Deel je talent!

Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Arachideolie, is pindaolie... ;-)
En de keukenmachine niet te hoog, moet zo koud mogelijk worden gemalen, dat is het lekkerste (met een vijzel kan ook, maar dan word je zelf weer zo warm.... ;-)
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Polling schreef: 02 aug 2018, 22:25 Arachideolie, is pindaolie... ;-)
En de keukenmachine niet te hoog, moet zo koud mogelijk worden gemalen, dat is het lekkerste (met een vijzel kan ook, maar dan word je zelf weer zo warm.... ;-)
Weet ik, maar heb nooit arachideolie in huis. En dat kleine beetje dat je erin moet doen maakt in smaak niet zo heel veel uit (zolang je maar geen extra virgine olijfolie oid gaat pakken, dat is zo straf van smaak dat zelfs een paar druppeltjes al uitmaakt).
Over de temperatuur: ik weet niet of dat heel veel uitmaakt... ik rooster de pinda's en cashewnoten namelijk vooraf (doe ik ook zelf) dus heet zijn ze al geweest. En keuze heb ik overigens niet: mijn keukenmachine heeft alleen de stand aan en uit.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Met geroosterde pinda’ s / noten zal het minder uitmaken inderdaad. Gebruik je ‘rauwe’ pinda’ s, zoals ze ook voor de vogels worden verkocht, die je dan zelf brandt / roostert?
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Goed, verder met het brood. Voor een grote boule (of twee kleintjes) die je op zaterdag wilt bakken, begin ik op dinsdag:
75 gram pitten (ik gebruik mengsel pompoen en zonnebloem)
35 gram roggedesem (zie eerdere posting)
50 gram water

Rooster de pitten in een droge koekenpan. Pas op: verbrandt snel!
Haal je desem uit de koeling. Voedt deze (1 deel desem, 1 deel roggebloem, 1 deel water). Goed mengen, 35 gram eraf halen en de rest weer de koeling in.
Meng de desem met het water. Roer daar de afgekoelde pitten doorheen en zet afgedekt weg op kamertemperatuur. Dagelijks doorroeren.

Donderdagavond voed ik dan de tarwedesem, (1 deel tarwebloem en 1 deel water bij het bestaande desem) en zet dat een paar uur op kamertemperatuur. De nacht mag weer in de koeling worden doorgebracht.

Vrijdagochtend maak ik een voordeeg:
110 gram tarwemeel
30 gram tarwebloem
20 gram roggemeel
55 gram desemstarter (tarwe)
155 gram water
Goed door elkaar mengen (niet kneeden, je maakt nog geen deeg). Dit mengsel is relatief nat. In de koeling zetten en aan het wwerk gaan.

Vrijdagavond maak ik het deeg:
Voordeeg
180 gram patentbloem
40 gram tarwebloem
60 gram desemstarter
8 gram gerstemout (mag donker of licht, bepaalt de kleur van je brood)
Meng dit goed door elkaar in de mengkom van je kneed-/keukenmachine.
Zet 70 gram water, 8 gram zout en de eerder gemaakte pitten-pasta klaar.
Laat de kneder op de laagste stand draaien en giet een deel van het water (50 gram) toe. Laten kneden op kneedstand (afhankelijk van machine) gedurende 2 minuten. Zout toevoegen en nog 8 minuten laten kneden. Opletten: deeg moet glad en elastisch worden en van de wand van de deegkom loskomen, maar neit als een klont om de deeghaak gaan hangen. Af en toe bijwassen met een scheutje van het water. Afhankelijk van droogte, temperatuur en meelsoorten gebruik je totaal meer of minder water. Let wel op: je moet de pittenpasta nog toevoegen, dus te droog is beter dan te nat (bijwassen met water kan altijd, bloem of meel toevoegen is niet goed).
Na die 8 minuten heb je een elastisch deeg dat je tot een vlies kunt trekken (nou ja, bijna...) en voeg je de pittenpasta toe. Nog twee minuten kneden.

Daarna gaan we het brood vormen. Twee boules is gemakkelijker. Dan moet je wel twee rijsmandjes hebben. Rijzen zonder mandjes kan natuurlijk ook, in een kommetje of een theedoek.
We beginnen met het goed inkloppen van meel in het mandje, om te zorgen dat het deeg niet gaat plakken. Daarna wat meel op het werkblad, en (voor twee broodjes) het deeg in twee verdelen (gebruik de weegschaal!) je slaat het deeg door, en met meel ingesmeerde handen maak je een dikke plak. De twee bovenhoeken vouw je naar beneden (deeg wordt een driehoek) en daarna vouw je de bovenpunt naar beneden. Je draait het deeg naar je toe zodat de naad beneden ligt en vormt met de handen een bol (of, als je langwerpige rijsmandjes hebt, een ovaal). Deze ga je opbollen. Als je in youtube googelt op opbollen brood dan vind je goede voorbeelden. Ik kan het proberen uit te leggen: de bol op het werkblad met wat meel, je handen er omheen, met de pinken en zijkant van de hand op het werkblad. De duimen met de zijkanten tegen elkaar bovenop de deegbol. Daarna draai je met je handen kleine rondjes met de deegbol om het deeg op spanning te brengen.
De boules doe je voorzichtig in de rijsmandjes, strooi er wat meel overheen en zet ze op kamertemperatuur weg (theedoek er los overheen) en laat rijzen. Dat duurt ongeveer 3 uur, afhankelijk van begintemperatuur en kamertemperatuur. Het laatste uur daarvan laat je je oven (liefst een traditionele oven) voorverwarmen, met een steen erin, en met een klein ovenschaaltje met bakknikkers (gebruik je straks voor het vormen van stoom).
Het deeg is goed als je het indrukt met de vinger en het langzaam terugveert.

Gebruik een klein plankje (ik heb een kaasplankje, maar een stuk triplex werkt ook) en bakpapier. Draai het rijsmandje en laat het brood in je hand glijden, en laat die voorzichtig op het bakpapier / plankje glijden. Met een scherp mes bovenkant insnijden (golf of kruis). Als je dat niet doet, kan het brood overal openbreken. Dat kan heel leuk zijn, maar ook heel onhandig, aan de zijkant ofzo...

Schiet de broden nu de oven in, op de steen. (Pas op, heet!) en trek het plankje er onderuit. Bakpapier blijft liggen en zorgt dat het in ieder geval nooit aan de steen kan plakken.
Doe een eierdopje koud water in het bakje met bakknikkers en sluit de oven (probeer de oven zo kort mogelijk open te houden). Zet de kookwekker op 8 minuten. (Groter brood, langer tijd nemen). Zet nu de oven op 190-200 graden en doe een kernthermometer (goedkope digitale, met temperatuuralarm en buiten de oven afleesbaar, losse voeler) in het brood met de punt in het midden en stel in op 96 graden. Het brood is gaar als de kerntemperatuur 96 graden is.
Uit de oven, afkoelen op een rooster (afgedekt met een theedoek). Wam aansnijden en kapje opeten is erg verleidelijk, maar doe dat alleen als je het brood ook dezelfde dag opeet. Anders ongesneden laten afkoelen en uitdampen, snijden en invriezen. Als je sneetjes er los uit wilt kunnen halen, dan iets (bakpapier bijv) tussen de sneetjes doen.

EET SMAKELIJK!
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

8672D2D9-C80D-45E1-B94B-468D134C2BB2.jpeg
8672D2D9-C80D-45E1-B94B-468D134C2BB2.jpeg (1.43 MiB) 2768 keer bekeken
E5B0AD53-C50B-41BF-B785-03DA5A3C9742.jpeg
E5B0AD53-C50B-41BF-B785-03DA5A3C9742.jpeg (459.96 KiB) 2768 keer bekeken
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ziet er erg lekker uit Peter!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zeg dat! :cool2:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 04 aug 2018, 01:43Zeg dat! :cool2:
Dat :bn:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lomito

FreddyH schreef: 04 aug 2018, 02:00
Stromeur schreef: 04 aug 2018, 01:43Zeg dat! :cool2:
Dat :bn:
:bj
Plaats reactie