Eerste ervaringen met Stromer ST3 (incl foto’s) versus ST2 en ST5

Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Vandaag in Herveld heb ik het genoegen gehad om de nieuwe ST3 aan de tand(wiel) te voelen. Ik heb de afgelopen twee weken de ST2 te leen gehad, dus ik heb nu goed vergelijkingsmateriaal.

Allereerst de looks. De andere framegeometrie geeft deze fiets, net als de ST5, een ander (ik vind zelf wat stoerder) uiterlijk dan de ST2. Het oog wil ook wat.

Afbeelding

Afbeelding

Als ik wegfiets op de ST3 vallen een aantal verschillen direct op ten opzichte van de ST2:
  • Het stuur vind ik echt comfortabeler, door zijn iets meer gebogen vorm. De handen staan in een wat natuurlijkere houding. Ik vind dit zelf echt een groot voordeel t.o.v. de ST2.
  • De ST3 trekt sneller op. Je voelt dat er iets meer kracht in de motor zit. Vooral vanaf stilstand merk ik duidelijk verschil in de mate van ondersteuning in vergelijking met de ST2.
  • De stabiliteit van de ST3 is een stuk beter dan die van de ST2. Zeker bij hoge snelheden blijft de ST3 stabieler liggen. In dat opzicht lijkt de ST3 op de stabiliteit van de ST5 (waar ik 2x eerder een kort tripje op gemaakt heb). Toen ik met stevige tegenwind fietste langs de Waal merkte ik ineens dat de motor wat afremde. Toen ik op de Omni display keek bleek ik 48,5 km/u te fietsen. :D Dat verbaasde me, want gevoelsmatig reed ik nog helemaal niet zo hard. Ik schrijf dit toe aan de hogere stabiliteit, die ‘het gevoel’ van hoge snelheid wat wegneemt. Met de ST2 kwam ik overigens niet hoger dan de 47,5 km/u.
  • Dat snel optrekken en (iets) makkelijker boven de 45 geraken komt ook met een prijs: de accu. Ik heb 24 kilometer gestromerd in 40 minuten tijd, waarbij ik 48% van de accu heb verbruikt (startstand 67% en eindstand 18%). Daarbij wel gezegd: er stond stevige wind langs de Waal en ik heb meermaals stevig afgeremd en weer opgetrokken.
  • De weglegging was echt prima op deze Pirellibanden. Het bochtgedrag is wel anders dan de ST2. Ik moet zeggen dat ik weinig heb gemerkt van de mindere wendbaarheid die de grotere banden zouden hebben. Ik heb moet eerlijk bekennen dat ik nog wat te kort getest om echt goed de verschillen te kunnen benoemen.
  • Aan de nieuwe lamp op de ST3, zonder deze in het donker te hebben getest, viel mij op dat deze behoorlijk fel is. Ik ben benieuwd hoe de lamp het vanavond tijdens de koplampentest gaat doen.
  • De schakelaars voor de versnellingen zijn anders en vind ik - persoonlijk - fijner dan die op de ST2. Ze zijn korter om in te drukken, met name die schakelaar naar een zwaardere versnelling is heel prettig. Een paar millimeter indrukken en de versnelling schakelt door.
Dit zijn zo even kort de eerste ervaringen die voor mij eruit sprongen. Het was hoe dan ook even genieten op deze superfijne Stromer! :cool2:

Al met al is de keuze voor de nieuwe Stromer weer een stukje makkelijker geworden. Ik weet nu zeker dat ik geen ST2 wil, met name ingegeven door de betere stabiliteit. Daarnaast is het andere stuur wel echt een enorme pré. Het stuur zou weleens doorslaggevend kunnen worden in het maken van een keuze tussen de ST3 en ST5.

Komende dagen ga ik de ST5 testen dus ik zal mijn bevindingen de komende dagen aanvullen.

Wat zijn de eerste ervaringen van andere forumleden met de ST3?

Voor de liefhebber, hier nog foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ha Barry, hele fijne review, en prachtige foto's!

Wat je omschrijft over de wegligging, het stuurgedrag en niet door hebben dat je al zo hard rijdt, dat herken ik ook van mijn proefritten op de ST5. Over de ST5 heb ik eerder weleens gezegd dat-ie als een huis op de weg ligt, maar dan wel als een heel snél huis. Heel anders dan mijn ST2 S en ik vind het ook erg lekker rijden. Het blijft een kwestie van persoonlijke voorkeur, het vinnige gedrag van een Stromer met 26" wielen, of de oer-stabiele sturing van de ST5, maar ik snap de keus van Stromer voor 27,5" wielen wel. Er werd ook al langer om gevraagd door consumenten.

Dank ook voor de mooie foto's. Zoveel zijn er nog niet in omloop van de niet-LE versie van de ST3. Je hele verhaal maakt dat ik ontzettend veel zin krijg om die ST3 ook eens stevig aan de tand te voelen. Wie weet komt het er nog weleens van. Dikkenberg heeft me van harte uitgenodigd om langs te komen, maar het is helaas te ver met de beperkte hoeveelheid tijd die ik momenteel tot mijn beschikking heb. Maar gelukkig hebben we jou :ay

Overigens kun je een stuur zoals dat nu op deze test-ST3 zit ook probleemloos op een ST2 monteren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Graag gedaan! :ay

Zeker eens langs gaan in Herveld. Alleen al vanwege alle klanten die er voortdurend langskomen. Ik heb er elke keer leuke gesprekken met Stromerenthousiastelingen, en dat betreft niet alleen Lomito :D vandaag ook een stel gesproken die zich aan het oriënteren waren en overigens ook het forum volgen..

Dat van het stuur had ik me niet gerealiseerd! Kan iedereen aanbevelen om dit stuur eens te proberen..
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Barry schreef: 08 sep 2018, 17:19 Zeker eens langs gaan in Herveld.
Ik ben er al geweest en ik heb ook kennis gemaakt met Jos en Nelis. Ik vind het een hele fijne winkel en zou er rustig mijn Stromer kopen. (Sterker nog, dat was vorig jaar ook bijna gebeurd, maar ik had destijds een financiële tegenvaller waardoor dat niet door kon gaan.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
harmroest
Expert
Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 mar 2018, 06:17
Locatie: Eemnes

Qua afwerking ziet hij er net wat strakker uit dan de st2, wel positief om te lezen dat het schakelen soepeler is, vind opmde st2 het schakelen soms net aanvoelen als een hark de je lang moet uithalen. Durf je scherper in te sturen met de st3 vanwege de verbeter8ng i het sturen? Komt dit door de wielen in combinatie met de pirelli’s of toch iets in het frame?
🇳🇱 Stromer ST2 20inch model 2017 April 2019 13000+Km 🔋 Li-ion ±1kWh 🚲
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Goed verhaal!!
Konden ze ook iets concreets roepen over leverdatum?
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

harmroest schreef: 08 sep 2018, 17:30 Durf je scherper in te sturen met de st3 vanwege de verbeter8ng i het sturen? Komt dit door de wielen in combinatie met de pirelli’s of toch iets in het frame?
Heb niet echt scherpe bochten genomen. Ik ben nog dusdanig onervaren dat ik sowieso rustig in de bochten doe ;)
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Daniel1975 schreef: 08 sep 2018, 17:48 Goed verhaal!!
Konden ze ook iets concreets roepen over leverdatum?
Dank. Nee, niet naar gevraagd. :bu: niet aan gedacht. Ga ik maandag navragen :ay
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Zelf vind ik het stuur van de ST3 er echt niet goed uit zien, veel te zwaar en lomp. Bij de ST5 valt dat in het ontwerp dan toch nog een pak beter mee, vind ik

En dat je bij volle ondersteuning maar 50 km ver komt, dat is niet zo slecht hoor. Een ST2 haalt echt niet zo veel meer in die stand
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen Barry,

dank voor verslag & foto's. Hier word ik blij van. Hoe langer hoe meer gaat de ST3 echt die Stromer lijken die ik voor ogen had voor mijn woon-werkverkeer. Nooit ontevreden geweest over de St1X maar die ST3 lijkt zo ongeveer voor mij gemaakt te zijn ?Ben heel blij met je schakel-opmerking. Microshift is voor mij een onbekende en jouw beschrijving van schakelgemak is top.

En foto-voorpret !

Nogmaals dank
Reinout
Plaats reactie