Ceramicspeed: 99% efficiënte cardan-aandrijving

fgw
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 jul 2018, 22:40
Locatie: Leidschendam

Brikbikes verkoopt stadsfietsen met cardanas.
https://brikbikes.com/nl/
Na een Kalkhoff Integrale :av Nu een ST2 Black
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Wiebe schreef: 20 aug 2018, 12:09 Die vrijloop zit in het filmpje ook al op het 'schakelblad', of zie ik nou iets over het hoofd :ck:
Jawel, maar da's geen gewone cardanas. Hier zit een schakel mechaniek in waar ook een vrijloop ingebouwd zit.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
philipbo
Expert
Expert
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:35

Er zit inderdaad een vrijloop in, dat lijkt me niet het probleem, maar de motor moet bij ondersteuning gaan “duwen” en dan duwt ie via de cardanas naar mijn mening dus ook de trappers rond. Ik ken pinion niet, lost dat dat op?
Sven

Ik zit even door te denken over het geheel en ik zie nog niet hoe ze die achtertandkransjes gaan maken.

Een cnc machine krijgt het natuurlijk wel voor elkaar maar is al gauw een uur of meer bezig, en dan is het van aluminium. Dat ene uur voor een onderdeel dat je helemaal niet van alu wilt hebben kost dan al eu 250,-- inkoop, dus pak em beet 1000,-- in de winkel.

Daar lig dus nog wel een uitdaging denk ik...
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Sven schreef: 20 aug 2018, 22:27 Daar lig dus nog wel een uitdaging denk ik...
dat is inderdaad één van de uitdagingen, net zoals het omgaan met torque en de smering van de kleine kogellagers + het op en neerschakelen realiseren zonder schade aan de structuur.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Hans B
Expert
Expert
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 aug 2018, 17:33
Locatie: Zoetermeer

Ik heb wel een proefrit gemaakt op deze fiets met cardan aandrijving. Vond het een leuke fiets ! https://www.ebike20.nl/special-ebikes.h ... y=28109017
Just think of happy thoughts and you'll fly (Peter Pan )
philipbo
Expert
Expert
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:35

Hans B schreef: 27 aug 2018, 19:01 Ik heb wel een proefrit gemaakt op deze fiets met cardan aandrijving. Vond het een leuke fiets ! https://www.ebike20.nl/special-ebikes.h ... y=28109017
Dit is een fiets met voorwielaandrijving, ‘bewijs’ dat cardanas op achterwielmotor niet kan?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

philipbo schreef: 27 aug 2018, 23:11 Dit is een fiets met voorwielaandrijving, ‘bewijs’ dat cardanas op achterwielmotor niet kan?
Lijkt me zeker geen bewijs dat het niet zou kunnen. Bij deze fiets hebben ze bewust op het display na alle electronische delen verstopt, en zo'n voorwiel motor zou je nog met een naaf dynamo kunnen verwarren.

Als je naast de achterwiel motor 11 tandwielen kwijt kunt, dan is daar ook voldoende ruimte voor 1 tandwiel parallel aan de motor en 1 tandwiel haaks met een stangetje eraan en een buisje er omheen. Simpel gezegd is dat wat een cardanas is.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie