Consequenties bij een ongeval tijdens het buiten de regeltjes om Stromeren

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 19 mei 2018, 08:31 Dan heb je dus een paar maanden niet kunnen werken (= financiële klap) én je mag even 50.000 Euro naar het ziekenhuis overmaken omdat de partij maar de helft van de gehele factuur van 100.000 Euro vergoed.
Je ziektekostenverzekering zal de rest van de medische kosten wel dekken, maar de gevolgschade is inderdaad een heel ander verhaal!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 19 mei 2018, 14:16
FreddyH schreef: 19 mei 2018, 08:31 Dan heb je dus een paar maanden niet kunnen werken (= financiële klap) én je mag even 50.000 Euro naar het ziekenhuis overmaken omdat de partij maar de helft van de gehele factuur van 100.000 Euro vergoed.
Je ziektekostenverzekering zal de rest van de medische kosten wel dekken, maar de gevolgschade is inderdaad een heel ander verhaal!
Er zijn zeker en vast 100.000 situaties waarin je toch gedekt bent. Mijn punt is: als je net die ene situatie treft waarin je niet gedekt bent dan ben je de sjaak... Die situaties zijn er namelijk ook gewoon.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Eens met Stromeur over de vergoeding van de ziektekosten. De tegenpartij kan wellicht nog het eigen risico van de verzekering proberen te claimen bij jou. Als ik een declaratie indien bij mijn ziektekostenverzekeraar, dan is er naast de gebruikelijk in te vullen velden ook een kolom met kopje "Ongeval". Ik denk altijd maar: die kolom is er niet voor niks.

Als je WA verzekerd bent (je hebt dus voor het kentekenplaatje betaald), dan is het maar de in hoeverre de verzekering bereid is om alle gevolgschade ook te betalen. Dit hangt volgens mij heel sterk af van de situatie. Als je heel erg veel fout zit (het ongeval gebeurde op een fietspad waar je niet mocht komen, je kwam uit de kroeg en had daardoor ook iets teveel alcohol in je bloed zitten, je reed tegen de rijrichting in en je reed ook nog eens veel te hard omdat je te laat was voor je volgende afspraak), dan kan ik me zomaar voorstellen dat het bedrag wat ze bij jou zullen gaan claimen veel hoger is dan de situatie waarbij je op een fietspad reed waar je niet mocht rijden maar waar je wel je snelheid had aangepast aan deze situatie (je reed bijvoorbeeld slechts 20 km/uur).
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik denk dat de situatie heel vaak onduidelijk is wegens gebrek aan getuigen.

En inderdaad: gevolgschade is een heel erg griezelig iets als de verzekering moeilijk gaat doen.

Toen ik begon met Stromeren reed ik na enkele akelige ervaringen met automobilisten toch veelal op het fietspad, en met een niet NTA-8776 gekeurde helm. De helm koos ik omdat er nog geen NTA-gekeurde helm met vizier op de markt was en ik dat wel nodig vind voor mijn veiligheid (zicht). Het fietspad koos ik eveneens voor mijn eigen veiligheid.

Los van wat ik zelf allemaal vínd van de wetgeving en het gedrag van mijn mede-weggebruikers (beide :aq ), heb ik mezelf vanwege aansprakelijkheidsrisico's nooit echt prettig gevoeld bij mijn zelfbepaalde oplossingen. Dus nu is het met NTA gekeurde helm met vizier op de rijbaan. Het blijft voelen als de omgekeerde wereld, dat ik op het fietspad met al dat onvoorspelbare gedrag van scholeren en ouderen etc. zwaar de pineut zou kunnen zijn bij een ongeval, en op de rijbaan mijn eigen veiligheid juist in het gedrang komt, terwijl ik geen zwakke verkeersdeelnemer ben voor de wet.

Ik ben nog altijd fervent voorstander van een wetswijziging in NL waardoor SP'ers zelf de keus mogen maken: op de rijbaan rijden of met aangepaste max. snelheid op het fietspad. Maar het is helaas niet anders. Toch liever volgens de regels dan dat ik bleef rijden volgens een calculated risk dat ik mijzelf volgens mijn laatste berekeningen niet kan veroorloven.

