Klever X Speed versus Stromer ST1 X

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Roos schreef: 09 jul 2018, 22:18 Met tegenwind terug vandaag trouwens standaard boven de 43 gereden, waaide weer flink hard. Kan de Klever dat ook 36 km stand 2 boven de 43 bij flinke tegenwind?
Noem je hier "echte" snelheden of wat je fiets aangeeft?

Afhankelijk van je accu, maar naar mijn inschatting gaat dat met de 850Wh accu lukken. Vandaag hadden we in de open gebieden windkracht 4 en 20 graden. Met de 570Wh accu haalde ik bij 2 graden en windkracht 4 tegen in open gebied en ondersteuningsstand 3 gemakkelijk kruissnelheden van 43-45 (wat de fiets aangaf) en kwam ik op een maximale afstand van 25-30 km. Dus bij 20 graden is dat net wat meer maar blijft het kritisch. Met de 850Wh accu gaat het dus gemakkelijk lukken.
Nu is bij de X-Speed stand 2 niet vrij instelbaar zoals bij Stromer, dus is het niet helemaal een eerlijk vergelijk. Maar in stand 3 gaat het zeker lukken. In stand 2 fiets je maar een beetje langzamer dan in 3, je accelereert vooral minder snel.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De Stromer is in stand 2 gemiddeld een stuk zuiniger dan in stand 3. Even los van de snelheid die de OMNI aangeeft, want die wijkt inderdaad zo'n 1,5-1,8 km/u af van de GPS gemeten snelheid, rijdt Roos dus nog steeds echt dik 45km/u in stand 2 (48 km/u op de OMNI). Het is dus de vraag wat de X-Speed presteert op een (vergelijkbare?) lagere ondersteuningsstand, zowel op het gebied van actieradius als maximum snelheid, en bij meer inspanning van de berijder.

De X-Speed kapt de maximum snelheid namelijk ruim onder de 45km/u af in diverse ondersteuningsstanden. Dus om je actieradius te vergroten lever je in veel standen direct in aan maximum snelheid. Zo kan ik ook wel een aardig eind komen met mijn Stromer, maar dat bepaal ik dan graag zelf. De Stromer ST2 kapt in de maximum snelheid nergens af, je moet gewoon zelf harder meewerken in een lager ondersteuningsniveau of een handmatig getunede motor in stand 2.

Het lijkt me behoorlijk ingewikkeld om de X-Speed en de ST2 te gaan vergelijken in verschillende ondersteuningstanden. Het wachten is op een actieradius tabel van de X-Speed gebruikers. Aangezien een Klever-eigenaar onlangs pakweg driekwart van het Stromer Forum heeft nageaapt voor een "eigen" forum (met een smoesje van de categorie: "ik deed niks en die porno stond zomaar ineens op mijn scherm"), zal de Klever actieradius-tabel er binnenkort vast ook wel komen. Dat is dan weer wel zo handig (mits allemaal correct berekend).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Bij mijn ST2 is 48,5 km/h nog altijd maar net 45 km/h. gecontroleerd met twee verschillende GPS-en (Garmin Edge en Garmin Vivoactive )

Heb je met de Klever gereden? De Klever kapt helemaal niets af onder de 45 km/h, hij blijft op display doortrekken tot 49 km/h, en dat is op de GPS 47 km/h. In stand 3. Ik heb dat zelf ervaren tijdens mijn testrit, en ik ken nog twee andere Klever rijders die dat bevestigen.
Het gaat hier over de topsnelheid. Voor iemand die een fiets zoekt voor 20 km enkele rit is actieradius niet zo relevant volgens mij.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tomasj schreef: 10 jul 2018, 00:24 Bij mijn ST2 is 48,5 km/h nog altijd maar net 45 km/h. gecontroleerd met twee verschillende GPS-en (Garmin Edge en Garmin Vivoactive )
Ik geloof je direct. Ik kan je alleen vertellen hoeveel mijn Stromers afweken t.o.v. mijn Garmin GPS metingen en dat was 1,5km/u bij mijn ST1 X 2017 en 1,8 km/u bij mijn ST2 S 2017.

Jij hebt een ander model, dus het zou zomaar kunnen dat de afwijking daarbij groter is.
Tomasj schreef: 10 jul 2018, 00:24 Heb je met de Klever gereden? De Klever kapt helemaal niets af onder de 45 km/h, hij blijft op display doortrekken tot 49 km/h, en dat is op de GPS 47 km/h. In stand 3.
Nee, nog altijd niet met een Klever gereden. Het zit wel in de planning.

Waar het mij om gaat, is de diverse ondersteuningsstanden van de Klever. Ik heb begrepen van andere X-Speed gebruikers dat veel van deze standen de maximum snelheid wel degelijk aftoppen.

En de enkele reis is 23km, geen 20. Maar zeker met bijladen halverwege verwacht ik zoals gezegd ook zeker geen problemen. Het is echter maar net wat je daarnaast eventueel nog met je SP wil doen (recreatief bijvoorbeeld).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
BMartens
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 apr 2018, 08:57
Locatie: Berlaar, Antwerpen (BE)

De X Speed ondersteunt in alle standen tot ruim 45 km/h. In stand 1 moet je wel heel hard trappen dan, maar in stand 2 en 3 gaat dit zelfs heel vlot.
Klever X Speed Orange (04/'18 - ...)
Trek XM700+ (06/'17 - 04/'18)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dan heb ik ergens wat verkeerd begrepen. Dank voor de correctie :)

Edit: ik snap het al, ik was in de war met de Qwic RD10. :roll:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 10 jul 2018, 00:06 De Stromer is in stand 2 gemiddeld een stuk zuiniger dan in stand 3. Even los van de snelheid die de OMNI aangeeft, want die wijkt inderdaad zo'n 1,5-1,8 km/u af van de GPS gemeten snelheid,
Dat kun je zo niet stellen. Bij Stromer is de bandomtrek niet in te stellen, dus die afwijking is afhankelijk van de banden die je erop hebt liggen én de bandenspanning.

Los hiervan: als ik probeer zo objectief mogelijk te vergelijken tussen een X-Speed en een Stromer ST1x of ST2 dan valt me het volgende op:
Ondersteuning:
- X-Speed ondersteund wat bruter, ofwel het vermogen wordt wat minder verfijnd opgebouwd. Dit voelt als snel/krachtig hetgeen de een heel erg waardeert en de ander juist oncomfortabel vindt. Objectief kost het sowieso meer energie.
- op snelheden tot 40 km/h zijn de fietsen vergelijkbaar, waarbij de ST1x minder krachtig is dan de ST2 en X-Speed, daarboven is het op de X-Speed gemakkelijker om hoge snelheden te fietsen. Het verschil met de ST2 is merkbaar, het verschil met de ST1x is groot
- bij alle fietsen kun je met alle ondersteuningsstanden "alle" snelheden rijden, waarbij bij de X-Speed vooral de acceleratie afneemt als je van 3 naar 2 gaat. Ofwel: je moet voor accelereren meer zelf doen. Het kost naar mijn gevoel maar iets meer energie om in 2 hard te fietsen dan in 3, alleen als je even moet afremmen dan moet je er meer energie insteken om weer terug naar 45 te gaan. Bij de ST1x lijkt de ondersteuning vanaf ±42 harder terug te lopen dan bij de ST2, bij de X-Speed lijkt de ondersteuning niet echt terug te lopen.
- ik weet niet of het ondertussen opgelost is, maar de X-Speed ondersteund niet echt "constant". Althans met mijn trapfrequentie en manier van kracht zetten was de motor een beetje zoekend, waardoor de mate van ondersteuning een beetje een golf beweging maakte. Daarnaast had de X-Speed het probleem dat als je even remt en daarna gelijk verder wilt fietsen (je remt omdat je schrikt van een auto, maar beseft je dat je beter vol door kunt gaan omdat dat veiliger is) dat de motor dan een flinke tijd niet thuis geeft. Het duurde dan echt seconden voordat de fiets weer vermogen ging leveren. Bij de verschillende Stromers is hiervan geen enkele sprake: de ondersteuning is zeer verfijnd en doet wat je ervan vraagt. Ofwel: bij Stromer is de ondersteuning als een hele goede butler: betrouwbaar en altijd aanwezig.

Batterijverbruik:
- de X-Speed verbruikt flink. Met mijn 1,98m en 100kg had ik een fors verbruik van 19 Wh/km bij koud weer (2 graden) en windkracht 4 tegen.
- bij de ST2 heb ik zelf nooit het verbruik gemeten
- bij de ST1x heb ik niet nauwkeurig gemeten, maar heb ik op basis van mijn testrit een soort van worst-case inschatting gemaakt (vorst en windkracht 4-5 tegen) van 17,5 Wh/km. Dit is echter zeer onnauwkeurig.
- de weergave voor "hoe vol zit mijn batterij nog" is bij Stromer erg betrouwbaar, waardoor je daar echt conclusies uit kunt trekken. Bij de X-Speed zijn het een paar balkjes, de nauwkeurigheid daarvan is serieus twijfelachtig (zie het meer als een grove indicatie)

Configureerbaarheid:
- de X-Speed is buiten de 3 ondersteuningsstanden en een vage 'turbo' stand waarvoor je een knopje ingedrukt moet hoduen niet configureerbaar
- de Stromers zijn zeer uitgebreid configureerbaar, waardoor je de fiets helemaal naar je hand kunt zetten. De mate van ondersteuning vs batterijverbruik is super nauwkeurig instelbaar.

Positie van het scherm:
- naar mijn subtiele mening bij alle 3 nogal onhandig gekozen. Bij Stromer moet je te ver omlaag kijken, bij Klever zit hij wat dat betreft beter
- bij de X-Speed had ik met mijn lengte nogal dat ik langs het scherm af in de spiegel moet kijken. Normaal niet echt een probleem, totdat je in het donker fietst: dan wordt je verblind door het scherm waardoor je in je spiegel dus niks meer ziet, en de eerste paar tellen op de weg ook niet meer.

Voor alle fietsen is dus wel iets te zeggen en bij allen is ook wel wat op te merken. Wil je vooral een flinke hoeveelheid kracht voor zo min mogelijk geld dan is de X-Speed echt onovertroffen. Wil je de fijnste fiets met enorm veel kracht dan is wat mij betreft in dit 3-tal de ST2 de winnaar (maar is wel flink prijziger). De ST1x is voor diegenen die niet perse heel veel kracht willen maar wel gewoon een erg fijne fiets waarmee je probleemloos dik 40 tot 45 km/h kunt fietsen.

Als er 1 ding is uit deze 3 fietsen waar ik persoonlijk enthousiast van word is het de configureerbaarheid van Stromer's stand 2. Mijn fiets is ook configureerbaar, maar niet zo uitgebreid als "standje 2" en ik moet ervoor naar de FM.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
judge
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jul 2018, 11:12

Lomito schreef: 13 jan 2018, 19:53
Tomasj schreef: 13 jan 2018, 14:56 Nog een minpuntje bij de Klever: bij versnellen krijg je last van wat trillingen (resonantie) wanneer je van 30 - > 32 km/h gaat.
Daar waarschuwde de plaatselijke FM me al voor, daar werd aan gewerkt en zou met een update worden verholpen. Tijdens de proefrit in november heb ik er overigens niets van gemerkt maar geloof direct dat dit probleem alle aandacht heeft.
Volgens Klever (info verkregen via FM) trilt elke X Speed bij een snelheid van om en bij de 30 km/u. De ene fiets al wat meer dan de andere. Ze proberen dit onder controle te houden via de software, maar een echte oplossing bestaat dus niet.

Op het Klever forum loopt daarover ook al een draadje: http://www.klever-forum.com/viewtopic.php?f=4&t=23

Alle bevindingen van andere X Speed fietsers zijn welkom, hier of op het Klever forum!
Roos
Expert
Expert
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 okt 2017, 22:21

Noem je hier "echte" snelheden of wat je fiets aangeeft?

Afhankelijk van je accu, maar naar mijn inschatting gaat dat met de 850Wh accu lukken. Vandaag hadden we in de open gebieden windkracht 4 en 20 graden. Met de 570Wh accu haalde ik bij 2 graden en windkracht 4 tegen in open gebied en ondersteuningsstand 3 gemakkelijk kruissnelheden van 43-45 (wat de fiets aangaf) en kwam ik op een maximale afstand van 25-30 km. Dus bij 20 graden is dat net wat meer maar blijft het kritisch. Met de 850Wh accu gaat het dus gemakkelijk lukken.
Nu is bij de X-Speed stand 2 niet vrij instelbaar zoals bij Stromer, dus is het niet helemaal een eerlijk vergelijk. Maar in stand 3 gaat het zeker lukken. In stand 2 fiets je maar een beetje langzamer dan in 3, je accelereert vooral minder snel.
Ik lees het forum graag maar dit fenomeen had ik nog niet uit alle informatie gedestilleerd: dat de omni de werkelijke snelheid niet weergeeft. Dus nee....niet de werkelijke snelheid. Wat een sof. Nou ja, ik blijf na 2 jaar stromeren erg enthousiast en feit blijft dat ik op mijn St2 36 kan fietsen met niet eens de zwaarste batterij, in stand 2, met bij wind in de rug dus ongeveer snelheden van 46.5 afgaand op Stromeurs metingen en bij wind tegen ongeveer 41.5, met nog batterij over thuis.
Dank voor alle informatie! En uiteraard haat het erom of je blij bent met je fiets, of het nu Klever, Stromer etc is!
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Roos schreef: 11 jul 2018, 09:58 Ik lees het forum graag maar dit fenomeen had ik nog niet uit alle informatie gedestilleerd: dat de omni de werkelijke snelheid niet weergeeft.
Dit geldt voor alle voertuigen: wettelijk gezien is het onhandig als je naar beneden afwijkt (als je een boete krijgt wegens iets te snel rijden kun je die doorschuiven naar de fabrikant), dus kiest iedereen om voor de zekerheid een paar km/h te overdrijven. Dit ook om marges op componenten op te vangen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie