eisen gesteld aan de verlichting. Ik had op basis daarvan een aanzienlijke verbetering in verlichting verwacht op alle Stromers vanaf 2018, maar het resultaat van de Roxim LF400 op ST1 X 2018 valt me tegen. Ik was zelf zeer ontevreden over de koplamp op mijn ST1 X 2017 en ik zie maar weinig verbetering op zijn 2018 broertje.

Stromer voldoet met alle verlichting keurig aan de typegoedkeuring. Ik vind dat de verplichting tot veilige verlichting (minimale eisen) primair een zaak van de wetgever is, en vind ook dat de M99 PRO een luxe product dat nu eenmaal hoort bij een steendure fiets, maar ik kom daar bij deze op terug. *Bakzeil

Als de minimale eisen van de wetgever deze verlichting op de ST1 X 2018 tot resultaat hebben, dan is dat domweg niet genoeg en is het aan Stromer om ervoor te zorgen dat er betere verlichting op de bikes komt i.v.m. onze veiligheid. Ik snap dat de Supernova M99 PRO een klein vermogen kost en dat het leuk is om zo'n beul van een bouwlamp op het vlaggenschip te zetten teneinde het prijsverchil met de andere modellen te rechtvaardigen, maar het is écht geen overbodige luxe waar we over praten. Die Roxim Z4E Pro van de ST3 bijvoorbeeld, dat vind ik wél een serieus nette koplamp, met eveneens hemel-tergende high-beam. Al is de normale stand dat helaas dus ook... Maar zo eentje zou toch gewoon minimaal op alle Stromers moeten komen.

(Of toch overal de M99 PRO op; Trek doet het immers ook gewoon op een SP van 5k.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Super verslag! Bedankt jongens :cool2:
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 09 sep 2018, 14:10 Je bent een topper.
:ai
Screen Shot 2018-09-09 at 14.38.52.png
Screen Shot 2018-09-09 at 14.38.52.png (3.32 MiB) 3543 keer bekeken
:bj
Graag gedaan. En context is belangrijk voor een goede interpretatie.
Stromeur schreef: 09 sep 2018, 14:10 Ik heb wat dingen gelezen die ik al wist (de Supernova E3 op de ST2 2017 voldoet absoluut niet, wat een zielig vlekje op het pad...), maar ik lees ook zaken die mij verrasten. Zo had ik echt meer verwacht van de Roxim LF400 op de ST1 X 2018.
Ik vind de LF400 een serieuze verbetering ten opzichte van de E3. Let op dat in de bovenstaande foto's de belichting vast stond en dat deze correct was voor de M99 Pro. De correcte belichting voor zowel de E3 als de LF400 zou 1 stop meer licht zijn (ofwel: die lampen geven in het midden de helft van de hoeveelheid licht van de M99 Pro). Als ik daarop corrigeer dan zien deze lampen er zo uit:

E3:
_DSC9286.jpg
_DSC9286.jpg (221.35 KiB) 3543 keer bekeken
LF400:
_DSC9290.jpg
_DSC9290.jpg (310.63 KiB) 3543 keer bekeken
De LF400 geeft echt meer licht dan de E3, vooral veel breder en comfortabeler, daarnaast ietsje feller. Ook schijnt de LF400 ietsje verder, maar het is nét niet ver genoeg om echt goed te zijn.
Stromeur schreef: 09 sep 2018, 14:10 In de EU typegoedkeuring worden per 1-1-2018 strengere eisen gesteld aan de verlichting. Ik had op basis daarvan een aanzienlijke verbetering in verlichting verwacht op alle Stromers vanaf 2018, maar het resultaat van de Roxim LF400 op ST1 X 2018 valt me tegen. Ik was zelf zeer ontevreden over de koplamp op mijn ST1 X 2017 en ik zie maar weinig verbetering op zijn 2018 broertje.
Zie hierboven. De lampen zijn écht beter. Overigens was het voor de volledigheid jammer dat er geen ST2-2018 aanwezig was, daar was ik ook erg benieuwd naar... Maar ik denk dat we de test sowieso een keer moeten overdoen, een keer met een correct functionerende ST3 lamp en dan ook met een ST2-2018 erbij.
Als ik de verlichting van de ST1-2018 op mijn fiets had gehad, had ik er denk ik geen bouwlamp opgezet. Zeker niet als ik daarbij mijn garantie moest inleveren. Is die lamp goed genoeg? Nee. Maar echt slecht is hij ook zeker niet. Daar waren we het redelijk over eens gisteren.
Stromeur schreef: 09 sep 2018, 14:10 (Of toch overal de M99 PRO op; Trek doet het immers ook gewoon op een SP van 5k.)
Dat zou geweldig zijn. Of de M99 Mini, afhankelijk van hoe goed die presteert. Ik kan ook heel goed leven met wat nu op de 2018 modellen zit, tenminste: als default. Voor degenen met nachtdiensten of die vaker 's avonds rijden (en eerlijk is eerlijk: iedere commuter die ook in de herfst/winter rijdt valt hieronder) moet er dan een serieus alternatief op de optielijst staan. Dit laatste moet denk ik veranderen, niet perse de bouwlamp overal standaard.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Lomito schreef: 09 sep 2018, 13:43 Rupsje-nooit-genoeg die ik ben gaan mijn gedachten al uit naar een herhaling bij slechte weersomstandigheden (hevige regen/mist)... het goede weer daarvoor komt er aan!
Count me in. Mijn camera kan prima tegen regen :cool2:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromeur schreef: 09 sep 2018, 14:10 (Of toch overal de M99 PRO op; Trek doet het immers ook gewoon op een SP van 5k.)
Zelfs dat hoeft niet, er zijn nog andere, goedkopere systeemlampen die uitstekend zijn: Supernova M99 Pure+, M99 MINI PRO-45 en de Lupine SL-B en SLAf. Die hebben allemaal een retailprijs (SL-Af is nog geen prijs van gekend) die bijna de helft lager is dan de M99 Pro
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

En die zijn geen van allen plug&play te monteren neem ik aan?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Daniel1975 schreef: 09 sep 2018, 16:38 En die zijn geen van allen plug&play te monteren neem ik aan?
Ligt aan de benodigde spanning voor de lamp en de geleverde spanning van de fiets. En uiteraard aan het plugje dat ertussen moet, maar daar kun je een conversie kabeltje voor maken.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 09 sep 2018, 15:01 De LF400 geeft echt meer licht dan de E3, vooral veel breder en comfortabeler, daarnaast ietsje feller. Ook schijnt de LF400 ietsje verder, maar het is nét niet ver genoeg om echt goed te zijn.
Aha, duidelijk. Dus toch wat minder erg dan ik aanvankelijk dacht. Gelukkig maar.
FreddyH schreef: 09 sep 2018, 15:01 Of de M99 Mini, afhankelijk van hoe goed die presteert. Ik kan ook heel goed leven met wat nu op de 2018 modellen zit, tenminste: als default. Voor degenen met nachtdiensten of die vaker 's avonds rijden (en eerlijk is eerlijk: iedere commuter die ook in de herfst/winter rijdt valt hieronder) moet er dan een serieus alternatief op de optielijst staan. Dit laatste moet denk ik veranderen, niet perse de bouwlamp overal standaard.
Verlichting in de optielijst zou inderdaad echt het beste zijn. Hopelijk zet Stromer de trend met de sturen en stuurpennen voor de ST3 door en komen de opties zoals die jaren geleden bij Stromer wel gebruikelijk waren (ook verschillende verlichtingssets) weer terug. Dan kan iedereen zelf bepalen waar hij wel of niet voor wil betalen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
mhoutman
Pro
Pro
Berichten: 242
Lid geworden op: 09 aug 2018, 00:27

Leuke testen idd jammer dat er geen ST2 MY 18 met de Supernova M99 Mini bijzat. Ik denk nl. dat deze redelijk in de buurt komt van de Roxim ZE4 Pro. Vooral de lichtbundel van de eerste is erg uitgebalanceerd maar dat is eigenlijk bij alle Supernova lampen zo.
Laatst gewijzigd door mhoutman op 09 sep 2018, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie