Minder ondersteuning, oplossingen?

HV52
Runner-up
Runner-up
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 mei 2018, 12:55

Weet iemand wat de foutcodes 21000A en 000037 inhouden ?
Beide codes komen regelmatig voor in de foutcodelijst in het servicemenu van mijn ST2 model 2018.

Mijn ondersteuning wisselt de laatste tijd ook regelmatig. Kalibreren geeft soms verbetering maar de zet in de rug welke je hoort te krijgen in stand 3 (en welke ik ook had in het begin) is verdwenen.
Het lijkt erop als ik normaal regelmatig trap dat er te weinig ondersteuning is en als ik heel "lichtvoetig" op de trappers druk dan zie ik wat vaker de rode streep in de display. Kalibreren zittend op de fiets ( voeten op de grond) of er gewoon naast staan maakt geen verschil.

Ik heb stand 2 wat "milder" ingesteld maar als ik tijdens het fietsen tussen stand 2 en 3 wissel merk ik ook totaal geen verschil.
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Bij stand 2 met alles vol gaat de fietst dan wel met duw in de rug ?
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
HV52
Runner-up
Runner-up
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 mei 2018, 12:55

Louis_ST2 schreef: 23 aug 2018, 18:17 Bij stand 2 met alles vol gaat de fietst dan wel met duw in de rug ?
Nee, stand 2 staat op snelheid maximaal , koppel op zo'n 70% en beweeglijkheid ongeveer 40% maar het geeft geen voelbaar verschil als ik alles op maximaal zet. En als ik dus wissel tussen 2 en 3 met deze instellingen merk ik geen verschil..
Het lijkt dus alsof instellingen via de app niet doorgezet worden of ergens softwarematig "blijven hangen"
Vandaar ook mijn vraag of iemand weet wat de foutcodes betekenen . Wellicht verklaart dat het probleem..
NikolaasArts
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 mei 2018, 19:59

Hoi
Ik las al wat in dit onderwerp, maar kan er niet helemaal aan uit.
Ik reed met m'n st2 al 1000 km, steeds met heel goede ondersteuning. De laatste dagen vond ik dat de ondersteuning wat minderde. Daarom kalibreerde ik (zonder druk op de pedalen). Verder paste ik niets aan.
Na het kalibreren werd de ondersteuning heel onregelmatig en haalde ik nog met moeite 45 km/U (wat ervoor als niks lukte).
Ik ga dit weekend wel eens naar de FM, maar ben wel benieuwd naar mogelijke oorzaken/oplossingen.
Bedankt
NikolaasArts
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 mei 2018, 19:59

Gisteren naar de FM geweest: update gedaan, alle waarden van de sensoren stonden goed en ook geen enkele foutmelding.
Trapsensor en remsensor staan op 50% en bij de motor-tuning staat alles op 75% (stond ook zo bij aflevering en is nooit aangepast)

Vanochtend dan maar eens een goede test gedaan van 80km.
Tijdens de toch heb ik genoteerd wat ik raar/anders vond (tekst cursief hieronder)

"
Op zich is ondersteuning constant, niet meer golvend
Maar
Veel meer inspanning nodig (zichtbaar aan hartslag en streepje met mijn aandeel op omni)
Alleen nog met moeite 45 in stand 3 op klein tandwiel (voordien kon ik dat soms halen ik stand 2 nu daar max 35)
Lijkt constant te remmen (bijvoorbeeld op 45 iets minder doorstampen = motor remt stevig af)
Vooral optrekken verschil: voordien in stand 2 en 3 ging hij als een speer uit de startblokken (in stand 3 op klein tandwiel ging gij sowieso naar 45, bijna los van wat je deed - ik werd er zelfs niet moe van, nu wel)
Dit lijkt een programma voor als je meer inspanning wil doen (wat op zich af en toe een leuk programma is, maar niet altijd). Vreemd want de waarden staan hetzelfde dan bij aflevering
Fiets lijkt op veel momenten 100 kg te wegen
Bij 45 rijden : 1 keer benen stil = motor remt zwaar af
Stand 3 derde kleinste tandwiel = max 35 met inspanning

"

Volgende week opnieuw naar de FM want de fiets rijdt echt wel anders dan voorheen. Vooral die koppel bij het optrekken mis ik en dat afremmen is echt vervelend.
Vreemd want aan de remsensor is dus niets aangepast. Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De motor hoort hoe dan ook niet af te remmen wanneer je trapt of enkel stopt met trappen. Als je het gevoel hebt dat er iemand aan je zadel trekt, dan zit er sowieso iets niet goed.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Stromeur schreef: 09 apr 2018, 19:54 Volgens mij kalibreet Tim op de juiste manier, met de voeten van de trappers (af):
tim schreef: 09 apr 2018, 14:31 Bij het kalibreren blijf je met je voeten van de trappers correct?
tim schreef: 09 apr 2018, 14:31 Zijn er nog ander dingen die ik kan doen of controleren?
Heb je al in het servicemenu gekeken welke waarden de TMM sensor heeft en of de remsensoren correct werken?

Start je Stromer op.
Knijp de rechter remhendel in.
Druk, terwijl je de rechter remhendel ingeknepen houdt, op de OMNI display op MENU en houd deze ingedrukt.
Laat na enkele seconden de rechter remhendel los terwijl je de MENU knop ingedrukt houdt.
Na enkele seconden verschijnt vanzelf het Menu en hierna kun je je vinger op de OMNI dislay loslaten.
Scroll in het Menu een stukje naar beneden en klik op SERVICE. Nu zit je in het service menu.

Tik op SENSOR.
Welke waarden staan er bij de TMM sensor?
Reageren de remsensoren correct als je de remhendels inknijpt en los laat?
Hallo,

Wij (mijn vrouw en ik) hebben sinds een week onze ST2’s ingeruild voor beide een ST2s, model 2018.
Nu na een hondertal kilometers is het duidelijk dat tenminste de afstelling van de fietsen nog flink wat aandacht behoeft.
Want we hebben ook het soort problemen zoals in deze draad beschreven.
Voor ons gevoel is de ondersteuning minder dan op de ST2 (waar de TMM sensor waarde op 1.3 Volt staat), terwijl de sensor van de ST2s op 1.4 respectievelijk 1.5 Volt staat. (Procedure van Stromeur in deze rubriek, dank hiervoor)
Beide ST2s fietsen vragen dus meer kracht, ook nadat we meerdere keren de sensorgekalibreerd hebben. En als je remt dan duurt het ca. 1 seconde, soms meer, voordat de ondersteuning terugkomt, en trap je even, ca. 1 seconde schijnbaar tegen nog een steeds remmende fiets in.
De ene ST2s heeft hier duidelijk meer last van dan de andere. Ik begrijp dat de “correcte” sensor waarde 1.6 Volt zou zijn, maar de fiets met de hoogste waarde vertoont juist de meest gebrekkige ondersteuning.
Het zou fijn zijn als iemand ons wat verder kan helpen.
Waarom hebbben we het gevoel dat we aan een elastiek hangen met trappen, en waarom als je geremd hebt, heb je het gevoel dat eerst een anker gelicht moet worden?
De fietsen gaan zeker terug naar de FM, want er zijn nog andere probleempjes (en wensen, zoals een 11 tands 11-28 cassette, ipv de 11-40), maar dat gebeurt over enkele dagen, en ik zou graag de komende dagen de fiets willen gebruiken zonder hoge hartfrequentie :)
Dank voor jullie adviezen
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
HV52
Runner-up
Runner-up
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 mei 2018, 12:55

Stroompje schreef: 30 sep 2018, 15:42
Stromeur schreef: 09 apr 2018, 19:54 Volgens mij kalibreet Tim op de juiste manier, met de voeten van de trappers (af):
tim schreef: 09 apr 2018, 14:31 Bij het kalibreren blijf je met je voeten van de trappers correct?
tim schreef: 09 apr 2018, 14:31 Zijn er nog ander dingen die ik kan doen of controleren?
Heb je al in het servicemenu gekeken welke waarden de TMM sensor heeft en of de remsensoren correct werken?

Start je Stromer op.
Knijp de rechter remhendel in.
Druk, terwijl je de rechter remhendel ingeknepen houdt, op de OMNI display op MENU en houd deze ingedrukt.
Laat na enkele seconden de rechter remhendel los terwijl je de MENU knop ingedrukt houdt.
Na enkele seconden verschijnt vanzelf het Menu en hierna kun je je vinger op de OMNI dislay loslaten.
Scroll in het Menu een stukje naar beneden en klik op SERVICE. Nu zit je in het service menu.

Tik op SENSOR.
Welke waarden staan er bij de TMM sensor?
Reageren de remsensoren correct als je de remhendels inknijpt en los laat?
Hallo,

Wij (mijn vrouw en ik) hebben sinds een week onze ST2’s ingeruild voor beide een ST2s, model 2018.
Nu na een hondertal kilometers is het duidelijk dat tenminste de afstelling van de fietsen nog flink wat aandacht behoeft.
Want we hebben ook het soort problemen zoals in deze draad beschreven.
Voor ons gevoel is de ondersteuning minder dan op de ST2 (waar de TMM sensor waarde op 1.3 Volt staat), terwijl de sensor van de ST2s op 1.4 respectievelijk 1.5 Volt staat. (Procedure van Stromeur in deze rubriek, dank hiervoor)
Beide ST2s fietsen vragen dus meer kracht, ook nadat we meerdere keren de sensorgekalibreerd hebben. En als je remt dan duurt het ca. 1 seconde, soms meer, voordat de ondersteuning terugkomt, en trap je even, ca. 1 seconde schijnbaar tegen nog een steeds remmende fiets in.
De ene ST2s heeft hier duidelijk meer last van dan de andere. Ik begrijp dat de “correcte” sensor waarde 1.6 Volt zou zijn, maar de fiets met de hoogste waarde vertoont juist de meest gebrekkige ondersteuning.
Het zou fijn zijn als iemand ons wat verder kan helpen.
Waarom hebbben we het gevoel dat we aan een elastiek hangen met trappen, en waarom als je geremd hebt, heb je het gevoel dat eerst een anker gelicht moet worden?
De fietsen gaan zeker terug naar de FM, want er zijn nog andere probleempjes (en wensen, zoals een 11 tands 11-28 cassette, ipv de 11-40), maar dat gebeurt over enkele dagen, en ik zou graag de komende dagen de fiets willen gebruiken zonder hoge hartfrequentie :)
Dank voor jullie adviezen
Welke sensorwaarde hoort een ST2 2018 te hebben ? Bovenstaand poster geeft 1.3V aan bij de ST2 terwijl bij mij de waarden nogal variëren. De ene keer lees ik via het servicemenu net aan 1.4V , op een ander moment staat hij op ruim 1.5v. Zou dit verschil merkbaar moeten zijn tijdens het rijden ?
Ik heb trouwens wel geconstateerd dat de fiets beter en makkelijker ondersteund als de bout vh achterwiel op 18Nm wordt aangetrokken dan op 20-22Nm. Luistert blijkbaar erg nauw...
Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

Ik heb ook last van verminderde ondersteuning en vond deze draad. Heb mijn sensor offset uitgelezen en staat op 1.13V (lijkt me dus erg laag?)

Maar mijn vraag is: hoe reset ik die? Ik dat menu staat een optie 'reset offset' maar als ik daarop druk gebeurd er niks, lijkt disabled.

Groet,
Bas
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

Marco Verkerk schreef: 09 apr 2018, 19:14 Hallo Tim,

Nee, als je de sensor kalibreert moet je juist niet je voeten op de trappers hebben. Het best is gewoon naast de fiets staan en dan kalibreren.

Ik denk dat het onderstaande oorzaak heeft
Jou sensor staat niet meer op de waarde 1,6, maar is verlopen ( heb ik ook 2 keren gehad)

Even naar jou fietsmaker en hij heeft het binnen 30 seconden hersteld.
Dealer net gesproken. Je mag NIET naast de fiets staan als je de sensor callibreert, je moet op het zadel zitten, want je gewicht geeft stress op de sensor en beinvloed de offset reading!
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
Plaats reactie