Ha mede Stromeraars,
Dit jaar ga ik weer (voor de 5e keer) naar een camping in Oostenrijk. 2 jaar geleden had ik nog geen Stromer maar een QWIC P-RD9s. Deze fiets had een achterwielmotor van 250 watt, 40 nm koppel. Ik wilde er graag mee gaan fietsen in de bergen maar dit ging niet. De weg van het dorp naar een camping was ca. 9 km lang met een stijging van dik 500 meter met stukken van 11 %. De fiets had niet de juiste versnellingen om lekker naar boven te kunnen trappen: trapfrequentie was veel te laag op een maximaal haalbare snelheid van ca. 13 km/u op de steile stukken. Gevolg: oververhitte accu, fiets viel uit.
De QWIC had een voorblad van 44 tanden. Achter was het grootste blad 32. De wielmaat was 28 inch.
Nu heb ik al bijna een jaar een ST1x en overweeg deze mee te nemen naar dezelfde camping. Het lijkt me echt heerlijk om in de bergen rond te toeren mits het te doen is. M'n ST1x heeft de originele tandwielen, dus 52 tandjes voor en max. 42 achter i.c.m. 26 inch wielen. En natuurlijk meer power. Maar juist in de bergen loop je tegen een nadeel van een achterwiel motor aan: bij lagere snelheid maakt de motor minder touren in tegenstelling tot een middenmotor die op toeren blijft bij terug schakelen.
Mijn vraag: zou dit een stuk makkelijker kunnen gaan dan met de QWIC?
QWIC: 250 watt, 40 nm, 44 tanden voor, 32 achter, 28 inch wielen.
ST1x: 500 watt, 35 nm, 52 tanden voor, 42 achter
Mocht ik m'n ST1x meenemen dan zullen jullie vast foto's voorbij zien komen. Ik ga dan gelijk proberen of het ook te doen zou zijn met tandwiel 28 achter omdat m'n volgende cassette de 11-28 zal zijn. Zo niet dan elke vakantie even de cassette wisselen ;-)
Stromerlijke groeten,
Mathijs Huibers
ST1x mee naar Oostenrijk of niet?
Je zou verwachten dat voor een Stromer (ongeacht welk model) de wegen in Oostenrijk zal aanvoelen als "thuiskomen". Ik kan me dan ook niet voorstellen dat het Oostenrijkse landschap de fiets niet zou liggen. Mocht het wel zo zijn, het hoofdkantoor ligt er "om de hoek".
Witte ST3 van maart 2019
- Alex.slaets
- Expert
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
- Locatie: B-2800 Mechelen
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Hallo, wij hebben twee ST2’s
Ik denk dat je het klimvermogen daarvan redelijk goed kunt vergelijken met een ST1x, maar daar zijn vast technische tabellen van.
Wij gebruiken onze fietsen elk jaar een week of 2 in Frankrijk, Bourgogne.
Daar klimmen we de Hautes Cotes (o.a. de steile hellingen met de wijngaarden) op zonder problemen, hellingen van ruim meer dan 10%, tja niet erg snel, soms kom ik in ondersteuningsstand 3 op de laagste versnelling (standaard derailleur en tandjes als waarmee onze fiets werd afgeleverd) nog maar aan 8-10 km/uur. Zal ook wel een beetje aan mijn conditie liggen hoor. Een voorbeeld:
Een helling in de buurt van Savigny les Beaunes is 6 km lang, en gemiddeld 5-6% stijging, dus een stijging van ruim 300 meter, met flinke stukkken wel tegen de 10%. Kost flink wat accu capaciteit, maar is goed te doen.
Hoop dat dit je helpt met je beslissing.
Ik denk dat je het klimvermogen daarvan redelijk goed kunt vergelijken met een ST1x, maar daar zijn vast technische tabellen van.
Wij gebruiken onze fietsen elk jaar een week of 2 in Frankrijk, Bourgogne.
Daar klimmen we de Hautes Cotes (o.a. de steile hellingen met de wijngaarden) op zonder problemen, hellingen van ruim meer dan 10%, tja niet erg snel, soms kom ik in ondersteuningsstand 3 op de laagste versnelling (standaard derailleur en tandjes als waarmee onze fiets werd afgeleverd) nog maar aan 8-10 km/uur. Zal ook wel een beetje aan mijn conditie liggen hoor. Een voorbeeld:
Een helling in de buurt van Savigny les Beaunes is 6 km lang, en gemiddeld 5-6% stijging, dus een stijging van ruim 300 meter, met flinke stukkken wel tegen de 10%. Kost flink wat accu capaciteit, maar is goed te doen.
Hoop dat dit je helpt met je beslissing.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Onze ST2 heeft 2 bladen voor. Maar ook een andere SER tandjes achter dan de ST1x. Als ik me goed herinner, want ik heb naar de ST2 model 2018 gekeken, is dat de ST2 die wij hebben iets meer “bergversnelling” heeft.
Waar het dus nu even op aankomt is de overbrenging van de hele keten even te vergelijken. Kun je op dit forum zo terugvinden.
Desnoods pas je een wieltje aan.
Maar ik kan me niet voorstellen dat de ST1x het qua motor niet aankan.
En oververhitten van de motor etc. hebben we nooit meegemaakt.
Waar het dus nu even op aankomt is de overbrenging van de hele keten even te vergelijken. Kun je op dit forum zo terugvinden.
Desnoods pas je een wieltje aan.
Maar ik kan me niet voorstellen dat de ST1x het qua motor niet aankan.
En oververhitten van de motor etc. hebben we nooit meegemaakt.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Ik heb in Zwitserland in de buurt van Zinal Stromers zien staan, en daar leek me weinig tot niets aan aangepast.
Misschien een tip:gebruik bergaf de remrecuperatie, zo laad je je batterij weer wat op. Hier in 't vlakkeland is zoiets zinloos, maar in Oostenrijk zie ik er wel het nut van in.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Misschien een tip:gebruik bergaf de remrecuperatie, zo laad je je batterij weer wat op. Hier in 't vlakkeland is zoiets zinloos, maar in Oostenrijk zie ik er wel het nut van in.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Scheldelaan-Stromer
-
- Expert
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 28 aug 2017, 11:22
- Locatie: Kesteren
- Merk SP: Stromer ST3 Sport
- Km-stand: 24000
Inderdaad, de recup zal ik zeker gebruiken. Het gaat voornamelijk om dit rondje:
https://goo.gl/maps/3p8ikFGMTWk
Ik wil m'n fietsconditie een beetje op peil houden. In het gebied waar ik kampeer bestaan m'n activiteiten voornamelijk uit het wandelen in de bergen en beklimmen van toppen, maar fietsen is toch echt iets anders ;-) en het lijkt me heerlijk om daar rond te rijden op m'n ST1x
https://goo.gl/maps/3p8ikFGMTWk
Ik wil m'n fietsconditie een beetje op peil houden. In het gebied waar ik kampeer bestaan m'n activiteiten voornamelijk uit het wandelen in de bergen en beklimmen van toppen, maar fietsen is toch echt iets anders ;-) en het lijkt me heerlijk om daar rond te rijden op m'n ST1x
ST1x 2017 Orange | ST1x Charcoal 2018 | ST3 Deep Black 2020
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23014
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Lekker doen! Ik weet zeker dat het gewoon kan, en moet kunnen ook. Zowel qua motor als verzetten, als je nog steeds met de oorspronkelijke cassette-configuratie rijdt, Je rijdt op een Zwitserse bike! Zeker als je je Stromer niet mega-zwaar gaat beladen met tent etc. achterop (kan je drager officieel ook niet hebben) moet het echt geen probleem zijn.
Heel veel plezier en laat de foto's maar komen
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023