Hoe overleef ik de Klimaatwet?

Lomito

Met de ambitieuze klimaatplannen van deze regering wordt het tijd om eens te kijken wat je daar als argeloze burger nu mee aanmoet. De regering rekent er op dat huizenbezitters wel even 10% extra hypotheek kunnen krijgen om de woning te verduurzamen. Dat blijkt echter niet het geval te zijn, hypotheekverstrekkers houden de deur stijf dicht.

Ondertussen gaat de belasting op gas omhoog en die op stroom naar beneden, om huiseigenaren te stimuleren de HR-gasketel te vervangen door een moderne warmtepomp. Maar die warmtepompen zijn te kostbaar om ooit het prijsverschil met lager verbruikskosten goed te maken, zelfs niet met lagere energiebelasting op stroom.

Ik gooi mijn dak vol zonnepanelen en dan heb ik geen energierekening meer... ook dat gaat niet werken dankzij de duivelse slimme meter die precies bijhoudt hoeveel stroom je verbruikt, opwekt en teruglevert. Salderen is per 1-1-2023 niet meer mogelijk zodat je je zonnestroom vooral zoveel mogelijk direct moet gaan gebruiken.

Hoe gaan we dit aanpakken?

Allereerst kan met geringe investeringskosten het warmteverlies van je woning zo'n 20% verlaagd worden. Denk daarbij aan het verbeteren van de luchtdichtheid van de woning, met name via het dak en langs kozijnen gaat bijzonder veel warmte verloren door kieren en naden. Dus even een doosje acrylaatkit kopen en elke naad in het dak en langs kozijnen afkitten en de tochtstrippen vernieuwen. Een volledig gratis truc is om de aanvoertemperatuur van je gasketel te verlagen naar 50-55°C (staat meestal op 80-90°C). Hierdoor wordt de HR-ketel eindelijk hoog rendement door betere condensatie. De ketel stookt daardoor langzamer maar is veel zuiniger. Verder kun je enorm veel besparen door de douchekop te vervangen door een waterbesparend exemplaar waarmee niet alleen water bespaard wordt maar ook gas (Bestsaver douchekop kost 20 euro en bespaart jaarlijks zo'n 100m³ gas~60 euro).

Volgende stap is om zonnepanelen aan te schaffen, niet om je jaarlijkse stroomverbruik af te dekken maar zodanig dat je je zomerse stroomverbruik zoveel mogelijk kunt afdekken, immers tijdens de lente en zomer heb je de hoogste opbrengst van je zonnepanelen maar als je daar niets mee doet ga je er straks ook niets aan hebben. Je moet dus zorgen dat je je zomerse stroomverbruik en opbrengst zonnepanelen op elkaar afstemt.

Je kunt het ook omdraaien: hoe kan ik mijn zomerse stroomverbruik nuttig verhogen zodat ik meer zonnepanelen DIRECT kan gebruiken? Enkele apparaten in huis gebruiken altijd stroom (koelkast/vriezer, modem, gasketel) maar daarvoor heb je nauwelijks zonnepanelen nodig. Veel interessanter wordt het om de wasmachine/vaatwasser te laten draaien als de zon schijnt en om een voorraadje sanitair warm water (SWW) te produceren of je Stromer op te laden (2e accu...).

Hoewel we verleid worden om een dure warmtepomp aan te schaffen als vervanging voor de gasketel is er een veel interessanter alternatief: je handhaaft je gasketel, want als het echt koud wordt zijn die warmtepompen niet erg rendabel. Een lucht/water-warmtepomp kost zo'n 7K, een water/water-warmtepomp zelfs 15K door de dure grondbron maar een gewone split-unit airco (=lucht/lucht-warmtepomp) kost slechts 1K. Zo'n airco kan niet alleen koelen (op zonnepanelen!!!) maar kan ook verwarmen in de tussenseizoenen als de warmtebehoefte gering is.

De installatiebranche (Uneto-VNI) staat klaar om je de euro's uit de portemonnee te kloppen met de duurste warmtepompen, al dan niet met subsidies (=geld van de buren), maar voor een gemiddelde woning adviseer ik de volgende maatregelen:
- kierdichting dak/kozijnen/meterkast
- waterbesparende douchekop (Bestsaver)
- instellen lagere aanvoertemperatuur CV-ketel
- elektrische boiler (30-40 liter per persoon) met gasketel als naverwarming
- lucht/lucht-warmtepomp (airco) in woonkamer voor koeling in zomer en verwarming in tussenseizoenen
- zonnepanelen afgestemd op het zomerse stroomverbruik.
Sven

Mooiste oplossing voor oudere huizen lijkt me met zomerstroom in de winter je huis verwarmen.

Maar volgens mij is het onmogelijk die warmte op te slaan, bijvoorbeeld in de grond.
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Het duurt niet zo lang meer voordat er een betaalbare huis-accu leverbaar is, waar je je eigen zonnestroom van overdag in opslaat om 's nachts te gebruiken. Tesla is ermee bezig geloof ik.
edit:
https://www.zonnepanelen.net/thuisaccu/
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Matomatisch
Pro
Pro
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 apr 2018, 18:07
Locatie: Noorderkempen (BE)

Polling schreef: 31 jul 2018, 14:41 Het duurt niet zo lang meer voordat er een betaalbare huis-accu leverbaar is, waar je je eigen zonnestroom van overdag in opslaat om 's nachts te gebruiken. Tesla is ermee bezig geloof ik.
edit:
https://www.zonnepanelen.net/thuisaccu/
Inderdaad. Telsa, LG, en vast ook nog andere merken hebben al thuisaccu’s op de markt. Beginprijs is vanaf 8k voor 6,6 kWh capaciteit(LG). Geef het nog een aantal jaar en die prijsen zakken verder.

Nadeel aan de goedkoper wordende batterijen is dat als iedereen er op den duur een begint aan te schaffen, de prijzen weer gaan stijgen door het tekort aan grondstoffen om die batterijen te maken...
ST1X 2018 20" Charcoal - 618 Wh - 2 x nieuw achterwiel - Ortlieb Back Roller High Visibility tassen (zwart) - WW 10km enkel
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Nogaleens wordt techniek als de oplossing voor verwarmingsuitdaging genoemd.
Vergeet vooral niet de passieve maatregelen die vaak zeer effectief zijn en in verhouding tot techniek bijzonder weinig kosten in aanschaf en onderhoud.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Passiefhuis
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Lomito

Stromend schreef: 31 jul 2018, 20:18 Nogaleens wordt techniek als de oplossing voor verwarmingsuitdaging genoemd.
Vergeet vooral niet de passieve maatregelen die vaak zeer effectief zijn en in verhouding tot techniek bijzonder weinig kosten in aanschaf en onderhoud.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Passiefhuis
Voor nieuwbouw of grondige renovaties heb je volledig gelijk, ik heb al wat passiefontwerpen gemaakt en hoewel de kosten daarvan hoger liggen dan voor reguliere (nieuw)bouw zijn die extra kosten binnen 10-12 jaar terug te verdienen door lagere energiekosten.

Voor bestaande bouwwerken is het echter vrijwel onmogelijk op naar PH-niveau (15 kWh/m²a) te komen met vergelijkbare extra kosten als voor een nieuwbouw.

Om een idee te geven:
- reguliere woningbouw kost ca. € 1.300 per m²
- passiefwoning € 1.500 per m²
- verbouwen bestaande woning naar PH-niveau € 400 per m²
Deze cijfers zijn slechts een indicatie bedoeld om duidelijk te maken dat het verbouwen naar PH-niveau minstens 2x zo duur is als de extra kosten bij nieuwbouw.

Ofwel ga je nieuw bouwen of een bestaand pand grondig renoveren dan zou ik zeker mikken op de PH-norm. In NL is dat nog niet gemakkelijk omdat de bouwmarkt grotendeels beheerst wordt door projectontwikkelaars die geen boodschap hebben aan levensduurkosten. In België en Duitsland is het wel normaal dat je als toekomstige woningeigenaar zelf bepaald hoe het huis gebouwd gaat worden.

Mijn openingsbijdrage moet je dan ook vooral lezen als tips voor de doorsnee woningeigenaar die zich voor een vrij onmogelijke opgave gesteld ziet met een doorgaans energieverspillende woning en geen tienduizenden euro's kan ophoesten om de woning energiezuinig te maken.

De Tesla-accu is ook geen efficiënt middel om het gasverbruik te verminderen, te duur en milieuvervuilend.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Goede overweging, voor sommige geen gemakkelijke keuze.
Oud huis, modern goed geïsoleerd, voorzien van vloerverwarming/deels muurverwarming, beschikbaar spaargeld of lenen? zeg het maar.
Geothermie een oplossing??
Ik denk dat er op dit gebied een roerige tijd aan zit te komen waar de overheid best wel wat verdiende gasmiljarden terug mag laten vloeien in sommige schrijnende gevallen.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 31 jul 2018, 12:44 Ondertussen gaat de belasting op gas omhoog en die op stroom naar beneden, om huiseigenaren te stimuleren de HR-gasketel te vervangen door een moderne warmtepomp.
Leuk ook als je huurder bent van een jaren '10 huis dat nog geen vijf jaar terug al volledig is gerenoveerd, inclusief nieuwe ketel op gas. Kookplaat kan ik zelf vervangen, maar de ketel niet, dat is niet mijn eigendom. Ik zit aan het gas en dat zal voorlopig ook wel zo blijven...
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Stromeur schreef: 31 jul 2018, 23:05 Leuk ook als je huurder bent van een jaren '10 huis dat nog geen vijf jaar terug al volledig is gerenoveerd, inclusief nieuwe ketel op gas. Kookplaat kan ik zelf vervangen, maar de ketel niet, dat is niet mijn eigendom. Ik zit aan het gas en dat zal voorlopig ook wel zo blijven...
Dat gasfornuis moet je gewoon houden, een gemiddeld gezin gebruikt 37m³ gas per jaar voor koken, zelfs als de gasprijs verdubbelt hebben we het over € 4,00 per maand... met dat bedrag ben je nog altijd goedkoper uit dan met een dure inductie kookplaat.

Wat je wel kunt doen is de waterbesparende douchekop plaatsen, de kierenjacht en de gasketel op een lagere aanvoertemperatuur zetten. Kost alles bij elkaar € 100 en bespaart jaarlijks € 200 bij huidige gasprijs.
Laatst gewijzigd door Lomito op 31 jul 2018, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 31 jul 2018, 23:13 Wat je wel kunt doen is de waterbesparende douchekop plaatsen, de kierenjacht en de gasketel op een lagere aanvoertemperatuur zetten. Kost alles bij elkaar € 100 en bespaart jaarlijks € 200 bij huidige gasprijs.
Dat heeft de verhuurder allemaal keurig in orde gemaakt tijdens de renovatie.

Het was een stevig project, alle bewoners van de 102 huizen in mijn wijk hebben beurtelings 2 maanden in een wisselwoning gezeten. Gelukkig pal voordat ik hier introk, dus ik heb alleen de voordelen :-)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie