Past het standaard geleverde fietszadel wel bij jou?

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Iedere fietser wil een fietszadel dat comfortabel zit. Veel mensen blijven fietsen met zadelpijn in plaats van dat ze overgaan tot het aanschaffen van een zadel die veel beter bij hun lichaam past.

Eigenlijk is het heel erg vreemd dat het fietszadel niet eerst wordt aangemeten, waarna van het bij de fiets horend model de juiste maat wordt gemonteerd. Voor een leverancier maakt het namelijk kostentechnisch niks uit dat een zadel iets smaller of breder is. Je accepteert van de schoenenzaak toch ook niet dat ze je een standaard maatje 41,5 verkopen?

Wist je dat je zelf heel goed kunt bepalen welk fietszadel goed bij je past? Als je weet welk zadel bij je past, kun je daarmee een heleboel veelvoorkomende zitklachten zoals zadelpijn voorkomen.

Hierbij een tweetal linkjes die je op weg helpen bij het bepalen welk zadel bij jouw lichaam past.
Allereerst een artikel over het meten van de afstand tussen je zitbotjes. In dit artikel vind je ook een slideshow hoe je deze afstand kunt meten met behulp van een stuk karton.

Daarnaast een 4min 11 sec durend filmpje (in het Engels) over het meten van de afstand tussen de zitbotjes en de correctie die je vervolgens moet doorvoeren op de genomen maat al naar gelang de houding die je aanneemt op de fiets.

Succes!


.
Laatst gewijzigd door Henry op 25 jun 2018, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

Heel interessant! Bedankt Henry :ay
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Ik moet zeggen dat het standaard zadel op mijn ST1x mij positief verrast heeft. Inmiddels 9k km onder de billen en geen moment last gehad. Voor mij dus geen enkele reden uit te kijken naar een ander. Mocht ik er toch last van krijgen, of bij een van de andere fietsen, dan zal ik de linkjes eens aanklikken. :ay
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Echt Henry bedankt voor je super informatieve bijdrages, deze ga ik persoonlijk eens goed bekijken want ik heb er soms wel eens last van en vermoed dat het standaard ST2 zadel gewoon niets voor mij is.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik heb nog een goed filmpje gevonden over de nut en noodzaak van een goed zadel.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

net mijn zitbotjes eens opgemeten en heb blijkbaar een strak poepje want 95mm dat kon ik zelfs niet kiezen op de keuzehulp van mantel :bj
Fietske
Expert
Expert
Berichten: 123
Lid geworden op: 22 okt 2017, 21:53

Ik heb de keuze bij mn dealer neergelegd, nadat ik na een 100km proefrit wist dat de originele niets voor mij is.
Ik heb dus mijn fietske ook niet met origineel zadel gekregen maar meteen met een SQ zadel en dat bevalt nog steeds.
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Hebben ze je poepje dan opgemeten? En waar heb je dat laten doen?
Fietske
Expert
Expert
Berichten: 123
Lid geworden op: 22 okt 2017, 21:53

:shock: … daar blijven ze vanaf :bj .

Geweldig...die Belgische taal ;) .

Ze hebben daar een drukmeetbankje. Echter had hij dat (genoeg ervaring, mag ik vaststellen) niet nodig en gaf hij meteen aan wat voor mij zou passen en dat bleek :idea: .
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb toen op een bankje met een stukje golfkarton erop mogen plaatsnemen. Daarmee is toen mijn poep :ai opgemeten.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie