Hypothetische vraag: ST5, ST3 of ST2 S?

Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

[Vraag afgesplitst naar een eigen topic. Stromeur.]

Hypotetische vraag:
Stel, dat ik misschien, eventueel in de verleiding zou kunnen komen om naar een Stromer winkel te gaan om mijn ST1 in te ruilen. (Stromerforums zijn slecht voor je bankrekening)

Blijft de vraag welke is nu de beter keuze.

ST5 Heeft zowat alles, krachtigste motor, tip top afgemonteerd (heb ik me laten vertellen, want eigenlijk ken ik daar niks van). Elektrisch schakelen, 27,5inch wielen. Een bouwlamp schijnt ook onmisbaar te zijn met die snelheden.
Ik heb enkel wat schrik van dat stuur. En dat grijs is ook maar grijs hé. Geen comfort model.

ST3 "Iets" minder krachtig maar het stuur is wat conventioneler, Ook tip top afgemonteerd.
Een iets mindere lamp. Maar een prachtige kleur. Heeft de 27,5 inch wielen en zou in comfort model te verkrijgen zijn.
Mist het elektrisch schakelen.

ST2s Nog iets minder krachtiger, maar voel je dit wel? Wel weer het elektrisch schakelen en de bouwlamp, coventioneel stuur. Geen comfort model en weer dat grijze...

Ik zou er natuurlijk ook nog een geveerde voorvork op kunnen nemen.
En theoretisch kan je ze in elke kleur krijgen natuurlijk :ck:

Jaja ik weet het, test rijden. Maar dan ben ik helemaal verkocht natuurlijk. Ik ken enkel mijn ST-eentje.

Mijn ultieme keuze staat er weer niet tussen natuurlijk, maar een ST5 comfort, met de geveerde vork, het stuur van de ST3 en een Olijfgroene kleur. :bc
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Ik zou die mooie zwarte ST2 die op 't forum staat kopen. Seriously!
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Martin

Eigenlijk niet moeilijk wat je moet kopen: ST3 Launch Edition. Evt. als optie een ander stuur(meer of minder backsweep), hogere stuurpen(?) en een geveerde voorvork.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik denk dat er heel wat ST2s 2dehands te koop komen deze dagen..... sommige nog erg nieu met niet al te veel km
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik denk dat je eerst voor jezelf zult moeten bepalen hoe belangrijk het Comfort frame voor je is. Als dit onmisbaar is, dan vallen de ST5 en ST2 S automatisch af en ben je sneller klaar.

Of begrijp ik het goed dat je daar op zich wel vanaf wilt stappen als de rest van de Stromer je perfect bevalt?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
BadPritt
Expert
Expert
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 mar 2018, 22:24

Ik zou vandaag opnieuw een ST2-2018 kopen, zelfs geen s.

Voor mij is een krachtigere motor dan de ST2-2018 totaal geen meerwaarde.
Topsnelheid is voor al de modellen vanaf ST2 toch begrensd op ongeveer 48km/u op de omni.

Iemand op een ES rijdt mij er niet uit, en haalt mij niet in.
Dagelijkse tripje rijdt er af en toe eentje een groot stuk mijn traject, dus proefondervindelijk vastgesteld.
Enkel bij het optrekken kan ik niet volgen, maar is dat dan die meerprijs waard?
Ik vermoed dat hetzelfde geldt voor de ST3 en ST5

De gast op de klever die ik soms zie daarentegen rijdt mij er redelijk vlotjes uit :ck:

En qua afmontage denk ik dat de ST2-2018 meer waar voor zijn geld is dan de ST3.
Marky
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 jun 2018, 10:43
Locatie: belgië, Vlaams Brabant

Hallo,

kan je(iemand) verklaren waarom de afmontage van st2 beter is dan st3

Diegene die al gereden hebben met een klassieke versnellingsgroep en kunnen vergelijken
met een elektronische :
Is er een merkbaar verschil (beter, sneller,...…) of wat dan ook.

Groetjes

Marky
Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

mijn paar centen (maar ik ben maar een beginner :-) ).

- Ik zie het grote voordeel van elektronisch schakelen niet. De ST2 schakelt perfect en makkelijk, bovendien schakel ik bijna nooit... Alleen soms 1 tandje terug bij het stoplicht maar met een krachtigere motor hoeft dat ook al niet meer (hoeft nu ook niet eigenlijk). Het kost veel meer, en het kan kapot.. voor mij niet.
- Ik 'rag' redelijk wat af op mijn ST2 en heb de verende voorvork nog totaal niet gemist eerlijk gezegd...
- Ook vind ik het licht van de St2 2018 editie prima. Ik rij volle snelheid langs een pikdonker jaagpad, prima licht. Alleen als je echt door het bos moet of zo met heel veel bochten, maar dan zou ik eerder voor een tweede lamp op mijn helm kiezen denk ik.
- idd , krachtigere motor levert op een lang stuk rechtuit niks op... Je trekt iets sneller op bij het stoplicht, maar qua tijd... Alleen de moeite als je vaak heuvel op moet denk ik... Met mijn vorige fiets met Bosch middenmotor haalde ik vaak niet meer dan 40-41 km/u, dan is het lekker wat extra te hebben. Op mijn ST2 rij ik eigenlijk altijd 45-46 op de rechte stukken.

en ik vind dat grijs van de ST2s prachtig, zou ik graag willen maar ja..
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Marky schreef: 18 jul 2018, 00:05 kan je(iemand) verklaren waarom de afmontage van st2 beter is dan st3
Dat is niet op alle vlakken zo. Het zijn gewoon twee behoorlijk verschillende fietsen.

De ST3 heeft betere remmen dan de ST2.

De ST2 is afgemonteerd met Shimano SLX/XT 11 Speed versnellingen en de ST3 met XT/SLX Microshift, waarbij Shimano beter aangeschreven staat dan Microshift, dus op papier wint de ST2 hier.

Qua verlichting is de ST2 voorzien van Supernova, en de ST3 van Roxim. Opnieuw staat het ene merk (Supernova) beter aangeschreven dan het andere. Qua design volg ik die mening zeker. Qua lichtopbrengst: geen idee want nog niet naast elkaar gezien.

De ST2 heeft een carbon voorvork. De vork van de ST3 is van aluminium.

De ST3 heeft een sterkere motor dan de ST2. Maar zoals BradPritt terecht aangeeft: de topsnelheid is gebonden aan een (wettelijk) maximum dus daarin zijn de verschillen minimaal. Wat de krachtigere motor van de ST3 je wel biedt, is dat je sneller op kunt trekken en langer/makkelijker een hoge kruissnelheid vol kunt houden. Wat je daar in de praktijk aan hebt is afhankelijk van je eigen conditie en je behoefte aan inspanning.

Verder heeft de ST3 27,5" wielen en de ST2 26" wielen. (Kwestie van voorkeur, totaal verschillend stuurgedrag.)

De ST3 heeft nieuwe banden van Pirelli, die passen niet op de ST2. Van die Pirelli's zijn de verwachtingen hoog.
Marky schreef: 18 jul 2018, 00:05 Diegene die al gereden hebben met een klassieke versnellingsgroep en kunnen vergelijken
met een elektronische :
Is er een merkbaar verschil (beter, sneller,...…) of wat dan ook.
Ik heb ruime ervaring met beide types versnellingen en het elektrisch schakelen is beter, sneller, makkelijker, nauwkeuriger... alles. Het Di2-systeem is gewoon heel erg jummie. Moet je het hebben? Welnee! Ben je blij als het op je fiets zit? Zeker weten! Omdat schakelen zeer eenvoudig gaat, schakel je meer en sneller en dat komt je actieradius en de levensduur van de drive-train ten goede. Ik vind elektronisch schakelen wel vooral een "nice to have" en geen must.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

Stromeur schreef: 18 jul 2018, 00:17
Marky schreef: 18 jul 2018, 00:05 kan je(iemand) verklaren waarom de afmontage van st2 beter is dan st3
Dat is niet op alle vlakken zo. Het zijn gewoon twee behoorlijk verschillende fietsen.

De ST3 heeft betere remmen dan de ST2.
Hoe 'beter' , hoe merk je dat?

Ik kan met 2 vingers aan de remhendel beide willen volledig blokkeren als ik wil.. Harder hoef ik niet te remmen.
Beter te doseren?
Of beter qua betrouwbaarheid/levensduur?
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
Plaats reactie