Ergens ben ik wel blij dat we in Friesland geen snelfietspaden hebben, hoef ik daar in ieder geval niet over na te denken. Want daar vanaf blijven met de Stromer voor een lelijke rit tussen de uitlaatgassen, daar zou ik het toch wel erg moeilijk mee krijgen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik vraag me vooral af wat er gaat gebeuren wanneer je op het fietspad rijdt met je Stromer en een ongeval veroorzaakt en daarbij een fietser verwondt. Deze casus in B niet bestaande, want je mag als speedpedelec bijna overal op het fietspad. Maar in Nederland zeer reëel.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

In NL is dat heel eenvoudig, want vraag 1 die beantwoord moet worden is: Is de tegenpartij een zwakke verkeersdeelnemer?
Als het antwoord op die vraag een "Ja" is, dan ben jij als speed pedelecer fout.
Als het antwoord op die vraag een "Nee" is, dan wordt er verder gekeken naar de verkeersregels.
Als de zwakke deelnemer een fout heeft gemaakt, wil dat niet zeggen dat die niks hoeft te betalen (zie verderop).

In BE kennen ze ook het fenomeen "zwakke weggebruiker". Net als in NL behoren fietsers en voetgangers tot die groep. In het aangehaalde artikel staat dat "bij een ongeval worden de zwakke weggebruikers beschermd. Bij een ongeval moet de verzekeraar van het voertuig alle lichamelijke en stoffelijke schade aan de zwakke weggebruiker vergoeden, ongeacht wie in de fout is gegaan". Dit staat los van het feit dat zwakke weggebruikers ook rechten en plichten hebben.


Omdat ik te weinig verstand heb van het Belgische rechtssysteem, meld ik maar dat ik de navolgende tekst van de site van rondpunt.be heb gehaald.

Weggebruikers die zelf geen bestuurder van een motorrijtuig zijn, maar wel lichamelijke schade hebben geleden door een verkeersongeval waarbij een motorvoertuig betrokken was, worden automatisch vergoed door de aansprakelijkheidsverzekeraar van het bij het ongeval betrokken motorrijtuig. Dat betekent dus dat zij geen fout van de bestuurder moeten bewijzen.

Voetgangers, fietsers en inzittenden zijn zulke ‘zwakke weggebruikers’. De regeling geldt ook wanneer een tram of trein betrokken is. Deze regeling maakt dat de meeste ongevallen vlot kunnen worden afgehandeld, behalve dan voor de bestuurders van de betrokken motorrijtuigen. Je wordt als zwakke weggebruiker ook vergoed wanneer je zelf onvoorzichtig was of zelfs een fout beging. Alleen wanneer je ouder bent dan 14 en het gaat om een (poging tot) zelfdoding, valt deze automatische vergoeding weg. Dan spreken we van een onverschoonbare fout.

De automatische vergoeding geldt voor alle morele en financiële schade die een gevolg is van het lichamelijke letsel of het overlijden. Ook je medische kosten worden terugbetaald. Wat de stoffelijke of zuiver materiële schade betreft, worden enkel de kosten van je kleding of ‘functionele prothesen’, zoals een bril of hoorapparaat, die je droeg op het ogenblik van het ongeval, vergoed. De automatische vergoeding geldt niet voor andere stoffelijke schade bijvoorbeeld aan een fiets of gsm. Om ook die schade vergoed te krijgen, dien je een vordering in te stellen op basis van de gewone regeling voor burgerlijke aansprakelijkheid. Je moet dan wel de aansprakelijkheid van de andere bestuurder of weggebruiker kunnen aantonen.

Als zwakke weggebruiker moet je wel zelf de schade van de autobestuurder of van andere betrokken personen vergoeden wanneer je door een fout of onvoorzichtigheid het ongeval veroorzaakt hebt. In dat geval doe je een beroep op je familiale verzekering."




In Nederland is het trouwens niet anders, getuige het voorbeeld op de site van de ANWB:

"Rol verzekeringen

Vaak hebben fietsers of voetgangers een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP). De bestuurder van het motorvoertuig kan zijn schade dan rechtstreeks claimen bij die verzekeraar.

Als de bestuurder van het motorvoertuig (een deel van) de schade moet betalen, dan kan hij mogelijk een beroep doen op zijn eigen verzekering (zoals allrisk- en/of inzittendenverzekering).

Voorbeelden

Een fietser rijdt tegen een stilstaande auto aan die voor een rood verkeerslicht staat te wachten waardoor de zijspiegel beschadigd wordt. Omdat de fietser een fout maakt en de automobilist niets te verwijten valt (overmacht), is de fietser aansprakelijk. De automobilist krijgt 100% van zijn schade vergoed.

De automobilist rijdt op de rijbaan. Een fietser rijdt in de verkeerde rijrichting op het naastgelegen fietspad. Vanaf de rijbaan is de fietser voor de automobilist niet te zien vanwege beplanting. De automobilist wil rechts afslaan en kijkt eerst goed of er (brom)fietsers aankomen. Bij het afslaan botst hij toch tegen de fietser. De automobilist heeft een flinke deuk in zijn motorkap. De automobilist krijgt zijn schade niet voor de volle 100% vergoed omdat hij geen overmacht kan aantonen. Ondanks het feit dat de automobilist niets aan het ongeluk kon doen, moet hij rekening houden met de fout van de fietser. De automobilist draagt 25% van zijn eigen schade. De fietser moet 75% van de schade betalen."
Witte ST3 van maart 2019
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Aansprakelijkheidsregels Speed Pedelec NL samengevat:
https://weblog.independer.nl/autoverzek ... dt-schade/
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Op de site van https://www.letsel.info vind je alles over letselschade. De site staat barstensvol interessante informatie. Als je ergens een momentje kunt vinden, dan zou ik deze informatie toch een keertje lezen.

Het verhaal over de zwakke- en de sterke verkeersdeelnemer wordt er uit de doeken gedaan en sluit helemaal aan bij wat hierboven al eerder is geschreven. Daarnaast bevat het informatie over wat te doen als je letselschade hebt, wat te doen en wat zeker niet te doen na een ongeval, hoe het zit met schadevergoedingen, een indicatie om welke bedragen het zou kunnen gaan, tot een voorbeeldbrief aan toe.

Belangrijkste tip: wees je bewust van het feit dat je op een Speed Pedelec rijdt en zeker in NL geen zwakke verkeersdeelnemer bent.

Het BE-topic of er wel of geen BA (Burgelijke Aansprakelijkheid)-verzekering nodig is heeft inmiddels pagina 7 bereikt en de discussie over de boostknop is daar nog niet gedaan, terwijl de situatie volgens mij niet zo ingewikkeld is en heel erg veel lijkt op de situatie in NL. Dit topic focust zich sterk op de boostfunctie, terwijl het artikel op deze site de insteek neemt via de Europese norm...
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
TeuRij
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 aug 2018, 13:42
Locatie: Gelderland

Ik Stromer al ruim 1,5 jaar rond op een ST2S, maar ben nieuw op dit forum, en snuffel met veel interesse hier rond.
Misschien is de vraag al eens aan de orde geweest, maar ik vroeg me af hoe het zit als ik met m'n dochtertje van 6 een eindje ga fietsen.
Uiteraard fiets ik dan met ondersteuning 0 (in standje 1, en dan nogmaals op de - drukken) op m'n Stromer en fietsen we rond de 15km/h.
We fietsen dan ook op fietspaden, aangeduid met verkeersbord G11 of G13.

Ik vraag me werkelijk af wat er gebeurt met mijn aansprakelijkheid wanneer ik betrokken raak bij een ongeval.
Misschien wel buiten mijn schuld.
Ben ik dan sowieso fout, omdat ik met een geel kenteken op een fietspad rijd waar het niet mag?
Moet ik dan voor alle kosten opdraaien?
+STROMER- ST2S | Stromert sinds januari 2017 | 38 km woon-werk enkel
BlinkerGrips knipperlichten | Spurcycle bel | AirWings verende zadelpen | SQLab maatzadel | Elvedes FX18 Remschijf voor | B&M spiegel | Topeak telefoonhouder
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

ST2S TeuRij schreef: 07 aug 2018, 03:56 Ik vraag me werkelijk af wat er gebeurt met mijn aansprakelijkheid wanneer ik betrokken raak bij een ongeval.
Misschien wel buiten mijn schuld.
Ben ik dan sowieso fout, omdat ik met een geel kenteken op een fietspad rijd waar het niet mag?
Moet ik dan voor alle kosten opdraaien?
Dat vragen wij ons allemaal af. Helaas zullen we het pas zeker weten als dit door iemand in de praktijk gebracht wordt :bh:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie