Kind vervoeren op SP

Gebruikersavatar
Saki
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 jun 2018, 20:14
Locatie: Bonheiden

Mja ik mag er gewoon niet aan denken dat er iemand met de wagen op de fietskar knalt en ik in fout word gesteld...
Waar heb jij je Stromer gehaald?
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Saki schreef: 15 jun 2018, 17:45 Mja ik mag er gewoon niet aan denken dat er iemand met de wagen op de fietskar knalt en ik in fout word gesteld...
Waar heb jij je Stromer gehaald?
Stromer komt van de Fiets! vestiging in boortmeerbeek.
Sven

Hier is de reactie van Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat:

Geachte heer ,

Hartelijk dank voor uw e-mail van 10 juni jl.. In uw e-mail vraagt u naar de regels ten aanzien van het vervoeren van kinderen op een speed-pedelec. Hieronder vindt u mijn reactie.

In artikel 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV) wordt een speed-pedelec (“high speed e-bike”) aangemerkt als een elektrische bromfiets met trapondersteuning waarvan de aandrijfkracht aanhoudt als het voertuig de snelheid van 25 kilometer per uur overschrijdt.

Dit geldt ongeacht of de elektronische trapondersteuning is in- of uitgeschakeld.

Voor speed-pedelecs gelden sinds 1 januari 2017 dezelfde regels als voor bromfietsen (Staatsblad 2016, 427).

Voor een speed-pedelec gelden de volgende maximum-snelheden:
• op de rijbaan 45 km/u;
• op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom 40 km/u;
• op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom 30 km/u.
Verder moet u:
• minimaal 16 jaar zijn;
• een bromfietsrijbewijs (type AM) hebben;
• een goedgekeurde bromfietshelm (norm ECE 22.05) of een goedgekeurde speed-pedelec-helm (norm NTA 8776:2016) dragen;

• een gele bromfietskentekenplaat achterop uw speed-pedelec hebben (sinds 1 juli 2017);
• voor uw speed-pedelec een verzekering voor wettelijke aansprakelijkheid (WA) hebben;
• op het fiets/bromfietspad rijden (of op de rijbaan). U mag dus niet op het fietspad rijden;
• het kentekenbewijs bij u hebben.

Kinderen jonger dan acht jaar moeten op een fiets, snorfiets of brommer een veilige zitplaats hebben. De zitplaats moet voldoende steun geven aan rug, handen en voeten. Kinderen achterop een brommer moeten ook een goedgekeurde helm dragen (artikel 60 RVV).

Kinderen achterop een bromfiets moeten een helm dragen die voldoet aan de Europese ECE-norm. Dit keurmerk bestaat uit een cirkel waarin de hoofdletter E staat. Het getal achter de E geeft aan in welk land de helm is goedgekeurd. Het getal 4 staat voor Nederland (E4). U vindt het label op de kinband of in de binnenkant van de helm.

Een SP is dus ALTIJD een brommer, kind in de fietskar vervoeren mag dus niet, maar achterop, in een veilig zitje en met goedgekeurde helm mag dus wel, alleen niet van stromer...
Plaats reactie