Concept Speed Pedelec: Gazelle Nº1

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Gazelle heeft, naar eigen zeggen, de fiets van de toekomst ontworpen: de Gazelle Nº1.

De Nº1 is een zogenaamde Concept Bike. De Nº1 wordt niet op de markt uitgebracht; hij is dus niet te koop.

Er zijn er 50 van gemaakt in twee versies en met deze Nº1 wil Gazelle haar visie op de fiets van de toekomst met ons delen en natuurlijk ook het merk Gazelle promoten. Want Gazelle, dat is nou niet een merk dat bepaald als revolutionair/visionair bekend staat.

Gazelle is een degelijke, licht belegen en oer-Hollandse fietsenfabrikant. Dat imago wil Gazelle kennelijk wat oppoetsen en dus hebben ze hun Hollandse krachten gebundeld met het in de automotive industrie toonaangevende designbureau Giugaro Design, dj Fedde Legrand op de fiets gezet en een fraaie website in de lucht gebracht (ik kan echt niet anders zeggen) om de Nº1 voor het voetlicht te brengen.

bike.png
bike.png (339.13 KiB) 3866 keer bekeken
bike-specs.png
bike-specs.png (596.63 KiB) 3866 keer bekeken

https://www.gazelleno1.com/nl



Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Even los van de smaak, want ik vind 'm gewoon niet zo mooi: als je het hebt over een cleane look en cockpit, dan kan Stromer hier zeker nog wat van leren. De integratie van het achterlicht in het spatbord vind ik echt heel erg mooi gelukt. Maargoed, daar moet dus nog wel een kentekenplaatje bij en dat staat weer niet op de foto.

Het blijft natuurlijk sowieso de vraag wat in de praktijk haalbaar is, zowel wettelijk als prijstechnisch, want of de No1 door de typegoedkeuring zou komen en of wij hem dan nog wel kunnen betalen of liever meteen een Tesla kopen, dat is maar zeer de vraag. En de ST5 is gewoon alvast toegestaan en te koop. (Als je er tenminste 10k voor wilt lappen.)

De No1 is feitelijk modulair en bestaat uit twee delen: in het onder/achterdeel van het frame zit de complete drivetrain weggewerkt. Het enige wat we daar nog van kunnen zien is de riem. Het bovenste/voorste deel van het frame bepaalt de maat van de fiets

Voor de aandrijving heeft Gazelle gekozen voor een middenmotor met NuVinci hub, 36V 80Nm middenmotor en een 612Wh accu. Consumentenproduct of niet: hierin kan Gazelle dus echt helemaal niks beginnen tegen Stromer. Maximum snelheid is 45km/u.

Een groot deel van het frame en de onderdelen is van carbon, maar het geheel weegt wel nog steeds 25,5 kilo. De prima Magura MT5 remmen zitten ook op mijn Stromer ST2 S. De stuurpen is in hoek verstelbaar en als ik het zo bekijk is de zithouding redelijk rechtop. Doet me een beetje denken aan de Klever BM45.

Verder is de No1 voorzien van een COBI-systeem, dat alle connectiviteit voor haar rekening brengt. De No1 heeft geen eigen display, de smartphone wordt je scherm en je kunt het geheel bedienen via een knoppenset bij je linkerduim.


Fiets van de toekomst? Nee sorry, ik zie weinig revolutionairs. Alles wat genoemd wordt kennen we al. Wat ik wel behoorlijk futuristisch vind is het design en de mega-cleane look. Het is echt niet mijn smaak, maar als het gaat om hoe onze huis-tuin-en-keuken fiets er in de nabije toekomst uit zou kunnen komen te zien: ja hoor, ik geloof dit wel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Lijkt heel erg op een design studie die ze een aantal jaren geleden hebben gehad. Vond het toen ook al niks.

En dat ze nu nog steeds met die 350W dingen komen... Bosch moet hoognodig eens die middenmotor wat opkrikken naar minimaal 500W. Zeker met de huidige wetgeving is 350W gewoon leip. Met flinke tegenwind tegen 32km/h de baan op tussen auto's die 50-60 rijden. Tuurlijk :ck:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik vind dit dus wel een knap concept. Ik spreek dan niet over de looks van het design, maar de modulariteit van het concept. Met één drivetrain, kan je dus heel wat verschillende fietsen aanbieden, door het opbouwframe gewoon te wijzigen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Lomito

Middenmotor en 612 Wh accu... begin eens met een achterwielmotor met een 1200 Wh accu en ik zit op het puntje van mijn stoel. Next !
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Het lijkt vooral fietsproductie van de toekomst door de modulaire bouw.
Een frame in twee delen lijkt me waardeloos voor de stijfheid ook al voeg je hier en daar Carbon toe.
Bosch middenmoter is oude wijn in nieuwe zakken.
Knap dat de accu lager in het frame zit. Goed voor het zwaartepunt.
Rest is design en gadget.

Voor een stoffig merk revolutionair. Voor de klant hoogstens weer eens wat anders.

Overigens vind ik Gazelle een geweldig bedrijf met een sterke historie.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Er wordt toch nergens gezegd dat dit een SP is... of heb ik dat gemist?
Een middenmotor en 350w is dan prima toch, en geen kentekenplaat nodig.

Ook weer geen display maar smartphone (ik zie een trent...). Die Omni kan er wel af bij Stromer, zou het geheel wel een stuk strakker maken. (En waarom zou dan die smartphone nog op het stuur moeten, gewoon lekker in je binnenzak laten zitten 8-) )
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tony Mb schreef: 08 jul 2018, 08:07 Ook weer geen display maar smartphone (ik zie een trent...). Die Omni kan er wel af bij Stromer, zou het geheel wel een stuk strakker maken. (En waarom zou dan die smartphone nog op het stuur moeten, gewoon lekker in je binnenzak laten zitten 8-) )
Bij een gewone e-bike you dat kunnen, bij een SP is een snelheidsmeter verplicht. Ik heb zo'n vermoeden dat die snelheidsmeter in het zicht en altijd functionerend moet zijn...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tony Mb schreef: 08 jul 2018, 08:07 Er wordt toch nergens gezegd dat dit een SP is... of heb ik dat gemist?
Screenshot_20180708-095605_Firefox.jpg
Screenshot_20180708-095605_Firefox.jpg (446.94 KiB) 3756 keer bekeken
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Ik sluit me aan bij @Tomasj. Wow, wow, waarvoor dus kudos.

Niet om het een of ander, Stromer kan een puntje zuigen aan de carbonwielen van de Gazelle.

Het is niet zozeer de vorm, maar het gebruik van het materiaal waarvoor Gazellle waardering verdient.
Plaats reactie