Ik ben naar de FM’er gegaan waar ik nog niet geweest was, maar op dit forum goede berichten had gehoord en bij Lomito om de hoek is. Afgelopen zaterdag was het zo ver en kon ik hem ophalen. Dit is de eerste fm’er die echt uitgebreid de tijd nam om vanalles te vertellen en vragen te stellen. Ik kon de fiets niet enkele dagen maar 2 weken lenen, wauw! De fiets werd naar mijn lengte (het werd een 22” i.p.v. 20”) en behoeften (fietstas, bodyfloat) ingesteld en aangepast en ik kon alvast een eerste rondje rijden. Weet niet of Murphy een goede dag had, maar na 1 km hield de ondersteuning er compleet mee op.. teruggekomen bij de FM’er bleek er een heel scala aan foutmeldingen in het servicemenu te staan - in de spiksplinternieuwe Stromer.
Daarop kreeg ik direct een andere (wederom nieuwe!) test-StT2 mee naar huis. Mijn plan was om met de Stromer naar huis te fietsen, zodat ik direct een goede vuurdoop zou hebben. Vanaf de Betuwe kon ik een fietspontje (lexkesveer) nemen - leuke ervaring, in geen jaren meer gedaan! - zodat ik heel mooi via Wageningen een van de ww-routes kon uitproberen. Met dit warme weer ervaarde ik dat de snelheid voldoende verkoeling biedt. Door alle verhalen over ongelukken en ervaringen in het verkeer hier op dit forum ben ik heel rustig en defensief gaan fietsen bij kruisingen en bij het passeren van fietsers. Wat wel leuk was, was dat bij mijn eerste stop, wachtend op het pontje, ik al de eerste gesprekjes met geïnteresseerden te pakken had! De stromer trekt veel bekijks
Wat eerste indrukken van de eerste ritten:
- Een stromer zit echt heel anders dan mijn gewone fiets. Het was eerste half uur echt even wennen zo ver naar voren te zitten.
- Ook het hoge zadel was even wennen - de FM’er bezwoer me dat het zadel echt hoger moest dan ik wenste omdat het onherroepelijk tot knieklachten zou leiden, werd me verzekerd. Het zadel is toch wel erg hard en ff wennen. Mijn billen waren de 2e dag al best gevoelig dankzij dat zadel.
- Met de hoge snelheden kreeg ik veel last van traanogen, hoewel dit na verloop van tijd wel wat beter werd. Ik droeg een sportzonnebril maar dat dekte blijkbaar mijn ogen niet voldoende af. Hier moet ik nog wel wat op vinden. Ik las op het forum hier al een en ander over i.r.t. Verschillende helmen met vizier en het effect dat dit wel/niet had op traanogen.
- De bodyfloat is echt goddelijk, want bij hoge snelheden vang je behoorlijke klappen op van het slecht wegdek (vooral hobbels veroorzaakt door boomwortels). Ook met bodyfloat merk ik dat je ontzettend op oneffenheden moet opletten en anticiperen. Dat is echt anders dan op een gewone fiets. Ik kan me voorstellen dat als je elke dag een vaste route rijdt, je razendsnel elke hobbel kan dromen.
- Een ander ongemak is dat ik de handvatten niet heel comfortabel vindt. De tweede dag irriteerde mijn handpalmen wat. Ook kreeg ik een af en toe een beetje last van tintelingen in mijn rechterhand, maar dat zal vast ook door (waarschijnlijk toch wat verkrampte) houding komen. Ik denk ook dat het platte stuk van het handvat te horizontaal staat afgesteld, met een lichte hoek zal het vast al beter vasthouden.
- Die claxon op het 2018-model is echt ontzettend overkill voor fietsers! Ik heb hem maar twee keer gebruikt, omdat ik me een beetje geneerde om hem te gebruiken. Één fietser schrok zich echt kapot en dan gebruikte ik de claxon nog best op wat afstand. Als ik een Stromer neem dan laat ik er toch zo’n fietsbel bij plaatsen waar enkelen van jullie zo lyrisch over zijn.
- Het schakelen gaat op zich prima maar wel langzaam, merk dat je echt op tijd moet anticiperen om terug te schakelen bij een stoplicht bijvoorbeeld. Ik moet zeggen dat het elektrische schakelen zoals dat op de ST2S en ST5 zit toch wel erg fijn is.
- Bij hogere snelheden voel je wat resonering van de motor. Dat gevoel is in het begin even wennen.
- Wat is het een genot om op hoge snelheid te fietsen op glad asfalt, rustig verkeer en mooie landschap wat er aan je voorbij trekt! Ik moest me inhouden om niet voortdurend een stuk te fietsen. Ik snap nu wel wat meer van de Stromerverslaving waar velen van jullie “last” van hebben.
- Wat zijn veel fietsers ongedisciplineerd in het rechts fietsen. Op brede fietspaden met twee stroken gaan genoeg fietsers die met zijn tweeën fietsen gerust over de gehele breedte van het fietspad fietsen....
- Het is ook heerlijk om wielrenners soepeltjes in te kunnen halen. Ik ben niet competitief ingesteld, maar de Stromer haalt deze kant toch een beetje in mij naar boven...
Dan sloeg zondag toch weer de pech toe. Zondagmiddag merkte ik tijdens het fietsen in stand 2 en 3 dat de krachtsensor op hol sloeg; ook als ik niet trapte bleef de fiets ca. 35km/u gaan. Dus vlak voor huis de fiets gestopt. Omni opnieuw opgestart en de sensor opnieuw gecalibreerd. Daarna ontstond de omgekeerde situatie: de ondersteuning viel bijna helemaal weg. Als ik versnelde ondersteunde de motor nog wel, maar zodra ik een gelijkmatig tempo probeerde te fietsen viel de ondersteuning compleet weg. Met instructies op dit forum gevonden direct het servicemenu geraadpleegd, maar geen gekke dingen daar te vinden.
Maandagochtend direct de FM’er gebeld en eerst nog wat trucs toegepast, zonder resultaat. FM’er heeft op afstand gekeken en contact met Stromer gezocht. Helaas pindakaas. FM’er denkt dat de TMM-sensor kaduuk is. Stromer had zelf aangegeven dat de warmte hier mogelijk in mee speelt. Fiets is gisteren opgehaald en in afwachting op een nieuwe sensor zit ik nu dus zonder Stromer. Ontzettend balen!!!
FM’er gaf aan dat hij deze week al drie andere Stromers met hetzelfde probleem had binnengekregen. Lijkt me toch een slecht verhaal dat die sensor zo kwetsbaar is met dit warme weer. Hebben anderen hier ook ervaringen mee?
Moet zeggen dat ik nog niet goed weet wat ik hier nu van moet denken. Ik vind dat een dure SP van duizenden euro’s toch echt tegen dit weer moet kunnen, net als een auto. Al met al heb ik me voorgenomen om mijn eindoordeel pas na twee weken te vellen, dus hopelijk komt de ST2 snel terug en kan ik die volgende week op mijn eerste werkweek goed uitproberen.
Ik heb de ‘stromersmile’ dus al zeker mogen ervaren, maar dus ook al een beetje teleurstelling met twee defecte Stromers in één weekend.. Wat is jullie idee: heb ik gewoon pech of moet ik me hierop voorbereiden als potentieel SP-bezitter?