ST2 2018, automatische calibatrie trapsensor....of niet?

Rob77
Pro
Pro
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 mei 2018, 14:04
Locatie: Bommelerwaard

Na drie weken vakantie een beetje balen dat het voorbij was. Wel leuk dat ik weer op de Stromer naar het werk kan rijden. In de vakantie heb ik op mijn racefiets gereden (ook fijn) en ik verheugde mij op lekker zoeven met ondersteuning.

Het viel echter vies tegen. Wat voelde het zwaar zeg. Ik haalde de 45km/h op GPS wel, maar het kostte me zoveel meer moeite dan ik me kon herinneren. Ik dacht dat het aan mij lag. Misschien verwachtte ik te veel. Het kon toch niet aan de trapsensor liggen, want het 2018 model calibreert zichzelf na start vd fiets zelf dacht ik, heb dat ook hier meermaals gelezen?

Halverwege mijn derde woon-werk trip gestopt. "Dit trek ik geen hele week" dacht ik. Toch maar in het menu calibreren.
En jawel, een wereld van verschil. Wat een verademing. 46-47km/h zonder moeite. en maar 1 bidon leeggedronken ipv twee de dagen ervoor (en nog te weinig hebben) ;)

Zijn er misschien nog andere mensen die na een paar weken stilstaan vd fiets ervaren een dood paard achter de fiets te hebben? In het bijzonder mensen met een MY2018 die zichzelf zouden moeten calibreren?
ST2 Sport 2018-983Wh
44km enkel w.w.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb geen antwoord op je hoofdvraag (of er meer mensen zijn die dit hebben meegemaakt), maar er is aan de kalibratie niks gewijzigd t.o.v. eerdere modellen: opstarten zonder druk op de pedalen doet "iets" met de sensor, handmatig kalibreren via de OMNI display doet "weer iets anders".

Specifieker dan dat weet ik het helaas niet. Ik weet wel dat je bij problemen met de ondersteuning inderdaad het beste twee dingen kunt doen: kalibreren via de OMNI en als dat niet helpt accu eruit en na enkele minuten weer terugplaatsen. Ik schat dat minimaal 90% van alle ondersteunings-issues hiermee verholpen kan worden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Sobat
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 219
Lid geworden op: 02 mar 2018, 09:34
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5

Ik ga morgen met vakantie. Tot nu toe heeft mijn ST2 (2018) iedere dag gereden en na het rijden “op slot” gestaan.
Morgen zet ik de fiets uit en over 2 weken weer aan.
Eens kijken of ik hetzelfde ga ervaren als jij. Ik laat het je weten...
+Rob Schenk- ST5 2020
5 dagen per week Amersfoort-Zeist 2x20km
Rob77
Pro
Pro
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 mei 2018, 14:04
Locatie: Bommelerwaard

Sobat schreef: 02 aug 2018, 20:01 Ik ga morgen met vakantie..
Vooraleerst fijne vankantie gewenst :bp: Ik heb overigens in de vakantie de accu eruit gehaald, niet alleen de fiets uit.
ST2 Sport 2018-983Wh
44km enkel w.w.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik heb hier ook al enkele keren dienen te kalibreren. Zo had ik op één dag na 25 km nog 75% batterijcapaciteit over, en vond ik dat ik toch iets meer inspanningen moest leveren dan anders. :bj :lol:
Toen heb ik ter compensatie de trapsensor ook meteen op 50% gezet voor de volgende 25 km
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat is niet kalibreren, dat is de gevoeligheid van de trapsensor lager instellen.

Inderdaad wel een geweldige manier om je actieradius te vergroten trouwens.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromeur schreef: 04 aug 2018, 01:20 Dat is niet kalibreren, dat is de gevoeligheid van de trapsensor lager instellen.

Inderdaad wel een geweldige manier om je actieradius te vergroten trouwens.
Lees eens goed. Ik verbruikte de eerste 25 km bijna geen batterijcapaciteit omdat de ondersteuning zeer beperkt was.... Calibratie gaf me terug wat meer ondersteuning, en ik heb me dan gewoon ook nog wat meer ondersteuning gegund. Maar het basisprobleem was de sensor.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ah juist, dat had ik inderdaad niet goed begrepen. Merci voor de toelichting.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromer Newbee

Mijn ST2 2018 staat ook regelmatig eens een week of twee stil. Volledig uit. Batterij verwijderd.
Tot nu toe nooit problemen ondervonden bij het opnieuw opstarten...

Wel werd mij verteld bij de dealer dat ik de fiets regelmatig mocht kalibreren (wat ik eigenlijk nog nooit deed) dus ik ga er dan ook vanuit dat hij het niet automatisch doet? :bn:
Gebruikersavatar
Sobat
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 219
Lid geworden op: 02 mar 2018, 09:34
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5

Weer terug van vakantie...

ST2 ingeschakeld, accu gaf 100% aan en daarna een stuk gaan rijden. Ondersteuning prima in orde zonder van te voren handmatig te calibreren.
Enige wat anders is dan normaal zijn de remmen. Die piepen ineens als een malle :girl:
+Rob Schenk- ST5 2020
5 dagen per week Amersfoort-Zeist 2x20km
Plaats reactie