Locatie bepaling..?

Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

Hi,

Vandaag mijn ST2 opgehaald, geweldig.

Ik heb wel een vraag: de app hebben ze allemaal in de winkel geinstalleerd. Ik kan de fiets ook op slot doen en van het slot af met de app maar de locatie staat nu bij 'position last updated 11 hours ago', en volgens het kaartje staat hij nog op mijn werk, 23 km hiervandaan..

Hoe kan dit? Dit geeft me weinig vertrouwen in de diefstalbeveiliging....
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Hier is elders al over gepraat geweest, maar in een notendop komt het hier op neer:

Je fiets bepaalt zijn positie om de tien minuten ongeveer, en dit op drie voorwaarden:
- de omni moet ingeschakeld zijn (uiteraard)
- voldoende bereik hebben voor GPS-satellieten (niet binnen staan bv)
- voldoende GPRS-bereik hebben (GSM-netwerk) om gegevens door te geven aan de Stromer-server.

Met je GSM haal je die gegevens dan op van diezelfde server. Je hebt nooit connectie rechtstreeks met je fiets.

Dat je fiets nog op 23km van je deur lijkt te staan, is wel vreemd, want die afstand leg je niet binnen de tien minuten af. Ik stel voor je fiets eens buiten te zetten, in te schakelen en te kijken of je fiets verbinding maakt met het netwerk en zijn positie bepaalt. Vervolgens je GSM eens herstarten, de app openen en kijken wat deze zegt. Lukt dit niet -> dealer raadplegen.
Scheldelaan-Stromer
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Alles wat Buzze zegt, en verder:
Bas van Dijk schreef: 06 jul 2018, 00:05 diefstalbeveiliging....
Ik zie de mogelijkheid om je Stromer per GPS te tracken niet als een diefstalbeveiliging. Diefstalbeveiliging is een goed slot (liefst twee, minimaal één aan de aarde), aangevuld met de lock functie. De lock-functie zou ik nooit als enige "slot" gaan gebruiken.

GPS tracking is eerder een vorm van diefstal-ontmoediging. En zoals hierboven aangegeven zul je er nooit 100% zeker van kunnen zijn dat je je Stromer kunt traceren als deze wordt gestolen. Het succesvol doorgeven van de lokatie is van teveel factoren afhankelijk en nooit real-time.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

Snap ik ook, je hoeft hem alleen maar in een container te laden of een busje en de verbinding is weg natuurlijk.
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Nou, als het een gprs-verbinding is, moet die vanuit een busje of container ook gewoon werken, net als je mobiel.
<edit> als een GPS inderdaad ook een vereiste is, dan heb je grotendeels gelijk.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

Vanuit een stalen container krijg je geen GPRS verbinding hoor.. kooi van Faraday en zo..
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bij staal ligt het er wel aan hoeveel ijzer en zit, kooi van Faraday werkt alleen met magnetiseerbare metalen.

Maar in het gemiddelde busje zitten ook ramen, dat haalt de effectiviteit van de kooi van Faraday nogal omlaag.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Bas van Dijk schreef: 06 jul 2018, 00:05 Hi,

Vandaag mijn ST2 opgehaald, geweldig.

Ik heb wel een vraag: de app hebben ze allemaal in de winkel geinstalleerd. Ik kan de fiets ook op slot doen en van het slot af met de app maar de locatie staat nu bij 'position last updated 11 hours ago', en volgens het kaartje staat hij nog op mijn werk, 23 km hiervandaan..

Hoe kan dit? Dit geeft me weinig vertrouwen in de diefstalbeveiliging....
Helpt het om op je GSM het scherm van de App "naar beneden te trekken" en zo het contact te verversen met de GPS positie?
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

FreddyH schreef: 12 jul 2018, 15:54 Bij staal ligt het er wel aan hoeveel ijzer en zit,
Staal is ijzer met koolstof. Koolstof gehalte varieert ruweg tussen 1 en 2% voor zover ik weet. Dus elk staal bevat 98% ijzer. Zal wel genoeg zijn :-)
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
matriskie
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 mei 2018, 07:41

Mijn st2 2018 heeft sinds 5 dagen hier ook last van.
Geen locatie symbool meer op de omni en ook niet op de app.
Voordien gaf hij om de x seconden een locatie symbool en stond hij op de omni altijd netjes waar ik hem plaatste
Plaats reactie