Speed pedelec in het nieuws

Nieuws van en over Stromer.
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Berichten: 338
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Re: Speed pedelec in het nieuws

Bericht door Polling » 10 aug 2018, 13:24

Henry schreef:
10 aug 2018, 11:37


Ik denk wel dat een combinatie van een achterwielmotor met een pinion-versnellingsbak in de trapas niet gaat werken. De motor zal immers zijn kracht alleen via 1 versnelling kunnen wegzetten of je moet toch een derailleur plaatsen en dat is een beetje dubbelop. Bij een motor in het achterwiel heb je een versnellingsbak nodig in de achteras en niet in de trapas. Een pinion-versnellingsbak in de achteras is er al in de vorm van (bijvoorbeeld) een Rohoff-naaf of een Shimano-naaf, waarbij de Rohoff-naaf vanwege de grotere tandwielen en de andere vorm van de tandwielen de betere keuze is. Als je dan toch met een wensenlijst bezig bent, plaats de riem er dan ook maar op.
Er zijn al e-bikes met pinion en achterwielmotor, en Kettler komt volgend jaar met een SP met die combi, dus het kan heel goed.
Misschien een apart topic starten om daar met elkaar te brainstormen over de perfecte e-bike?
Gedaan, onder Algemeen.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1932
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Speed pedelec in het nieuws

Bericht door FreddyH » 10 aug 2018, 13:25

Mooi stuk Peter!
Henry schreef:
10 aug 2018, 11:37
Ik denk wel dat een combinatie van een achterwielmotor met een pinion-versnellingsbak in de trapas niet gaat werken. De motor zal immers zijn kracht alleen via 1 versnelling kunnen wegzetten of je moet toch een derailleur plaatsen en dat is een beetje dubbelop. Bij een motor in het achterwiel heb je een versnellingsbak nodig in de achteras en niet in de trapas.
Huh? Hoezo?

Bij jouw Stromer brengt jouw motor zijn kracht ook via 1 versnelling aan het wiel over. Dat is helemaal geen probleem omdat een elektromotor vanaf stilstand meteen maximaal koppel kan leveren.
Je wil alleen zelf kunnen schakelen, of dat nu een derailleur is of een versnellingsbak in de trapas dat maakt helemaal niet uit. Dat is nou net de kracht van Pinion: dit is zoiets als een Rohloff naaf, maar dan op een plek waarmee hij niet concurreert met de motor.
Bulls Green Mover E45 (GoSwiss, 1260 Wh accu) sinds 10-2014
Extra's: Back-Roller Classic - Smarthalo - NCX-SP12 - Spurcycle - Marathon GT365 - "Bouwlamp"

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Berichten: 304
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Re: Speed pedelec in het nieuws

Bericht door Henry » 10 aug 2018, 14:06

Peter en Freddy, jullie hebben gelijk. Ik haal allerlei dingen door elkaar. Pinion en achterwielmotor gaan wel samen, Achterwielmotor en Rohloff niet.

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1932
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Speed pedelec in het nieuws

Bericht door FreddyH » 10 aug 2018, 14:20

Henry schreef:
10 aug 2018, 14:06
Peter en Freddy, jullie hebben gelijk. Ik haal allerlei dingen door elkaar. Pinion en achterwielmotor gaan wel samen, Achterwielmotor en Rohloff niet.
Achterwielmotor en Rohloff gaan niet direct samen, maar je zou ze wel samen kunnen ontwikkelen tot 1 systeem. Persoonlijk zou ik dat alleen niet willen. Het systeem wordt daarmee complexer en dus wordt onderhoud moeilijker.
Bulls Green Mover E45 (GoSwiss, 1260 Wh accu) sinds 10-2014
Extra's: Back-Roller Classic - Smarthalo - NCX-SP12 - Spurcycle - Marathon GT365 - "Bouwlamp"

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten