ST2 op proef, eerste indrukken en ervaringen

Lomito

Zelfs een haperende TMM-sensor haalt de fiets niet onderuit. Die sensor kan in 10 minuten vervangen worden door een ervaren Stromer-dealer en dan heb je weer een top fiets. :bp: :d3: :hy:
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Vanmiddag heeft de FM de leenfiets netjes aan huis geleverd en kan het Stromeren weer doorgaan! Ik wilde het niet meteen op de spits drijven dus heb geduldig gewacht tot het vanavond (heel ietsje) koeler was, eer ik weer een rondje ging maken.

Vanavond weer een mooi rondje Amersfoort - Stoutenburg - Achterveld - Leusden - Amersfoort gefietst. Wat een genot, en wat heerlijk om wat verkoelende wind te voelen als je langs het water fietst.

Bevindingen:
* als het donkerder wordt valt me op dat de lamp best vlak voor de banden schijnt (ca 3 meter), echt veel zicht ver naar voren heb je daardoor niet. Ik heb hier eerder op het forum als eens over gelezen en dat dit nog wat te stellen valt. Overigens wel vreemd dat dit niet gewoon goed gesteld wordt in de fabriek.
* De motor geeft een hele hoge toon die ik op momenten harder en dan weer zachter hoor. Het is niet echt storend maar duidelijk waarneembaar. Horen anderen dit ook? Ik ben er zelf vaak nogal gevoelig voor, zo doen mijn oren ook pijn van die wegjaagkastjes voor katten en hangjongeren (die zogenaamd alleen jongeren zouden kunnen horen).
* Op een zeker moment had ik toch weer even dat de ondersteuning “overstuur” ging en de mate van versnelling als ik van 2 naar 3 ga heel fors is. Toen ik op dat moment stopte met trappen bleef ik ca. 40km/u gaan. Toen ik terugschakelde naar stand 2 voelde ik een forse weerstand optreden. Toen even teruggegaan naar stand 1 en even rustig gefietst. Daarna was alles weer normaal. Aan het eind van de rit heb ik weer even in het servicemenu gekeken en de voltages waren nu wel weer wat gestegen. Vanmiddag stond dit rond de 1.7 en nu vanavond rond de 1.8 volt. Hebben anderen die fluctuaties ook? Is dat normaal dat dit zo fluctueert of dreigt het nu (weer) naar de 2,0 volt te gaan.
Laatst gewijzigd door Barry op 28 jul 2018, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Barry schreef: 28 jul 2018, 00:03 * als het donkerder wordt valt me op dat de lamp best vlak voor de banden schijnt (ca 3 meter), echt veel zich ver naar voren heb je daardoor niet.
Koplamp moet dus anders worden uitgericht. Dat komt wel goed.
Barry schreef: 28 jul 2018, 00:03 * De motor geeft een hele hoge toon die ik op momenten harder en dan weer zachter hoor. Het is niet echt storend maar duidelijk waarneembaar. Horen anderen dit ook? Ik ben er zelf vaak nogal gevoelig voor, zo doen mijn oren ook pijn van die wegjaagkastjes voor katten en hangjongeren (die zogenaamd alleen jongeren zouden kunnen horen).
Ik hoor ook weleens een toon, maar volgens mij is dat bij mij wind in de spaken. Weet je zeker dat het uit de motor komt? Want die is echt heel erg stil. Het kan gelukkig nooit zo erg worden als het gejank van een middenmotor ;)

Voor wat betreft de wegjaagkastjes voor hangjongeren: het is inderdaad bekend dat er ook volwassenen zijn die dit heel erg goed kunnen horen. Je hebt dus uitstekende oren.
Barry schreef: 28 jul 2018, 00:03 * Op een zeker moment had ik toch weer even dat de ondersteuning “overstuur” ging en de mate van versnelling als ik van 2 naar 3 ga heel fors is. Toen ik op dat moment stopte met trappen bleef ik ca. 40km/u gaan. Toen ik terugschakelde naar stand 2 voel ik een forse weerstand optreden. Toen even teruggegaan naar stand 1 en even rustig gefietst. Daarna was het alles weer normaal. Aan het eind van de rit heb ik weer even in het servicemenu gekeken en de voltages waren nu wel weer wat gestegen. Vanmiddag stond dit rond de 1.7 en nu vanavond rond de 1.8 volt. Hebben anderen die fluctuaties ook? Is dat normaal dat dit zo fluctueert of dreigt het nu (weer) naar de 2,0 volt te gaan.
Ik weet alleen dat de waarde zo rond de 1,5 hoort te liggen, maar wat de boven- en ondergrens is om deze binnen spec te laten vallen is mij niet bekend. Dat zou ik aan de dealer overlaten, en die overlegt wel met Stromer indien nodig.

Die onregelmatige ondersteuning baart me wel zorgen. Het lijkt erop dat ook deze TMM sensor in de war is, en ik begin me nu echt af te vragen of het de hitte kan zijn, want zo kras als jouw ervaringen (drie keer achter elkaar al snel mis) dat heb ik nog nooit gelezen. Ik ben benieuwd wat de dealer hierover te zeggen heeft; mij lijkt het tijd voor serieus overleg met Stromer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Misschien goed een keer op een andere ST2 te gaan rijden. Je mag best een stukje op de mijne rijden. Is overigens wel een ST2 van 2015. Kan ik ervaren wat jouw leenfiets "verkeerd" doet. Doorn - Amersfoort is een kort ritje ;-)

Ik zou trouwens is wat "spelen" met de instelling van de gevoeligheid van de sensor. Ik rijd nooit met een gevoeligheid van meer dan 50%. Meestal 25-30%.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

FM’er gaf aan dat het tussen de 1,0 en 2,0 volt hoort te zijn, met ideaal 1,5/1,6.

Ik zie nu dat voltage alweer iets gestegen is. Ik hou dit weekend ff vinger aan de pols om te zien hoe de stromer zich houdt, en anders wordt het weer een belletje naar de FM.

Dank voor je aanbod Elsje! :ay Ik weet hoe een stromer hoort te fietsen; heb al eerder testritten gemaakt en ook de eerste dag dat ik deze leende werkte hij zoals bedoeld..
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Vanmiddag weer heerlijk gefietst in de Arkenheempolder. Op sommige stukken zo lekker gefietst, even een stukje volle bak (49km/u aangetikt, weet dat in werkelijkheid iets zachter is maar toch)... maar richting eind van de rit na geremd te hebben treedt de weerstand bij het fietsen weer op. :oops: Na wat door de weerstand heen trappen gaat ie weer als de bliksem.. maar even later zelfde probleem weer. Dus weer terug naar huis. Dichtbij huis de sensor opnieuw gecalibreerd en servicemenu de offset gereset (inmiddels alweer gestegen naar 1.85 volt).

Vanavond nieuwe poging ondernomen nadat ik harde reboot heb gedaan (accu er halve minuut uitgehaald). Weerstand wordt gedurende de rit alleen maar weer sterker, met moeite kan ik in stand 3 de 36 km/u halen. In stand 1 zware weerstand. Servicemenu laat zien dat de offset alweer gestegen is naar bijna 1.9volt.

Helaas pindakaas. :dwarf: Maandag FM maar weer bellen dat ze de fiets mogen ophalen.

Ik wil graag dat het stromeren een succes wordt, maar dat lijkt met deze ST2 niet te gaan lukken. Toen ik voor kennismaking langskwam 1e keer kreeg ik te horen dat er nog geen ST2 2018 binnen waren geweest met storingen.. iemand moet natuurlijk de eerste zijn, helaas ben ik dat.. :bu:

Schat zo dat het komende week niet gaat lukken om woon-werk te gaan oefenen... ik hou jullie op de hoogte!
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Barry schreef: 28 jul 2018, 20:48 maar richting eind van de rit na geremd te hebben treedt de weerstand bij het fietsen weer op.
Heeft de dealer de remsensoren al nagekeken?

Als een remsensor blijft hangen of defect is, dan is het een mechanisch/hardware probleem en zal resetten door de accu uit te nemen en terug te plaatsen inderdaad niet helpen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Geen idee, zal het navragen.. dank voor het meedenken!
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Vanmiddag contact gehad met FM en die baalt er nog meer van dan ik. Ze hebben vandaag twee keer met Stromer zelf aan de lijn gehangen om mijn problemen met de ST2 te bespreken. Ik heb twee opties met instructies per mail toegestuurd gekregen:

Optie 1 is om de remschakelaar wat te stellen, naar verluidt schijnt dit bij St5's ook een oplossing te bieden. Ik heb het vanavond geprobeerd maar het heeft helaas geen effect gehad.

Tijdens het testfietsen na het stellen van de remschakelaar viel me voor het eerst echt duidelijk op dat de indicatielijn op de omni-display die de ondersteuning aangeeft (en van rechts naar links uitslaat) regelmatig helemaal wegvalt en af en toe de indicatielijn vanaf de andere komt (dus van links naar rechts uitslaat) waarbij ik duidelijk afremmen op de motor ervaar. Dit alles terwijl ik met constante kracht blijf trappen..

Tweede optie is om twee kabels (gepositioneerd onder het display) in het frame helemaal los te maken. Omdat het nu te donker is ga ik dat morgen uitproberen..

Het is enorm frustrerend, maar moet wel zeggen dat zo'n proefperiode ook meteen laat zien wat een FM'er waard is. En in dat opzicht kan ik niet anders dan constateren dat ze enorm gedreven zijn om een tevreden potentiële klant te hebben.

Nadere update volgt morgen...
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De dealer en Stromer willen dus graag bekijken of de remsensoren de boosdoeners zijn. Rij je met afgekoppelde remsensoren en alle problemen zijn dan ineens weg, dan is de oorzaak geïsoleerd.

Succes morgen! Hopelijk komt er snel meer duidelijkheid.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie