Allereerst de looks. De andere framegeometrie geeft deze fiets, net als de ST5, een ander (ik vind zelf wat stoerder) uiterlijk dan de ST2. Het oog wil ook wat.
Als ik wegfiets op de ST3 vallen een aantal verschillen direct op ten opzichte van de ST2:
- Het stuur vind ik echt comfortabeler, door zijn iets meer gebogen vorm. De handen staan in een wat natuurlijkere houding. Ik vind dit zelf echt een groot voordeel t.o.v. de ST2.
- De ST3 trekt sneller op. Je voelt dat er iets meer kracht in de motor zit. Vooral vanaf stilstand merk ik duidelijk verschil in de mate van ondersteuning in vergelijking met de ST2.
- De stabiliteit van de ST3 is een stuk beter dan die van de ST2. Zeker bij hoge snelheden blijft de ST3 stabieler liggen. In dat opzicht lijkt de ST3 op de stabiliteit van de ST5 (waar ik 2x eerder een kort tripje op gemaakt heb). Toen ik met stevige tegenwind fietste langs de Waal merkte ik ineens dat de motor wat afremde. Toen ik op de Omni display keek bleek ik 48,5 km/u te fietsen. Dat verbaasde me, want gevoelsmatig reed ik nog helemaal niet zo hard. Ik schrijf dit toe aan de hogere stabiliteit, die ‘het gevoel’ van hoge snelheid wat wegneemt. Met de ST2 kwam ik overigens niet hoger dan de 47,5 km/u.
- Dat snel optrekken en (iets) makkelijker boven de 45 geraken komt ook met een prijs: de accu. Ik heb 24 kilometer gestromerd in 40 minuten tijd, waarbij ik 48% van de accu heb verbruikt (startstand 67% en eindstand 18%). Daarbij wel gezegd: er stond stevige wind langs de Waal en ik heb meermaals stevig afgeremd en weer opgetrokken.
- De weglegging was echt prima op deze Pirellibanden. Het bochtgedrag is wel anders dan de ST2. Ik moet zeggen dat ik weinig heb gemerkt van de mindere wendbaarheid die de grotere banden zouden hebben. Ik heb moet eerlijk bekennen dat ik nog wat te kort getest om echt goed de verschillen te kunnen benoemen.
- Aan de nieuwe lamp op de ST3, zonder deze in het donker te hebben getest, viel mij op dat deze behoorlijk fel is. Ik ben benieuwd hoe de lamp het vanavond tijdens de koplampentest gaat doen.
- De schakelaars voor de versnellingen zijn anders en vind ik - persoonlijk - fijner dan die op de ST2. Ze zijn korter om in te drukken, met name die schakelaar naar een zwaardere versnelling is heel prettig. Een paar millimeter indrukken en de versnelling schakelt door.
Al met al is de keuze voor de nieuwe Stromer weer een stukje makkelijker geworden. Ik weet nu zeker dat ik geen ST2 wil, met name ingegeven door de betere stabiliteit. Daarnaast is het andere stuur wel echt een enorme pré. Het stuur zou weleens doorslaggevend kunnen worden in het maken van een keuze tussen de ST3 en ST5.
Komende dagen ga ik de ST5 testen dus ik zal mijn bevindingen de komende dagen aanvullen.
Wat zijn de eerste ervaringen van andere forumleden met de ST3?
Voor de liefhebber, hier nog foto's: