Topsnelheid Klever X-Speed

Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

[Discussie geschoond en afgesplitst van het topic over de 850Wh accu. Stromeur.]

Ik ben benieuwd of de verandering van de motor aansturing iets gaat betekenen voor het gemak waarmee de klever zijn topsnelheid haalt.
Ik kom regelmatig een klever tegen die ik kan bijhouden maar zeker niet eenvoudig kan inhalen met mijn ST2. Dus qua snelheid doen ze echt niet onder voor mijn ST2.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Lomito

Klopt, met de Klever haal je gemakkelijk 45 km/uur dankzij de 600 Watt motor maar wellicht iets minder efficiënte aandrijflijn. De ST2 en X speed zijn dan ook gewaagd aan elkaar qua ondersteuning.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Topsnelheid, laten we daar nu niet flauw over doen vind ik wel degelijk belangrijk.

Mijn ST1 gaat echt niet zo snel 43km/u, als je sneller gaat 44,4 grijpt regelmatig de begrenzing in en dat is niet leuk fietsen. Als je dan op het lange lege fietspad door de STxen en Sen voorbij gereden wordt mag het wel wat sneller gaan vind ik. Dus topsnelheid vind ik erg belangrijk, en zal voor mij één van de bepalende factoren zijn bij de aankoop van een nieuwe SP.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
fastcooper
Runner-up
Runner-up
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 apr 2018, 17:08

Als topsnelheid niet belangrijk zou zijn zaten we nu te discussiëren op het R&M of qwic forum....
We willen gewoon zo snel mogelijk van A naar B, en hebben daar best wat geld voor over.
Klever X-speed Limited
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tony Mb schreef: 24 aug 2018, 06:33 Topsnelheid, laten we daar nu niet flauw over doen vind ik wel degelijk belangrijk.

Mijn ST1 gaat echt niet zo snel 43km/u, als je sneller gaat 44,4 grijpt regelmatig de begrenzing in en dat is niet leuk fietsen. Als je dan op het lange lege fietspad door de STxen en Sen voorbij gereden wordt mag het wel wat sneller gaan vind ik. Dus topsnelheid vind ik erg belangrijk, en zal voor mij één van de bepalende factoren zijn bij de aankoop van een nieuwe SP.
Als je de topsnelheid niet kúnt halen, dan snap ik dat het een factor van belang is. Daar komt bij de ST1 bij dat de begrenzer redelijk bot ingrijpt, dat is bij latere Stromer modellen flink verbeterd.

Maar voor de speed pedelecs waarmee je het wettelijke maximum van 45km/u relatief eenvoudig haalt, maakt het mij geen biet uit of de ene een halve km/u harder gaat dan de ander. Mijn ST2 S rijdt 48,7 km/u op de teller, maar als dat 46km/u was geweest dan had ik hem ook gekocht. Waar het bij deze categorie SP's om gaat, is hoeveel inspanning je moet (of wil) leveren om een bepaalde kruissnelheid aan te houden. Dat gaat niet over het wettelijk maximum, maar over koppel en vermogen. En daar kijk ik inderdaad wel heel scherp naar.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Ik kom 's ochtends altijd gelijk met een Klever X-speed van de pont af.
Hij heeft wel een iets hogere topsnelheid dan mijn ST1, maar hij rijdt over een recht stuk van 3,5 km maximaal 100 meter bij me weg. Dat verschil in top tussen 44,4 en 45 en een beetje is voor mij dus maar gerommel in de marge.
En daarmee is de Klever voor mij zeker geen optie als toekomstige opvolger.
Want topsnelheid doet wel degelijk ter zake, om meerdere redenen:
Zo snel mogelijk van A naar B, maar vooral zo goed mogelijk met verkeer meekomen op de weg tussen de auto's. En dat laatste doet de Klever niet noemenswaardig beter dan een ST1 of ST1X
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

LNY schreef: 24 aug 2018, 08:39 Hij heeft wel een iets hogere topsnelheid dan mijn ST1, maar hij rijdt over een recht stuk van 3,5 km maximaal 100 meter bij me weg. Dat verschil in top tussen 44,4 en 45 en een beetje is voor mij dus maar gerommel in de marge.
Misschien vind deze X-speed rijder die snelheid wel prima. Kan harder maar hoeft niet. Daarnaast: een Stromer kan door de klant ingesteld worden op verschillende parameters. Bij een Klever X-speed kan dit ook, al moet de dealer dat voor je doen.

Dus dat deze ene berijder op een bepaalde manier fietst zegt niet perse iets over de fiets zelf...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
markone
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 sep 2018, 18:55
Merk SP: ST7

Dag, ben sinds april 2018 in het bezit van een X-speed Klever. Voorblad is inmiddels vervangen omdat de ketting eraf liep. Dat is nu over. Maar de ketting klappert bij hobbels nog flink tegen de kast aan. Geweldige fiets verder maar ik sta nogal te kijken van wat hier gezegd wordt over topsnelheden en gemiddelden.
Inmiddels ruim 2000 km gereden. Topsnelheid in stand 3 als je doorzet is tegen de 49/50. Dat hou ik maar een minuut of zo vol (1.83/76kg/redelijk goede conditie). Een snelheid van 40/42 in stand 3 is wel redelijk goed vol te houden. Maar met windkracht 3 van voren (en zo'n windje heb je in NL al snel) haal ik dat toch echt niet continu. Meer tussen de 35/37. Tenzij je echt gaat beulen en dat vind ik nou net niet het idee van deze fiets.
Heb wel sterk de indruk dat de ondersteuning beter kan en misschien voor het andere voorblad beter was. Laatst een oud model Klever meegekregen bij een servicebeurt en die ging als een speer. Het kan dus wel. Dealer zegt dat blad het niets uitmaakt. Had de bandjes al een keer opgepompt naar 3,1 bar maar dan gaat het echt stuiteren, zelfs met een bodyfloat. Vroeg me af of er anderen zijn die hier wat over kunnen zeggen.
Gebruikersavatar
BMartens
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 apr 2018, 08:57
Locatie: Berlaar, Antwerpen (BE)

Ik ben het hier niet echt mee eens. Ik weeg een pak meer (100kg), en kan gemakkelijk 45-46 km/h aanhouden. Met flink doortrappen, tik ik regelmatig de 49 km/h aan. Uitschieters tot 51.

Je spreekt met wind tegen over 37 km/h, da's echt te weinig.

Misschien kan je best de sensoren eens laten nakijken?


Mijn bandenspanning is trouwens 2.5 vooraan, 3 achteraan.
Klever X Speed Orange (04/'18 - ...)
Trek XM700+ (06/'17 - 04/'18)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

markone schreef: 10 sep 2018, 21:35 Inmiddels ruim 2000 km gereden. Topsnelheid in stand 3 als je doorzet is tegen de 49/50. Dat hou ik maar een minuut of zo vol (1.83/76kg/redelijk goede conditie). Een snelheid van 40/42 in stand 3 is wel redelijk goed vol te houden. Maar met windkracht 3 van voren (en zo'n windje heb je in NL al snel) haal ik dat toch echt niet continu. Meer tussen de 35/37. Tenzij je echt gaat beulen en dat vind ik nou net niet het idee van deze fiets.
Heb wel sterk de indruk dat de ondersteuning beter kan en misschien voor het andere voorblad beter was. Laatst een oud model Klever meegekregen bij een servicebeurt en die ging als een speer. Het kan dus wel. Dealer zegt dat blad het niets uitmaakt. Had de bandjes al een keer opgepompt naar 3,1 bar maar dan gaat het echt stuiteren, zelfs met een bodyfloat. Vroeg me af of er anderen zijn die hier wat over kunnen zeggen.
Ik had bij mijn testfiets geen enkel probleem om 47 km/h GPS snelheid te halen, ik reed met de fiets 50% in stand 2 en 50% in stand 3 gemiddeld 41,5km/h (GPS), ondanks nog wat hoogtemeters op dat stuk.
Misschien is de ondersteuning eerder op cruisen ingesteld, je voorblad heeft daar geen impact op
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie