Speed pedelec in het nieuws

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

MichelJ schreef: 20 jul 2018, 00:09 Mijn rijbewijs is al 30 jaar oud, ik zou het niet weten hoor wat er allemaal in die tijd veranderd is voor een bromfiets bv.
Dat is inderdaad een fors probleem..
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
MichelJ
Pro
Pro
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 mei 2018, 21:53
Locatie: Antwerpen

Is dat niet normaal? Ik was 16 jaar, je doet een test, je mag met de bromfiets rijden. Twee jaar later ga je voor je autorijbewijs en rij je met de auto. Heb sindsdien geen bromfiets meer aangeraakt. Het enigste wat je dan hebt is inderdaad diverse media kanalen om je informeren over alle wijzigingen.

Laat iedereen z'n test opnieuw doen, denk dat je nogal zult verschieten van hoeveel er gebuisd gaan zijn.
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Nee, ik vind dat dus niet normaal. Het lijkt me normaler dat je probeert op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen en de wetswijzigingen, niet alleen bij verkeersregels, maar ook op andere gebieden.
Daarmee wil ik niet zeggen dat de overheid de voorlichting goed op orde heeft, dat had veel beter gemoeten. Zeker als je het vergelijkt met eerdere wijzigingen en aanpassingen, waar miljoenen kostende voorlichtingscampagnes op zijn gezet (nieuwe wegbelijningen in combinatie met andere snelheidsbeperkingen, 130 km op de snelweg, noem maar op).
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Polling schreef: 11 jul 2018, 11:17 Telefoon van het Brabants Dagblad. Ze zijn bezig met een serie over verkeersveiligheid en een onderdeel daarvan wordt het gebruik van de SP. 45 minuten doorgepraat, over snelheden, weg of fietspad, hoe andere weggebruikers reageren enz. Ik word nog gebeld door een fotograaf en krijg te horen wanneer het artikel wordt geplaatst, samen met de foto. Mag tevoren de tekst doornemen en bij citaten aanpassen.
Vandaag geplaatst:
459E998C-8C66-4404-A7D9-428FF15960D8.jpeg
459E998C-8C66-4404-A7D9-428FF15960D8.jpeg (1.93 MiB) 2871 keer bekeken
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Mooie fiets Peter!

Een prachtige concurrent voor Stromer :ay
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Verschillende fietsen voor verschillend publiek. Ik zou wel een combinatie willen zien, een pinion versnelling, achterwielmotor, goede remmen, brede (50 of 55 mm) banden, grote (1000wh) accu, en afstelling die zorgt voor een extra grote actieradius. Bijv een 350 of 400 Watt achterwielmotor?
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Peter (Polling), ik ben het helemaal met je eens dat er niet één fietser is, maar dat er sprake is van een "verschillend publiek". Een "one size fits all" e-bike bestaat dan ook niet. Niet iedereen heeft behoefte aan een e-bike die maximum 25 km/uur gaat of een e-bike die 45 km/uur hard gaat.

Ik kan me goed voorstellen dat een e-bike die maximaal 25 km/uur hard gaat, het ideale vervoermiddel is voor mensen die te maken hebben met kortere afstanden binnen een stedelijke omgeving, maar ook voor de grotere groep ouderen die recreatief willen blijven fietsen en waarbij het niet aankomt op een minuutje meer of minder.

Er zijn denk ik ook mensen (forensen) die tevreden zijn met een maximum snelheid van 35 km/uur, daar waar anderen het liefst 45 km/uur of 60 km/uur gaan met een e-bike. Het grote voordeel van een lagere maximum snelheid is dat de actieradius groter wordt doordat er een minder krachtige motor in kan. Ik ben het helemaal met je eens dat er wel eens een grote markt zou zijn voor een e-bike met een motor van 350-400 Watt, waarmee je maximaal 35-38 km/uur kunt fietsen en die over een grote accu beschikken (1250-1400 Wh bijvoorbeeld).

Ik denk wel dat een combinatie van een achterwielmotor met een pinion-versnellingsbak in de trapas niet gaat werken. De motor zal immers zijn kracht alleen via 1 versnelling kunnen wegzetten of je moet toch een derailleur plaatsen en dat is een beetje dubbelop. Bij een motor in het achterwiel heb je een versnellingsbak nodig in de achteras en niet in de trapas. Een pinion-versnellingsbak in de achteras is er al in de vorm van (bijvoorbeeld) een Rohoff-naaf of een Shimano-naaf, waarbij de Rohoff-naaf vanwege de grotere tandwielen en de andere vorm van de tandwielen de betere keuze is. Als je dan toch met een wensenlijst bezig bent, plaats de riem er dan ook maar op.

Misschien een apart topic starten om daar met elkaar te brainstormen over de perfecte e-bike?
Laatst gewijzigd door Henry op 10 aug 2018, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Witte ST3 van maart 2019
Lomito

Leuk en positief artikel Peter. :cool2:
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Polling schreef: 10 aug 2018, 09:08
Polling schreef: 11 jul 2018, 11:17 Telefoon van het Brabants Dagblad. Ze zijn bezig met een serie over verkeersveiligheid en een onderdeel daarvan wordt het gebruik van de SP. 45 minuten doorgepraat, over snelheden, weg of fietspad, hoe andere weggebruikers reageren enz. Ik word nog gebeld door een fotograaf en krijg te horen wanneer het artikel wordt geplaatst, samen met de foto. Mag tevoren de tekst doornemen en bij citaten aanpassen.
Vandaag geplaatst:
Leuk artikel Peter en goeie foto! :cool2: Heb het artikel in PDF, even kijken of het lukt het hier te plaatsen:
Artikel.pdf
(795.94 KiB) 196 keer gedownload
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Dank!
Grappig, dit is dus een andere foto... en het eerste deel van de tekst is ook anders.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Plaats reactie