Het grote ongevallen topic

Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Poeh dat klinkt heftig. Ik hoop voor Jeroen op een voorspoedig herstel.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

Donderdag 30 aug gebeurde er iets waardoor ik een hoofdstukje mocht toevoegen aan deze draad.

Voordat ik begin wil graag mijn dank uitspreken aan mijn mede slachtoffer: zij heeft mijn fiets veilig bewaard toen we nog niet in staat waren hem Mee te nemen. (Immers mijn ambulance had geen fietsendrager) en de steun die ik van jullie gehad heb, whatsapp, belletjes kaartjes, uitgeprinte e-mail (wist niet dat dan kon!) en zelfs bezoek. Echt gewaardeerd.

Wat gebeurde er:
Ik reed van mijn werk naar huis door Soesterberg. Daar rijden fietsers t/m brommers op het fietspad; dus ik ook. Er ligt een dubbel fietspad met markering er tussen. De linkerkant was leeg en ik wil en kan dus een fietser inhalen. Vlak voordat ik haar inhaalde ging ze naar links zonder richting aan te geven. Verder naar links uitwijken ging niet, rechts was een andere fietser en niet meer haalbaar. Om te voorkomen dat ik haar raakte vol in de ankers. Helaas heb ik nog niet zo lang geleden een training gehad voor op de motor (zgn ABS Rem-training). Daar leer je echt hard remmen met ABS, stromers hebben geen ABS... Ik ging over de kop; lande op mijn helm en vervolgens op mijn rugzak (die toevallig die avond alleen maar regenkleding bevatte en geen laptop).

Ik heb mijn rugzak uitgedaan en ben op advies van een arts in opleiding die te hulp schoot weer gaan liggen. Nog gevraagd of mijn fiets veilig gesteld kan worden en of ik veilig lig (prioriteiten 🤨)

Vervolgens kwam de ambulance (echt gevoelsmatig binnen een paar tellen, of ze op de hoek stonden te wachten). Ik in de ambulance. Mevrouw had toen een pijnlijk hand maar hoefde niet mee.

Het verhaal in het ziekenhuis is een en al efficiëntie en geruststelling. Man wat is de eerste hulp goed!

Na verloop van tijd was de schade opgemaakt, zoals Lomito al gedeeltelijk prijs gaf
Gebroken sleutelbeen, 10 gebroken ribben (een aantal aan de achterkant de meeste aan de voorkant; een rib heeft zelfs 3 breuken), een scheurtje aan een wervel en ook iets van een afplatting, lichte hersenschudding (leve de lazer helm); voor de rest wisselgeld in de vorm van kleine schaafwondjes en blauwe plekken.

Het is nu woensdag, als het goed gaat blijft mag ik vrijdag naar huis. Er komt een bed in de woonkamer voor ca 3 weken. Daarna kijken we verder. Zal nog wel even duren voor ik naar het werk kan.

Mijn niveau is vandaag zo dat als ik vanuit het ziekenhuis bed naar de wc loop en terug dat ik daarna een half uurtje slaap; het klikt erger dan het is. Want ik weer zelfstandig opstaan, lopen etc etc; dat was vrijdag voor het afregelen van de pijn medicatie echt niet zo.

Ik ben er nog, heb hoop op volledig herstel. Zal helaas de koplampentest dit weekeinde missen.
Mijn dealer uit Amersfoort gaat over twee weken de schade bij verzekering claimen (all risk verzekerd) en de fiets weer repareren. De toestand van de fiets is behalve dat de spiegel kapot is bij mij onbekend.

Door de medicatie zoals die nu afgegeven wordt mag ik geen alcohol; een therapeutische sessie moet ik dus even uitstellen...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ha Jeroen,

Goed om ook op het openbare forum wat van je te horen! Het blijft een heftig verhaal zeg, en dit is nou typisch zoiets dat ons allemaal had kunnen overkomen, zeker met reflexen die je opdoet bij het besturen van andere voertuigen zoals de motor. Gezien onze hoge snelheden wordt het hoog tijd voor ABS op de Stromers..

Heel fijn dat de wederpartij zich heeft ontfermd over je Stromer, chapeau. Ze zal ook wel vreselijk geschrokken zijn en als ik het zo lees heeft ze het aan jouw manoeuvre te danken dat ze er zelf relatief goed vanaf is gekomen.

En inderdaad: de Spoedeisende Hulp: bikkels in vaak lastige situaties, ik kan erover meepraten. Als je zelf volledig hulpeloos in de kreukels ligt zijn ze onmisbaar! Fijn dat ze je zo goed hebben opgevangen.

Nogmaals van harte beterschap en heel veel voorzichtige knuffels voor jou (waarschijnlijk doen je ribben al pijn als ik er alleen maar naar kijk). Dat wordt dus voorzichtig ademen, niet hoesten en zeker niet lachen voorlopig.

Doe rustig aan.

Sylvia
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stroener
Pro
Pro
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 jul 2018, 18:33
Locatie: Maassluis (NL)

Phoe wat een heftig verhaal.

Ik hoop dat je snel weer opknapt
St2 ltd 256
woon-werk 25 meter!
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

hi Jeroen,

Wat fijn om even wat meer te horen wat er gebeurd is en hoe het met je gaat. Nogmaals veel beterschap!
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Heftig verhaal! Ongeluk in het bekende kleine hoekje :-(
Beterschap.


ABS: alsjeblieft niet. Worden de fietsen nog duurder dan ze al zijn. Fietsbeheersingscursussen zou dan weer wel een gat in de markt zijn.
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Daniel1975 schreef: 05 sep 2018, 21:47
ABS: alsjeblieft niet. Worden de fietsen nog duurder dan ze al zijn. Fietsbeheersingscursussen zou dan weer wel een gat in de markt zijn.
Als ABS de kans op een ongeluk, zoals dat van jjj, voorkomt heb ik (persoonlijk) wat extra euro's er héél graag voor over.. Misschien kan Stromer het als optie gaan aanbieden?
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Pimsky
Pro
Pro
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 aug 2018, 16:32
Locatie: Tilburg

Jeroen, heel veel beterschap gewenst!
Schitterende ST3 LE voor 30 km enkele reis woon-werk
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Gaat wat off topic hier (misschien apart topic verplaatsen), maar abs bij een snelheid van 45km/u is onnodig.
Zonder mensen aan te willen vallen en echt met alle respect: abs = verdoezelen onkunde
70% remvermogen is voorrem, achterrem is aanvulling en sturing.
Het zou voor mij een reden zijn om een fiets niet te kopen. Nog meer sensoren, kans op storing en kosten.
Bij de snelheid van een motor of auto wordt het uiteraard een ander verhaal.
Daarnaast zijn het niet een paar euros. ABS zit geintegreerd in een bekrachtigd en electronisch gestuurd systeem, terwijl een fietsrem een simpele hendel-olieleiding-caliper is. Dat zet je er niet zomaar ff tussen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Discussie over ABS kunnen we inderdaad het beste in b.v. onderstaand topic voorzetten:

viewtopic.php?f=8&t=627&hilit=abs
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie