Stromeur schreef: ↑11 jul 2018, 12:39
Li ion batterijen (die gebruikt Stromer) kennen geen geheugen-effect. Gewoon het advies van Stromer opvolgen (zie handleiding) en zoveel mogelijk deelladingen uitvoeren.
Overigens vind ik de prijs voor deze nieuwe ST1 te hoog.
Li-ion batterijen hebben ook een geheugeneffect, maar wel veel beperkter dan andere batterijen. De batterijen werken met een vloeibaar elektrolyt, en op termijn gaat dat elektolyt kristalliseren. Wel is het zo dat het geheugeneffect bij Li-ion veel kleiner is dan bij de meeste andere batterij-technologiën
andy666 schreef: ↑11 jul 2018, 12:28
BTW,
volgens mij maakt tussentijds opladen wel degelijk een verschil uit hoor. Hoe meer je batterijen moet opladen hoe sneller ze stuk zijn. Door tussentijds opladen moet je 2x zo veel opladen. Akkoord, je moet niet telkens volledig opladen dus een halverig van de levensduur zal het niet zijn maar ik denk echt wel dat de batterij minder lang zal mee gaan. Kijk maar naar een GSM die je elke dag moet opladen. Na 2 jaar is het beste van de batterij er af
Dit is dus absoluut en helemaal fout voor Li-ion batterijen. Bij Li-ion batterijen gaat de kristallisatie van het elektrolyt veel sneller indien je je batterij meer ontlaadt.
De typische performantie van Li-ion batterijen is een verlies van 20 % van de capaciteit na 600 volledige ontladingen. Indien je diezelfde batterij slechts voor 80% ontlaadt duurt het 900 laadcycli alvorens je diezelfde 20% batterijcapaciteit verliest en bij 60% ontlading duurt het 1500 laadcycli alvorens je diezelfde 20% batterijcapaciteit verliest (hangt ook nog af van andere parameters, maar dit is één van de belangrijkste).
Aangezien een Stromer ongeveer 14 W/km verbruikt ga je 20 % batterijcapaciteit verliezen na 26000 km indien je iedere keer volledig ontlaadt, bij cycli van 80% ontlading is dat pas na 32000 km, bij 60% ontlading na 40000 km en bij cycli van 40% ontlading na 53000 km.