De ideale e-bike

Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Naar aanleiding van een discussie elders op het forum, deze topic geopend.
Natuurlijk zal voor de meesten hier gelden dat de ideale e-bike een Stromer is. Maar toch: waarom niet nadenken over wat er beter kan, wat je op en aan jouw ideale ebike zou willen zien?
Gezien dit forum, zal het waarschijnlijk een speed-pedelec zijn, maar verder?

Middenmotor of achterwielmotor? Ik kies dan voor een achterwielmotor.
Versnellingen? Een Rohloff, maar ja, dat kan weer niet met die achterwielmotor... dan een Pinion (met riem).
Ketting of riem? Riem, als de problemen met de pekel niet meer bestaan...
Schijfremmen, hydraulisch
Dikke banden, min. 50 mm
Goed licht.
Min 1000 Wh accu

Meer of andere. Wensen? Laten we eens kijken hoe. Ver we samen kunnen komen... ;-)
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Mijn wensenlijstje:
- ABS
- een optionele extra motor in het voorwiel
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Optielijstjes voor de fietsen.
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Mooi droom topic :cool2:

- Een achterwielmotor zoals in de ST2/ST3 maar dan liefst op 54V of 72V (48V is met Li-ion batterijen nogal onlogisch)
- De bekende ondersteuningsstanden van Stromer: 1 t/m 3 en configureerbaarheid via app, maar waarbij je in de app kunt instellen hoeveel "standen 2" je wilt hebben (2a t/m ...) en waarbij je die standen zelf kunt instellen. Dus een stand 2a waarmee je een enorm actieradius kunt halen, een stand 2c die wat dichter tegen 3 aan zit en iets daar tussen, of 5 'grijstinten' ertussen, of gewoon maar 1 stand 2. Zoals de gebruiker wil. Belangrijk: de gebruiker kan zelf instellen tot welke snelheid deze standen ondersteunen (instelbaar als getal, niet met een of andere vage balk), tot maximaal 48 km/h (net ietsje sneller dan 45, zodat je goed met auto's meekunt die zich aan de snelheid houden).
- Een speciale ondersteuningsstand waarbij je de te rijden afstand en restcapaciteit kunt ingeven, de fiets geeft maximale ondersteuning waarbij je de ingegeven restcapaciteit benaderd (maar er niet doorheen gaat, dus met veiligheidsmarge). Voorbeeld: je moet eens wat verder weg waarbij je op de heenweg wind tegen hebt en je kunt op bestemming niet bijladen. Je stelt op de heenweg de afstand in en dat je 40% capaciteit wilt overhouden. Op de terugweg stel je in dat je 0% wilt overhouden met diezelfde afstand.
- Pinion versnellingsbak in trapas met ±8 versnellingen (paar lichte voor als je een keer een lege accu of motorstoring hebt)
- riem of as aandrijving
- kleinste accu is 900Wh, optioneel 1100Wh of 1500Wh.
- koplamp Supernova M99 Pro of vergelijkbaar. Eisen: brede lichtbundel, enorme bak licht tot ± 40m en grootlicht functie
- hydraulische schijfremmen met ABS
- display dat naast snelheid en resterende afstand ook kan laten zien hoeveel vermogen of stroom er op dat moment gebruikt wordt
- 2 soorten frame: een frame met mountainbike achtige geometrie zoals Stromer heeft en een meer "sportieve herenfiets" achtig frame, frame maten tot 24" zodat ook de langere mens met rugproblemen wat rechterop kan zitten
- lader die instelbaar is in verschillende standen: snelladen (in 2-3 uur helemaal vol), normaal laden (4-5 uur) en zo stil mogelijk laden (waarbij de ventilator maar zacht draait of uit staat, 8-9 uur)
- bagagedrager die 30-40 kg kan dragen

Zoiets?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik kan me goed vinden in de eisen die nu zijn opgesomd.
Achterwielmotor
Pionon versnellingsbak
Riem
Dikke banden met een uitstekende wegligging
Hydraulische schrijfremmen met ABS
Uitstekende verlichting voor (low beam, high beam)
Remlicht achter
Accu: 1000Wh tot 1500Wh
Instelbare ondersteuningstanden (zie uitstekende beschrijving FreddyH)
Optiemogelijkheden in de afmontage (achtertandwiel, zadel, handvatten, stuur en trappers)
Verschillende type frames (MTB-, Trekkingfietsframe)
Oplader met snellaadfunctie, waarmee je heel snel tot (laten we zeggen) 80% kunt opladen
Oplader die geruisloos zijn werk doet

Mijn aanvullingen:
Ergonomisch stuur
Geveerde voorvork (bij voorkeur een upside down model).
Achtervering of de hier welbekende optie voor onder het zadel
Banden die niet (of nauwelijks) lek te rijden zijn
Goed spatbord die je schoenen bij regenachtig weer droog houdt
Als het de status van een brommer houdt: geintegreerde knipperlichten, toeter en elegante oplossing voor de spiegel
Als het de status van fiets krijgt: banden met zijreflectie en een goede bel
Prijs van het topmodel is inclusief een serieuze bikefitting, maar dan moet de fiets ook wel goed af te stellen zijn (die ruimte moet er binnen de typegoedkeuring er wel zijn anders heeft een bikefitting niet zoveel zin). Bij de overige modellen is die optioneel af te nemen. De te nemen maatregelen (opvulringen etc. hoeven niet persé gratis te zijn).
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

We zijn er snel uit zo te lezen. Welke fabrikant voelt zich aangesproken?;-)
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Lomito

Henry schreef: 10 aug 2018, 14:43 Instelbare ondersteuningstanden (zie uitstekende beschrijving FreddyH)
Prima beschrijving van FreddyH, ik had het waarschijnlijk ook zo geschreven... :mrgreen:

Ik mis trouwens nog de bijbehorende kosten, want zo'n Pinion loopt aardig in de papieren en ook een accu van 1000-1500 Wh trekt zijn spoor in het financiële plaatje... Nu is de ideale speed pedelec uiteraard die met alle genoemde specs EN een lage prijs maar dan komt het nooit verder dan dromen. Daarom mijn vraag: hoeveel ben je bereid neer te leggen voor die ideale fiets?
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Mijn Stromer ST2 staat niet zo ver van het ideaal volgens mij. Wat ontbreekt er dan nog?

1. De constructie zou nog robuuster moeten zijn qua waterdichtheid (je zou zo'n fiets moeten door de carwash kunnen sturen bij wijze van spreken).
2. Ergonomisch nog enkele kleine tweaks aan de Omni, en een soort regelknop om de ondersteuning continu aan te sturen op 't stuur, de meeste zijn hierboven al beschreven
3. De fiets heeft ABS
4, De fiets gebruikt een riemaandrijving, zodat de ketting niet langer een zorgkind is, met pinion of VanDoorne Transmissie
5. De fiets heeft 2kWh batterij, of beter, meerdere batterijen aan boord. Wat mij betreft moet ik 1kW extern kunnen opladen (die wil ik ook weg van de fiets kunnen opladen, de andere capaciteit kan je desnoods alleen via de fiets opladen). Indien dit niet mogelijk zou zijn, wil ik die extra kWh eenvoudig kunnen transporteren.
6, De fiets heeft een krachtiger voorlicht en is uitgerust met richtingsaanwijzers
7. De fiets heeft een ingebouwd alarm naast de bestaande GPS tracking
8. De fiets heeft een steviger bagagerek (40-50 kg), en fatsoendelijke spatborden af-fabriek
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Lomito schreef: 10 aug 2018, 15:28
Henry schreef: 10 aug 2018, 14:43 Instelbare ondersteuningstanden (zie uitstekende beschrijving FreddyH)
Prima beschrijving van FreddyH, ik had het waarschijnlijk ook zo geschreven... :mrgreen:
Ik heb me laatst door iemand laten inspireren, ben even kwijt wie dat was ;p
Maar ik vond het wel een mooi plan: gebruikers de keuze geven ipv vooraf alles dicht zetten.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
MichelJ
Pro
Pro
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 mei 2018, 21:53
Locatie: Antwerpen

Een voldoende krachtige middenmotor, zet je gewoon een sterkere ketting (de bromfietsen vroeger hadden dat ook, en die beestjes waren allemaal opgevoerd :p ) met rohloff of nuvinci

Een veel bredere instelmogelijkheid van motor vermogen vs eigen vermogen. De huidige update van Bosch in turbo stand, is zeer aangenaam bv.
Mogelijkheid om hartslag te gebruiken als leidraad, automatische schakelmogelijkheid op gebied van kadans, eigen vermogen instellen als richtlijn voor ondersteuning, daaruit vloeiend instelmogelijkheden voor al die gegevens om rijcurves op te stellen. ,bv ik wil steeds tussen de 150-170 watt trappen en dat het motorvermogen zich daar aan aanpast.

Richtingsaanwijzers zoals al aangegeven hier
Plaats reactie