Bijna in elkaar geslagen

mhuibers
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 aug 2017, 11:22
Locatie: Kesteren
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 14000

Gisteren een bizarre ervaring meegemaakt waar ik nog behoorlijk :shock: van ben.

Ik rijd van Ede naar Kesteren via Wageningen en het Lexusveer. Voor sommigen onder ons een bekende lokatie. In Wageningen mag ik gelukkig op het fietspad, maar vanaf het laatste stukje Diedenweg moet ik op de rijbaan. Het gescheiden fietspad gaat op een gegeven moment over op een fiets suggestie strook. Ik neem aan dat ik daar niet op mag, maar doe het meestal wel. Er reed echter geen verkeer achter mij, dus ik reed gewoon op de rijbaan. Ik nader het kruispunt waar ik recht over wil steken richting het Lexusveer. Hier sorteer ik altijd voor op het midden van de rijbaan om geen last te hebben van verkeer dat mij inhaalt en vervolgens rechtsaf slaat. Vóórdat ik dit doe kijk ik in m'n spiegel en zie ca. 80 meter achter mij een wit busje aankomen met normale snelheid. Niets aan de hand, dus ik sorteer voor op het midden van het wegdek.

Op dit moment bevind ik mij hier: https://goo.gl/maps/bsb3fjEZxtk

Vlak vóór het kruispunt (hier: https://goo.gl/maps/zRaG2gGnTSr) nadert het busje mij en begint onophoudelijk te toeteren, komt me links voorbij, raam half open, gaat schuin voor me staan (snijdt me dus gewoon af). In het voertuig (waarvan ik vermoed dat het een Opel combo was) zitten 2 heren in schilderskleding. De bijrijder was een man van ca. 55 jaar en gedroeg zich normaal en rustig. De bestuurder echter was een echte sportschool-macho (ik schat zo'n 40 jaar) en begon tegen me te schreeuwen dat ik niet 'zo op de weg moest rijden' Ik zei: ik moet op de rijbaan fietsen, terwijl ik naar m'n kentekenplaat wees. Hij schreeuwde: ja, dat weet ik, maar je moet aan de kant rijden en niet midden op de weg eikel. Man, ik sla je kop eraf! Ik wilde hem nog rustig uitleggen dat ik gewoon voorsorteerde om rechtdoor te gaan. Hij wilde mij echter niet aanhoren, begon te rijden en wilde rechtsaf slaan. (Dus hij had helemaal geen last van mij omdat hij tóch rechtsaf moest...). Ik werd laaiend! waardoor erop aan wilde dringen mijn verhaal te doen dus ik sloeg in een opwelling tweemaal met m'n linker vuist tegen het nog half openstaande raampje. Hierbij raakte m'n stalen horlogeband onbedoeld het glas, waardoor het behoorlijk hard klonk. Toen waren de rapen helemaal gaar. De chauffeur stampte op de rem waardoor de auto afsloeg. Hij stapte uit en kwam naar me toe, ging over m'n voorwiel staan (ik stond op de grond maar nog gewoon over het frame heen en kon dus niets) en dreigde me schreeuwend te slaan. Ik had z'n raampje wel kapot kunnen slaan! Hij stond met z'n gezicht werkelijk niet verder dan 20 cm van mijn gezicht af (ik had het vizier van m'n Lazer Anverz open) met gebalde vuisten. Ik zei rustig: niet slaan, daar heb je niets aan. Ik weet niet meer wat hij allemaal zei behalve: ik sla je kop eraf. Ik voelde me zeer bedreigd en kom me niet verweren doordat ik nog half op de fiets zat. Terwijl hij terugliep naar de auto fietste ik verder.

Ik vind dit echt extreem en wilde dit toch even delen met jullie. Wat een dwazen rijden er rond zeg. Ik ben er heelhuids vanaf gekomen maar baal dat ik geen kenteken heb, geen bedrijfsnaam, niets. Dan was ik er zéker mee naar de politie gegaan. Wel heb ik nu besloten dat er een camera op m'n fiets komt aan de voorkant zodat er in ieder geval beeld en geluid is.

Stromerlijke groeten,

Mathijs

P.S. vandaag voor het laatst deze route. Daarna verander ik van baan en wordt de rit Kesteren <=> Tiel. Een mooiere route, 90 % fietspad, veel minder verkeer :bp:
ST1x 2018 charcoal 983 Wh | Spurcycle | Quadlock | Ergon GP2 | Lupine Rotlicht en een verzameling van Zijp spullen
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Vreselijk verhaal. Dit soort marginalen blijft dus jammerlijk genoeg bestaan, en ze worden ook niet streng genoeg aangepakt imho.
Zelf rijd ik vaak in 't midden van het rijvak indien ik ergens op de rijbaan rij (bvb omdat er geen fietspad is). Een auto moet in B wettelijk gezien meer dan een meter afstand houden, en dan kan hij me niet voorbijrijden indien er ook een voertuig uit de andere richting komt zonder mij van de weg te drukken.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
mhoutman

Hele nare ervaring :o

Helaas zijn er nog steeds te veel tokkies onder de medeweggebruikers en dat zal wel altijd zo blijven.

Vroeger was ik er ook tegen in gegaan en nu denk ij ach laat maar zitten want je wordt al voor minder in elkaar geslagen :dwarf:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Heftig verhaal! Gelukkig is er verder niks gebeurd, dan was het allemaal nog vervelender geworden :ai

Overigens mag je wel op een fietssuggestiestrook fietsen (https://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsstro ... _Nederland). Niet op een fietsstrook (https://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsstrook).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Sven

Ik zou wel even aangifte doen.

Zowel voor jezelf als jurisprudentie om misschien wetgeving te kunnen beinvloeden.

Ok, misschien is dit wel een voorbeeld dat niet specifiek over SP's gaat (een brommer had dit ook kunnen overkomen)

Dit gebeurde in mijn achtertuin, ik zal uitkijken naar schildersbusjes ala combo.... Of was het een groter busje, vivaro oid?

Hoe dan ook, sterkte, dit soort dingen gaan je niet in de koude kleren zitten.
Laatst gewijzigd door Sven op 12 jul 2018, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Helaas voel ik veel herkenning in je verhaal.
En kan me goed voorstellen hoe je je hebt gevoeld.

Een paar weken geleden ben ik ook zo'n opgefokte pipo tegengekomen.
Om een lang verhaal kort te maken:
Ik reed op de rijbaan samen met meerdere bromfietsen. Al rijdend achter me zat ie bijna op mijn spatbord constant te toeteren.
Toen heb ik eieren voor mijn geld gekozen en de eerste afslag genomen om er maar vanaf te zijn.
Iets verderop kwam ik hem weer tegen en besloot hij mij af te snijden door zijn gare bestelauto dwars over het bromfietspad te gooien en dreigde me verrot te timmeren.
Ik heb daarbij de mazzel gehad dat er een paar stucadoors en steigerbouwers op scooters, die ik dagelijks op de veerpont zie en wel eens een praatje mee heb gemaakt, het zagen en gelijk stopten om er tussen te springen. Anders was het fout afgelopen.
Helemaal mooi was dat er 2 minuten later 2 politieauto's langskwamen er ook opdoken. Zij hebben de geflipte persoon zeer streng toegesproken en hem gemaand direct te vertrekken anders moest ie mee naar het bureau. Dus de vogel was snel gevlogen. Daar was ik toen blij mee, maar achteraf hadden ze de man best wat harder aan mogen pakken.

Dit voorval heeft, samen met alle andere keren dat er getoeterd werd, ik bijna werd afgesneden, etc mij er toe bewogen nog vaker me niet aan de regels te houden en toch op het fietspad te rijden, waar dat eigenlijk niet mag.
Eigen veiligheid eerst.
Blijkbaar is dat voor de politie ook niet perse een probleem, want ben ze al meerdere keren tegenkomen, waarbij het voor ze duidelijk moet zijn geweest dat ik een SP ben (ze bekeken me redelijk uitgebreid), ze me toch lekker mijn gang lieten gaan op het fietspad. Zolang je je daar gedraagt zal dat best goed gaan denk ik.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Roos
Expert
Expert
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 okt 2017, 22:21

Wat ontzettend naar deze ervaringen. Ik zou ook echt aangifte doen. Voor de registratie, het maakt zeker uit als zou blijken dat sp rijders in toenemende mate met geweld te maken hebben, misschien wel voor de beslissing ook dat we terug kunnen op het fietspad. En sowieso bedreiging is toch iets ernstigs! Dat moet niet alleen afhangen van of je het kenteken hebt geregistreerd. Dat zou de pakkans vergroten, maar geen aangifte is geen refistratie.
Sterkte beiden, hoop dat je deze bullies niet weer tegenkomt!
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
Lomito

Wat een nare ervaring Mathijs... met dat soort asocialen valt niet te praten en zeker niet non-verbaal. Gelukkig is het niet uitgelopen op fysiek geweld maar ook een bedreiging kan hard aankomen. Het vervelende is dat we als SP-ers allemaal wel eens tegen dergelijk volk aanlopen omdat we een met afwijkend voertuig op de verkeerde plaats op de weg rijden.

Ik heb al eerder besloten na een dergelijk voorval om me een beetje koest te gedragen maar betrap mezelf nog wel eens dat ik me niet kan inhouden... meestal loopt het ook wel goed af maar er rijden nu eenmaal ook opgefokte types rond die vrijwel geen aanleiding nodig hebben om een situatie te laten escaleren.

Ik rij dan ook zoveel mogelijk over het fietspad tenzij het fietspad druk is en de rijbaan juist rustig. In de ruim 13.000 km die ik inmiddels heb afgelegd ben ik heel wat politieauto's tegengekomen en ook enkele motoragenten waarvan ik nu weet dat die zich specifiek met brommers/SP's bezig houden, en geen reactie... nog geen aanwijzing of opmerking.

Een actioncam kan ik je zeker aanbevelen, voor € 30-40 heb je al een redelijk exemplaar, om dergelijke voorvallen te registreren. Je kunt er het voorval niet mee voorkomen maar wel zorgen dat de betreffende aanvaller in beeld komt en mogelijk ook het kenteken vastgelegd wordt, mét kenteken komt de politie veel eerder in actie.
mhuibers
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 aug 2017, 11:22
Locatie: Kesteren
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 14000

Sven schreef: 12 jul 2018, 10:07 Of was het een groter busje, vivaro oid?
Nee, het was echt een wit busje a la Opel Combo of VW Caddy.
ST1x 2018 charcoal 983 Wh | Spurcycle | Quadlock | Ergon GP2 | Lupine Rotlicht en een verzameling van Zijp spullen
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Ik voel met je mee. Het zal even duren voor je jezelf weer hernomen hebt. Ik probeer ook zo min mogelijk te reageren op uitlokking. Dat blijft de beste weg om enige escalatie te voorkomen. Aanleidingen voor escalaties blijven zich altijd voordoen. Veel sterkte.
Plaats reactie