Sh*t, wielrennert in mijn wiel

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Oké, dit heeft (weer helemaal) niks met het onderwerp te maken, maar bevat wel informatie over het voordeel van "in een peloton rijden" en geeft indirect inzicht in de wijze waarop je wellicht accu-energie kunt besparen op een lange rit.

De nieuwste studie, uitgevoerd door de Technische Universiteit Eindhoven, geeft inzicht over de verschillen in luchtweerstand die de renners in een peloton ondervinden. De onderzoekers stelden zich de vraag hoe groot het voordeel is wanneer een renner in de buik van het peloton rijdt in plaats van op kop? De resultaten zijn verrassend te noemen. Middenin het peleton rijd je 50 km/uur met het gevoel alsof je niets doet.

Omdat deze tekst wellicht niet het eeuwige leven heeft op het internet, heb ik de belangrijkste passages ook maar even naar dit topic toe gekopieerd.


"De Tour win je in bed", sprak Joop Zoetemelk reeds in 1980. Toch wordt de Tour steeds vaker gewonnen vanachter een computerscherm van een wetenschapper. Alles wordt gemeten: van wattages tot de beste houding op de fiets. Chris Froome paste zijn beroemde houding tijdens het dalen aan omdat het nóg aerodynamischer kon. Allemaal dankzij de wetenschap.

De nieuwste studie, uitgevoerd door de Technische Universiteit Eindhoven, geeft inzicht over de verschillen in luchtweerstand die de renners in een peloton ondervinden. De onderzoekers stelden zich de vraag hoe groot het voordeel is wanneer een renner in de buik van het peloton rijdt in plaats van op kop? De resultaten zijn verrassend te noemen.

Tot op heden werd gedacht dat een wielrenner in het peloton 50% minder luchtweerstand heeft dan een renner die alleen rijdt. Na testen in de windtunnel kwamen de onderzoekers van de TU Eindhoven tot de conclusie dat in werkelijkheid die luchtweerstand liefst tien keer zo laag is.

Om tot dat inzicht te komen, liet het onderzoeksteam een simulatie maken met 121 renners in een windtunnel. Met behulp van geavanceerde technieken en computermodellen konden de onderzoekers precies meten hoe groot de luchtweerstand is op welke plek in het peloton.

Zo blijkt een renner in het midden van het peloton slechts 5% luchtweerstand te hebben. In de praktijk wil dat zeggen dat bij een pelotonsnelheid van 50 km/uur, een renner die in het midden fietst het gevoel heeft een inspanning te leveren die overeenkomt met 12 km/uur. Met andere woorden: die renner hoeft bijna niets te doen.

Een andere opvallend resultaat is dat een renner die op kop van het peloton rijdt niet 100% luchtweerstand heeft, maar 85%. De renner wordt als het waar voortgeduwd door het peloton. Renners aan de buitenkant vangen volgens de Eindhovense berekeningen zo'n 60% luchtweerstand.

Volgens de onderzoekers is dit een van de redenen waarom heel veel ontsnappingen niet meer lukken. Weliswaar gebruiken ploegleiders en renners wel de juiste modellen, maar de input van die modellen is fout. De kracht en de voordelen van het peloton worden dan als het ware onderschat.


Bron: NOS.nl



Conclusies:
1) Als je dus een heel peleton wielrennerts in je achterlicht hebt zitten, dan zal het je niet mee gaan vallen om die zomaar af te schudden. Het beste is dan een gesprek met ze aangaan dat je dit liever niet wilt hebben.
2) Wil je op een laag accuverbruik zitten, zoek dan vriendjes op je rit waar je een peleton mee kunt vormen.
Witte ST3 van maart 2019
Sven

Ik meen een keer een documentaire gezien te hebben waarin de v-formatie van ganzen werd onderzocht.
Ook daar kwam naar voren dat de kopvlieger minder weerstand ondervind dan hij in zijn eentje zou hebben.

Tot diezelfde conclusie kwamen de mythbusters ook, maar dan met vliegtuigjes.

Conclusie:
Kuddegdrag loont.

Laat dat nou net niet mijn ding zijn ; )
Yorka
Pro
Pro
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:07
Locatie: Noorderkempen

Dit is inderdaad off-topic.
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Dit moet nu lukken, vanmorgen overhoop gelegen met twee wielerterroristen/toeristen om net deze situatie.
Mijn dorp bulkt van de fietspaden waar je als SP niet op mag, wegens het bord D9
Ze hadden me zien komen en waren al aan het optrekken om aan te pikken. Bij het passeren meld ik hen dat ik hen niet meeneem, aangezien zij wèl op dat fietspad mogen, zelfs moeten. Blijkbaar hadden ze me slecht verstaan en dachten ze dat ik hen op 't fietspad zou meenemen. Bij de eerste kans rijden ze 't fietspad op, maar ik blijf op de baan, en ik hoor achter me een vage "kl**tzak!" Beetje verder merk ik dat er toch eentje in m'n wiel hangt.
Deze discussie indachtig houd ik in, en vraag of ik het daarnet goed gehoord had. Ja dus. Hij was kwaad omdat ik hem op 't verkeerde been had gezet, waarna er een ruzietje begon over wie waar op de weg hoort. Hij vond dat hij overal mocht rijden, ik vond dat hij zich aan de wegcode moest houden, en dat ik hem elders gerust had willen meenemen als hij maar een beetje vriendelijker zou zijn geweest. Vervolgens ben ik maar op m'n rem gaan staan tot hij het beu was en zijn maat weer vervoegde die wel op 't fietspad reed.

Tja...
Scheldelaan-Stromer
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Buzze schreef: 06 jul 2018, 11:20 Blijkbaar hadden ze me slecht verstaan en dachten ze dat ik hen op 't fietspad zou meenemen. Bij de eerste kans rijden ze 't fietspad op, maar ik blijf op de baan, en ik hoor achter me een vage "kl**tzak!" Beetje verder merk ik dat er toch eentje in m'n wiel hangt.
Deze discussie indachtig houd ik in, en vraag of ik het daarnet goed gehoord had. Ja dus. Hij was kwaad omdat ik hem op 't verkeerde been had gezet, waarna er een ruzietje begon over wie waar op de weg hoort. Hij vond dat hij overal mocht rijden, ik vond dat hij zich aan de wegcode moest houden, en dat ik hem elders gerust had willen meenemen als hij maar een beetje vriendelijker zou zijn geweest. Vervolgens ben ik maar op m'n rem gaan staan tot hij het beu was en zijn maat weer vervoegde die wel op 't fietspad reed.

Tja...
Tjemig, wat een onbeschoftheid. Heb je nog netjes opgelost. Ik weet niet of ik zo netjes zou zijn gebleven.
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

Niet helemaal in het topic maar ik rij op de F1 fietsostrade tussen Mechelen en Antwerpen en een groep van 5-6 wielrenners komt me tegemoet, gebruiken zeker 3/4 van de weg. Ik hou volledig rechts en we gaan prima langs elkaar maar in het voorbijgaan roept er een 'maloot'

ik heb geen idee wat ik fout heb gedaan...
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Tsja, kansloos dergelijke figuren en misschien wat generaliserend: het imago is al niet al te best van wielrenners, ik denk dat een aantal zich "king of the road" wanen ofzoiets.
Snap dit gedrag echt niet; ook ik heb al een paar keer mogen meemaken dat er door een stel wielrenners half spookrijdend stug naast elkaar wordt gereden, weinig rekening houden met tegenliggers; het lijkt soms wel om uit te dagen. Een slecht idee wanneer je beiden rond de 40 km/u rijdt, elkaar rakelings passeert en dan maar hopen dat ze je spiegel/stuur niet aantikken met een valpartij.
Aan de andere kant werd ik wachtend voor een brug aangesproken door een aardige dame op de racefiets, die zeer geïnteresseerd was in de Stromer en waar spontaan een leuk gesprek mee ontstond.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Sven

Ik kreeg van een wielrennende buurman nog de tip om even je neus te snuiten als er in je zog gewielt wordt.

Ik laat die tip maar even voor wat het is.

Vandaag voor het eerst mét strategie een wielrennert ingehaald, en nog wel komend vanaf dezelfde heuvel als toen ik de aanleiding vond voor dit draadje.

Deze keer een tweede vinger in mijn neus gestoken en de heuvel afgetreuzeld, om daarna onderaan waar het ook wat breder werd voorbij te flitsen.

Gna.

Terloops ook bedacht dat ik de volgende keer dat ik eentje zie aanzetten om te kunnen aanhaken juist even ga afremmen op het moment dat hij verwacht dat ik voorbij kom.
eventueel nog een paar keer en dan er alsnog ruim voorbij.

Edit:
Bij het inhalen zaten al mijn vingers weer om de handvaten.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Sven schreef: 09 jul 2018, 21:00 Gna.
:cool2:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
AndyRD10
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 mar 2019, 07:44

hendrickxm schreef: 03 mei 2019, 21:04 .... wielertoeristen verkiezen de rijbaan nogal snel, ook als ze met minder dan 15 zijn. Daarnet hingen er nog 20 aan mijn wiel, heb ik ze dan allemaal losgereden? :)

Ja dat ken ik: wekelijks wel een paar wielertoeristen die mijn wiel willen "pakken" maar na een kilometertje moeten lossen
Ben zelf wielertoerist & Pedelec rijder .... Pedelec is over algemeen niet te volgen als wielertoerist 😎🚴🤪
'Andy' Qwic RD10 Performance Speed - 735Wh - Dutch Orange - 04/19
woon-werk 34Km enkel
Plaats reactie