Kabels doorgeknipt bij diefstalpoging - wat te herstellen?

Rogier
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2018, 11:09

Hallo,

Ik ben nieuwe gebruiker en helaas met een niet zo leuk eerste voorval. Mijn Stromer ST2 model 2017 werd recent in Gent gestolen. Het was midden op de dag en hij stond in Lock stand. Ik kreeg een SMS alarm en heb hem gelukkig via de GPS tracker kunnen opsporen en een straat verder op de grond gesmeten teruggevonden. De kabels waren doorgeknipt vermoedelijk in de hoop dat de GPS tracker en alarm niet meer zouden werken.
IMG_20180824_121658 medium.jpg
IMG_20180824_121658 medium.jpg (335.8 KiB) 3977 keer bekeken
IMG_20180824_121640 medium.jpg
IMG_20180824_121640 medium.jpg (224.29 KiB) 3977 keer bekeken
Enfin wel miserie. Naar de fietsenmaker geweest om de herstelschade te laten afprijzen. De kabels betreffen de remkabels achteraan, duimversteller kabel, kabel versnellingen achteraan.
Nu is er voor de verzekering volgend bestek opgemaakt door de fietsenmaker:
- 1 x duimversteller + kabel: 49€
- 1 x kabel versnellingen V + A +Gaine: 30€
- Magura remolie: 15€
- MCU controller (printplaat): 590€
- Remmen Magura StromerV+A: 530€
- Brake sensor kabel: 49€

Omdat er nog een discussie lopende is met de verzekering, is mijn vraag of al deze herstellingen nodig zijn en een zekerheid zijn dat deze moeten hersteld worden.
De printplaat is opgenomen omdat mogelijks kortsluiting zou opgetreden hebben. Maar niet nagegaan en dus misschien niet het geval?
Moeten de remmen volledig vervangen worden en kunnen niet enkel de kabels vervangen worden?
Bij de versnelling volstaat dan weer enkel de kabel te vervangen?

Graag jullie visie want als de verzekering niet tussenkomt wil ik geen overbodige kosten maken.

Alvast bedankt.
IMG_20180824_121712 medium.jpg
IMG_20180824_121712 medium.jpg (254.05 KiB) 3977 keer bekeken
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Welke reden geeft de verzekering dat het niet gedekt zou zijn?
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

En wat is de reden dat de remmen vervangen moeten worden? Leiding vervangen, afvullen, ontluchten en klaar. Of mis ik iets heel ingewikkelds?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zo zie ik het ook.

Doorgeknipte bekabeling herstellen en -als Stromer dit heeft geadviseerd- preventief de controller vervangen. Klaar.

Over die dure controller: het risico op kortsluiting in de controller bij het doorknippen van de kabels is reëel, maar het is wel balen dat bijna geen enkele fabrikant nog old-school printplaatjes doormeet, naloopt, doorsoldeert etc. Zo ook Stromer. We leven in een wegwerpcultuur waarbij alles maar meteen in zijn geheel vervangen moet worden. Leuk als je garantie hebt, want het vervangen van de controller is binnen 30 minuten gepiept, maar hard gelag als je zelf voor de kosten opdraait.

Je zou kunnen overwegen om de controller te laten zitten, maar als-ie defect is dan kan dat ook weer schade aan andere dure onderdelen van je Stromer veroorzaken. (Er loopt een topic van een forumlid waarbij dit aan de hand is.) Ik zou de controller daarom zeker vervangen als Stromer dit adviseert.

Uit nieuwsgierigheid: heb je je Stromer nog opnieuw opgestart nadat je hem terug vond? Startte alles goed op? Geen griezelige foutmeldingen en/of problemen met de ondersteuning?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

In Gent.

Zelf ben ik ook van Gent. Ik heb de stad info gevraagd waar ik mijn Stromer veilig kan achterlaten. De Sint-Michielsparking onder de brug alsinds niet. Daar liggen de fietsen net niet op elkaar. Gelukkig heeft het alarm de dief doen schrikken. Jammer dat zoiets moet gebeuren, de verzekering moeilijk doet en de kosten zo hoog oplopen. Duimen dat de verzekering alles dekt. Zou wel mogen vind ik.
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
NikolaasArts
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 mei 2018, 19:59

Was er een slot want de meeste verzekeringen vereisen een art 2 slot? Misschien doet de verzekering daarom moeilijk?
ocra

Maar houd dat in dat je hem eigelijk niet had moeten zoeken gewoon laten jatten ?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat hangt er vanaf of de verzekering de herstelkosten gaat vergoeden of niet. En dat is een zaak tussen de OP en zijn verzekeraar. Als Rogier hier meer over kwijt wil op het forum, dan lezen we dat wel. Doet hij dat liever niet, dan is dat natuurlijk ook helemaal prima.

Ik zou in dit geval eerst de zaak met de verzekering afhandelen, en pas daarna toestemming (laten) geven voor het uitvoeren van de werkzaamheden. En als ik zelf zou moeten betalen, dan proberen om de kosten te drukken door de lijst met werkzaamheden/onderdelen in te korten aan de hand van hierboven gegeven tips.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Golvas

Rogier schreef: 07 sep 2018, 12:15 Omdat er nog een discussie lopende is met de verzekering, is mijn vraag of al deze herstellingen nodig zijn en een zekerheid zijn dat deze moeten hersteld worden.
Gebeurt er geen expertise ? ... wat is het standpunt van de deskundige ?
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Golvas schreef: 07 sep 2018, 22:20
Rogier schreef: 07 sep 2018, 12:15 Omdat er nog een discussie lopende is met de verzekering, is mijn vraag of al deze herstellingen nodig zijn en een zekerheid zijn dat deze moeten hersteld worden.
Gebeurt er geen expertise ? ... wat is het standpunt van de deskundige ?
Expertise ligt met een innovatief product als onze stromers bij de dealer. Er zijn denk ik geen onafhankelijk experts te vinden die een contra-expertise kunnen uitvoeren.

Ik vind het advies van de dealer erg discutabel. Zoals hieronder geschreven hoeven de remmen niet te worden vervangen. Magura remleiding kost iets van 30 euro..... De controller vervangen? Waarom?

Ik zou eerder sluiting in de OMNI vermoeden. De remsensorkabels en de kabels van de bediening van het licht en de ondersteuning (+ -) gaan naar de OMNI. De kabel van de koplamp komt van de verdeler (loopt niet via de controller volgens mij). En daarbij, doorknippen is kortsluiting maken. Dat is voor de remsensorkabel geen enkel punt (kan hooguit een foutmelding opleveren). Ook niet voor de schakeldraad van het licht. Alleen zou het een punt kunnen zijn voor de signalen + - maar ook dat lijkt mij erg sterk omdat de fiets uitstaat in standby stand.

Dus als de, door de dealer voorgestelde reparaties, worden uitgevoerd zou ik garantie willen van de dealer dat alles weer 100% functioneert (ook de OMNI). Ik betwijfel of de dealer wel weet hoe het elektrisch schema van een stromer eruit ziet.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Plaats reactie