Fietsschoenen

Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Ik fiets sinds een maand of 4 met klickpedalen en (goedkope)AGU MTB schoenen. Sinds ongeveer 1,5 maand heb ik last van mijn linker knie direct rechts naast mijn knieschijf. Ik hoopte dat het na 2 weken vakantie weg zou zijn. Helaas niet.

Zou dit door de schoenen kunnen komen? Ik ben niet erg tevreden over de pasvorm maar dacht niet dat dat een probleem zou gaan geven.
Ik heb tot nu toe nog nooit last gehad van mijn knieën ook niet tijdens skiën en zaalsporten.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Misschien is je knie niet helemaal blij met de positie van je voet op het pedaal? Het is nogal een repetitieve beweging om te maken, dat fietsen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Lijkt mij, als het in het gewricht gevoelig is ook een probleem met de stand van de knie als je nog nooit met klikpedalen gereden hebt moet je de schoenplaatjes eerst zo neutraal mogelijk en "los" monteren, bestrijden en dan pas goed vastzetten dit is, als je er geen ervaring mee hebt soms best lastig omdat ze te los, weer verdraaien bij het losdraaien uit het pedaal het beste kun je dan even de voorspanning van het kliksysteem verminderen.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Ik rij overigens zomers met sandalen van Shimano op spd combi pedalen en s'winters met de Northwave Arctic en Gore-overschoenen.
Als het echt slecht wordt zonder overschoenen in de DF daar heb ik nog nooit koude voeten in gehad.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Stromeur schreef: 27 aug 2018, 22:40 Misschien is je knie niet helemaal blij met de positie van je voet op het pedaal? Het is nogal een repetitieve beweging om te maken, dat fietsen.
Ik heb het eerste half jaar zonder klickpedalen gereden en toen had ik nergens last van. Het vinden van de juiste skischoenen was voor mij ook altijd lastig. Ik loop meer dan gemiddeld op de buitenkant van mijn voeten. Ik heb het gevoel dat mijn voetstand door de AGU schoenen te veel naar binnen worden gedwongen.
WFVst5 schreef: 27 aug 2018, 22:56 Lijkt mij, als het in het gewricht gevoelig is ook een probleem met de stand van de knie als je nog nooit met klikpedalen gereden hebt moet je de schoenplaatjes eerst zo neutraal mogelijk en "los" monteren, bestrijden en dan pas goed vastzetten dit is, als je er geen ervaring mee hebt soms best lastig omdat ze te los, weer verdraaien bij het losdraaien uit het pedaal het beste kun je dan even de voorspanning van het kliksysteem verminderen.
Ik rij met klick 'r pedalen. Die geven sowieso meer bewegingsruimte. Ik heb intussen wel de stand van de schoen op de pedaal wat aangepast.

Ik overweeg nu schoenen te kopen die minder stug zijn dus meer bewegingsvrijheid geven aan mijn voeten in de schoen. Ik dacht aan touringschoenen. Nu nog een winkel vinden in de buurt die meerdere soorten op voorraad heeft zodat ik ze kan passen. Ik ga ze niet via internet kopen.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Elsje schreef: 28 aug 2018, 09:12 Het vinden van de juiste skischoenen was voor mij ook altijd lastig. Ik loop meer dan gemiddeld op de buitenkant van mijn voeten. Ik heb het gevoel dat mijn voetstand door de AGU schoenen te veel naar binnen worden gedwongen.
Je zou tzt ook eens een podoloog kunnen raadplegen voor zoiets. Ik ken een goeie (werkt in regio A'dam). Mocht je daar belang bij hebben, stuur me dan even een PB dan stuur ik jou de gegevens.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Tja....fietsschoenen ik heb er al heel wat versleten en hier liggen 4-6 paar weinig gebruikte van mijn zoon die prof geweest is met diverse carbon zolen en zooltjes van de podoloog die voor "zijn" ploeg werkt.
Aan deze schoenen heb je als toerder niet veel want je kunt er niet normaal op lopen ben wel van mening dat de pasvorm van deze schoenen (prijsklasse > €275-300)perfect is, zijn licht en zitten als een pantoffeltje al dan niet met Hot molding/vacuum pompje voor beter schoencontact. desalniettemin krijgen de beste profs ook brandende voetzolen van lang hard klimmen of lang brommeren aan 55km/uur.
De keuzen aan goede schoenen voor ons, die met spd. systeem rijden is toch maar beperkt omdat het bijna altijd een combi schoen is.
Ik gebruik daarom cross/atb/winter schoenen waar je ook redelijk goed op kunt lopen of de SHIMANO sandalen goede pasvorm, redelijk stijve zool tegen doorbuigen, brede voorvoet en door het ademen niet snel last van brand onder je voeten.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Nonsens
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 mar 2022, 19:50
Locatie: Wemeldinge
Merk SP: Giant
Km-stand: 10500

Dit is al een wat ouder topic zie ik maar ik denk dat mijn vraag hier wel prima past.
Ik heb sinds kort Shimano combi pedalen op mijn sp gemonteerd en ben nu aan het uitkijken naar fietsschoenen met spd plaatjes. Nu ben ik wel eens benieuwd naar welke schoenen jullie op rijden (wel of niet met spd) en/of welke schoenen jullie adviseren voor smalle platte voeten met een lage wreef. Ik heb nu een setje agu mtb schoenen te leen om eens te proberen maar daarin merk ik al dat ze te breed en te hoog zijn terwijl de lengte net aan is.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb ook smalle voeten, maar niet bijzonder plat oid. Ik heb 2 paar Shimano SPD schoenen, een vrij luchtige versie voor in de zomer een en dikkere en waterdichte versie voor koude of natte dagen..
Ga bij een grotere keten als Mantel langs en probeer wat schoenen. Dan heb je sneller succes dan wanneer je 80x dingen gaat opsturen en retourneren.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
BramVerb
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 112
Lid geworden op: 29 mei 2021, 11:26
Locatie: N-H
Merk SP: Klever X Speed
Km-stand: 10000

Ik gebruik dezelfde pedalen. Gewend van de racefiets en Bij hogere snelheden stuiterden mn voeten regelmatig van de pedalen. Ik heb schoenen van Giro die goed zitten en ook goed lopen naast de fiets en niet gelijk als fietsschoen eruit zien.
Klever X Speed rijder sinds augustus 2021.
Plaats reactie