haperende, vibrerende motor

xavier speeleveld
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mei 2018, 07:17

Beste,


Heb net hetzelfde probleem. heel vervelend. hoe lang is garantie op stromer? Komt idd steeds terug...soms weg

xavier
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Stromeur schreef: 15 mei 2018, 13:29 Ik begrijp de keus van Stromer ook niet om af te wachten welke kabels de geest geven en welke niet en dan pas actie te ondernemen. Het was gewoon een slechte batch motorkabels, dus Stromer zal heel goed weten welke bikes er met een motorkabel rondrijden die defect zou kunnen gaan. Ik had als ik Stromer was geweest dealers opdracht gegeven om de motorkabel van bikes met een kabel uit een slechte batch te vervangen bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt.

Dit soort problemen is, ongeacht de schaal waarop ze optreden want daar heb ik echt geen idee van, funest voor het imago van Stromer. En dan kan Stromer wel balen dat het probleem veel groter lijkt dan dat het is, omdat iedereen met een issue online zal gaan klagen en vragen stellen, maarja, dit is nu eenmaal hoe het gaat met social media dus daar heeft Stromer mee te dealen.
Hallo allen,

Het gaat hier om slechte elektrische contacten, op zich een triviaal soort probleem. Maar de aanname van Stromeur dat Stromer precies zou moeten weten in welke fietsen de slechte kabels zijn ingebouwd hoeft beslist niet juist te zijn. Dat hangt van de kwaliteit van hun hele logistiek en productie af. Registeren ze bijvoorbeeld de streepjescode van de gebruikte kabel bij de betreffende fiets? Of schuiven ze de kabels (en alle andere onderdelen) de productie vloer op volgens FIFO systeem, of weer anders. Ik verwacht dat hun systeem dit zou moeten kunnen traceren, maar zou er niet te vast op rekenen. Ik heb in 4 jaar vrijwel geen bewijs gezien dat ze het wel weten, of als ze het weten, het actief gebruiken.
Wij hebben dit probleem al in 2014 na enkele weken met beide fietsen gehad, kortom het is ook iets dat regelmatig terugkeert, en niet alleen door slechte kabels. Ook slechte contacten, oxidatie en dergelijke. Daar zijn betere oplossingen voor, geen auto die er tegenwoordig nog veel last van heeft, maar het zal nog wel even duren voordat dit in de fietsindustrie ook gemeengoed wordt.
Stel dat Stromer wel weet waar de verkeerde kabels zijn gebruikt dan is het volgens mij hun beleid om die niet actief te vervangen. Ik kan een handvol eigen ervaringen noemen waar alleen na onze eigen constatering en doordrukken een vervanging van een onderdeel plaatsvond, en soms zelfs nog op eigen kosten. En ik weet maar een uitzondering, destijds met de ongevraagde vervanging van de standaard door het automatisch inklappende model (ik was niet blij, had net een Hebie 536 gemonteerd die prima voldeed, maar inklappen was wettelijk verplicht). En in het traceren, volgen en klanten informeren en helpen met reparatie heeft je dealer een zeer grote rol, die ook vaak niet serieus genomen wordt.
Toch, Stromeur heeft gelijk: niet vervangen als je geen last hebt. Maar . . . Preventieve maatregelen tegen oxidatie kun je beter wel nemen: de genoemde krimpkousjes, waar onze dealer ook niet van op de hoogte was. En voorzichtig wassen (separate uitgebreide draad waar dit uitstekend is behandeld, o.a. met foto door Elsje als ik me niet vergis.
Succes.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Helaas vandaag bij kilometerstand 977 ook te maken met dit fenomeen (ST2 - 2017), vanmorgen vroeg op weg naar mijn werk. Besloten terug te fietsen standje 1, dan trilde hij alleen een beetje standje 2 en 3 ook vreemde tot zeer vreemde geluiden.

Nu zit ik te wachten op de dealer hoe het opgelost gaat worden. :bu: ....wordt morgen 32 km enkeltje op mijn Haibike (niet speed pedelec)
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Hallo,

Ik sluit even aan bij dit topic, I.p.v een nieuw topic te openen, omdat mijn problemen redelijk op de hier gemelde problemen lijken.
Stromeur, mocht je liever een nieuw topic openen, graag actie.

Wij (mijn echtgenote en ik) bezitten elk een Stromer ST2 bouwjaar 2014.
Beide zijn we al aan de tweede motor en 2 de controller toe, en nog veel meer. Maar na talloze reparaties . . . .
Waren de fietsen enige tijd redelijk betrouwbaar en probleemloos, tot ca. 2 maanden geleden zich bij beide fietsen een probleem manifesteert, bij mijn fiets tamelijk ernstig, bij de fiets van mijn vrouw (nog) marginaal.

Als de torque sensor ingesteld op 50%, en de “aandrijving” is vervolgens netjes gekalibreerd, dan trilt de motor, met name als ik kracht op de pedaal zet. Als ik even stop met trappen is het alsof de motor min of meer stopt met ondersteunen als ik weer aanzet. Dat geeft een stop en go gevoel. Erg irritant natuurlijk. Deze effecten zijn ernstiger in stand 3 dan 2 of 1, maar nooit helemaal verdwenen.

Ik heb ook andere standen van de torque sensor geprobeerd, en zoals je verwacht, hoe lager de gevraagde ondersteuning, hoe minder het effect.

Ik heb e.e.a. overlegd met de (adoptie)dealer in Herveld, en hoewel er geen zekerheid is heeft de storing wel veel weg van een slecht contact ergens in de “drive train”.
Het lijkt er immers op alsof de motor te weinig stroom krijgt.

Twee dingen hebben wellicht nog een relatie: de problemen lijken begonnen nadat mijn (oorspronkelijke) dealer de verbindingen bij de motor had gesealed, zoals dit voorjaar door Stromer werd geadviseerd.
Verder is mijn fiets destijds afgeleverd (uit de fabriek door de heren van Stromer, ja het is bijna niet te geloven) met een beknelde en half afgeknepen, deels “blote” kabel tussen controller en motor, die is destijds gerepareerd (zover ik weet echter niet vervangen) door de dealer, maar wie weet zit daar deels ook het probleem.

Ik wilde graag een ieder die soortgelijke ervaringen heeft vragen die met me te delen, zodat mijn zoektocht met Herveld kan worden gefocusseerd.
Dank.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die focus is eenvoudig: kabels doormeten om kabelbreuk uit te sluiten. TMM sensor onderzoeken om uit te sluiten dat deze defect is. Daar zou ik mee starten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Stromeur schreef: 07 jul 2018, 17:03 Die focus is eenvoudig: kabels doormeten om kabelbreuk uit te sluiten. TMM sensor onderzoeken om uit te sluiten dat deze defect is. Daar zou ik mee starten.

Jos heeft contact met Stromer, dat zal hopelijk ook helpen.
Maar ik wil nog wel opmerken dat de verdenking dat de motor niet genoeg stroom krijgt maar een verdenking is, niet meer. En een statische meting van de kabels is niet perse een betrouwbare toets. Bij hogere stroomsterkte kan het gedrag anders zijn dan met een multimeter.
En . . .
Wie weet begint de motor (weer) de geest te geven. Vandaar het verzoek aan de forum leden.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tuurlijk, snap ik.

Maar soms is het handig om eerst een aantal voor de hand liggende factoren uit te sluiten, alvorens de complexiteit in te duiken. Mooi dat Jos contact heeft met Stromer, dat is in ieder geval al een hele goeie zaak.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Eens Stromeur. Als ik de fiets naar Jos terugbreng beginnen we eerst met de “no brainers”, Wie weet.
Maar ik vrees, gegeven alle ervaringen tot op heden dat het wel weer een stuk complexer zal zijn.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stroompje schreef: 07 jul 2018, 17:11 En een statische meting van de kabels is niet perse een betrouwbare toets. Bij hogere stroomsterkte kan het gedrag anders zijn dan met een multimeter.
Statische meting is inderdaad geen "alles uitsluitende" toets, maar wel een betrouwbare. Door de kabel gaat stroom of niet. Als de kabel door wat voor omstandigheid dan ook (beknelling oid) dunner is dan hij zou moeten zijn dan kan het nog wel zo zijn dat hij gaat doorbranden bij hoge stromen, maar da's een ander probleem dan wat jij omschrijft.

Hetgeen problematisch is aan de statische meting is als de kabel wel een breuk heeft, maar dat de helften nog wel tegen elkaar liggen. In een statische test loopt er dan stroom en lijkt er niets aan de hand. Als er ook trillingen in het spel zijn dan heb je wel-niet-wel-niet-... verbinding. Maar ook dit stopt dan volgens mij vrij snel: met 10-20A worden dat dan interessante vonken, waardoor je volgens mij vrij snel helemaal geen verbinding meer hebt.

Meet voor de zekerheid ook door of (een van) de draden kortsluiting maakt met het frame. Dat kan ook rare problemen opleveren. Let er daarbij wel op dat het kan zijn dat de nul (massa) bewust kortgesloten kan zijn met het frame, ik weet niet wat Stromer daarbij doet (ik zou ook niet weten of dat bij mijn fiets van toepassing is, zou ik moeten controleren).
Hoe dan ook is dat snel te verifieren door 2 willekeurige andere Stromers te testen: als de accu er niet in zit de weerstand opmeten tussen de min van de oplaadplug en een blank deel van het frame (bout of zo).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Bedankt, minimaal die twee testen had ik zeker voor ogen.
En inderdaad, opletten of er niet een aarding (aan het frame, die wel bedoeld is) ergens in de bedrading de meting niet betrouwbaar maakt. Feitelijk zou het het best zijn als alle door te meten kabels aan beide einden losgemaakt zijn, maar dan meet je slechte contacten weer niet.
Enfin, ik ga ervan uit dat Jos (beter) weet wat hij doet.
Hopelijk is het een slecht contact of matige kabel, en niet een probleem in de motor.
Wat me minstens verbaast is dat het probleem lijkt te zijn begonnen toen de contacten bij de controller zijn gesealed.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Plaats reactie