Advies van en door mijn dealer....
Volgens mij was een verhoogde stuurpen een betere optie geweest?
Riser stuur of stuurpenverlenger
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23014
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Als het om de typegoedkeuring en garantie gaat, mag het officieel allebei niet.
Maar inderdaad: een stuurpenverhoger doet precies wat jij wil: het stuur hoger plaatsen. Echter de meesten kiezen voor een verstelbare stuurpen die ze zoveel mogelijk verticaal plaatsen, dus het is een vrij gangbare oplossing. (Alleen niet eentje waar ik persoonlijk voor zou kiezen )
Er zijn best veel Stromer rijders die worstelen met de zitpositie. Stromer heeft gekozen voor een ietwat sportieve zit, niet Heel Erg voorover, maar zeker wel sportief. Voor mij persoonlijk: ik zit perfect (46 jaar, slechte rug). Maar als je bedenkt dat 20% van de speed pedelec rijders ouder dan 60 jaar is, dan kan ik me voorstellen dat er relatief veel vraag is naar een houding op de Stromer die wat meer rechtop is. Het is aan Stromer om hierin wel of niet te voorzien. (En vooralsnog doen ze dat niet.)
Ik herinner me ook dat mijn dealer hoogst verbaasd was over het feit dat veel mensen de geveerde Redshift Shockstop stuurpen in de +30 graden variant kiezen. Maar bij mijn dealer werken jonge mensen, met een jonge rug..
Maar inderdaad: een stuurpenverhoger doet precies wat jij wil: het stuur hoger plaatsen. Echter de meesten kiezen voor een verstelbare stuurpen die ze zoveel mogelijk verticaal plaatsen, dus het is een vrij gangbare oplossing. (Alleen niet eentje waar ik persoonlijk voor zou kiezen )
Er zijn best veel Stromer rijders die worstelen met de zitpositie. Stromer heeft gekozen voor een ietwat sportieve zit, niet Heel Erg voorover, maar zeker wel sportief. Voor mij persoonlijk: ik zit perfect (46 jaar, slechte rug). Maar als je bedenkt dat 20% van de speed pedelec rijders ouder dan 60 jaar is, dan kan ik me voorstellen dat er relatief veel vraag is naar een houding op de Stromer die wat meer rechtop is. Het is aan Stromer om hierin wel of niet te voorzien. (En vooralsnog doen ze dat niet.)
Ik herinner me ook dat mijn dealer hoogst verbaasd was over het feit dat veel mensen de geveerde Redshift Shockstop stuurpen in de +30 graden variant kiezen. Maar bij mijn dealer werken jonge mensen, met een jonge rug..
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- RHJ
- Expert
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Merk SP: Stromer ST5
Alternatief voor de verstelbare stuurpen, die de gebruiker vrij steil omhoog wil afstellen, kan onderstaande stuurpen van ERGOTEC zijn.
Typenaam is Charisma, 45 graden omhoog en leverbaar in verschillende lengtes.
Vormt een stevig geheel en heeft veiligheidsniveau 5 bij Ergotec en daarmee goedgekeurd voor gebruik op speed pedelecs.
Typenaam is Charisma, 45 graden omhoog en leverbaar in verschillende lengtes.
Vormt een stevig geheel en heeft veiligheidsniveau 5 bij Ergotec en daarmee goedgekeurd voor gebruik op speed pedelecs.
- Bijlagen
-
- charisma.jpg (244.36 KiB) 5601 keer bekeken
+STROMER- ST5
De gradenboog is meer een marketing-gimmick.Stromeur schreef: ↑19 okt 2017, 23:40 Op de huidige Ergotec stuurpennen staat een gradenboog. De meeste gaan van -20 graden tot +40 graden, zeker niet tot vrijwel + 180 graden. Deze stand lijkt mij dan ook niet echt veilig, tenzij in de handleiding van deze specifieke stuurpen staat dat-ie tot +180 graden gebruikt kan worden.
Belangrijker zijn de aandraaimomenten van 6Nm.
Dan nog iets over de directheid bij het sturen. De Ergotec werkt prima in alle standen tussen 90 en 180 graden. Zelf rijd ik met een 60 graden hoek. Wat je verandert is de positie van het stuur ten opzichte van het balhoofd en de vooras. Op de ST2 zal bij een hoek richting 180 graden de afstand tot de vooras dusdanig verkleind worden dat het sturen heel direct wordt en daardoor wellicht gevaarlijker dan ten opzichte van een afstand dichterbij de vooras (en dus verder weg van het balhoofd.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23014
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik kwam deze zojuist op FB tegen en vond het wel de moeite van het posten waard: een ST1 X 2018 met Redshift Shockstop geveerde stuurpen plús XLC ST-L01 A-Head stuurpenverhoger.
Ik vind het persoonlijk niet mooi, maar voor wie de houding op de Stromer wat te sportief is, is dit wel een prima oplossing, beter/mooier bijvoorbeeld dan een in hoek verstelbare stuurpen 180 graden rechtop zetten om de zit rechter te krijgen:
Deze zit erop:
https://www.xlc-parts.com/de-DE/product ... ahead-stem
Ik vind het persoonlijk niet mooi, maar voor wie de houding op de Stromer wat te sportief is, is dit wel een prima oplossing, beter/mooier bijvoorbeeld dan een in hoek verstelbare stuurpen 180 graden rechtop zetten om de zit rechter te krijgen:
Deze zit erop:
https://www.xlc-parts.com/de-DE/product ... ahead-stem
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Verandert het rijgedrag van je stomer niet drastisch door de Shockstop zo rechtop te zetten. Mijn stuurpen is 11 cm lang (originele 10,5). Deze is feitelijk nog maar iets van 5 cm (horizontaal gemeten).
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23014
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Je kunt de hoek van de Shockstop niet instellen.
Dit is inderdaad de 30 graden versie. Je ziet de shockstop nu zonder dat iemand op het stuur leunt. Zodra je op je Stromer stapt en op het stuur gaat leunen veert hij in. Hoe ver is afhankelijk van welke elastomeer gebruikt wordt, maar normaal gesproken hoort-ie dus op een graad of 30 uit te komen tijdens het rijden (en heb je dus marge naar boven en onder om schokken onderweg op te vangen en terug te veren.)
Dit is inderdaad de 30 graden versie. Je ziet de shockstop nu zonder dat iemand op het stuur leunt. Zodra je op je Stromer stapt en op het stuur gaat leunen veert hij in. Hoe ver is afhankelijk van welke elastomeer gebruikt wordt, maar normaal gesproken hoort-ie dus op een graad of 30 uit te komen tijdens het rijden (en heb je dus marge naar boven en onder om schokken onderweg op te vangen en terug te veren.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023