Batterij opslag bij (te) weinig gebruik?

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

.. en de accu opslaan bij kamertemperatuur.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 04 jul 2018, 09:39 .. en de accu opslaan bij kamertemperatuur.
Dat doe ik dus bewust niet. Als ik in de winter en week weg ga dan laat ik de accu in de garage. Hoe klein ook: er is altijd een kans dat de accu in rook opgaat, dat heb ik liever niet in mijn huis.

Overigens kan de accu daar gewoon tegen. Ik laat hem wel op kamertemperatuur komen voor ik hem ga opladen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Stromer Newbee

FreddyH schreef: 04 jul 2018, 09:26
Rob77 schreef: 04 jul 2018, 09:19 Ik was voornemens de accu zo rond 30-40% vol uit de fiets te halen omdat hij ook zo geleverd is. Is dit de juiste manier?

De meeste batterij leveranciers leveren de cellen dik halfvol af, maar door korte opslag hier en daar, productietijd en zo gaat er wat tijd overheen voor jij de accu in handen krijgt. Door zelfontlading neemt de capaciteit dan wat af.
Damn... mijn batterij was full op het moment dat ik mijn Stromer ophaalde... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 04 jul 2018, 09:47 Dat doe ik dus bewust niet. Als ik in de winter en week weg ga dan laat ik de accu in de garage. Hoe klein ook: er is altijd een kans dat de accu in rook opgaat, dat heb ik liever niet in mijn huis.
Dat snap ik helemaal. Opslagveiligheid van accu's (van welk apparaat dan ook, maar zeker de grotere accu's) is een heel zwaar ondergeschoven kindje in ons besef van veiligheid. En als je garage niet kouder wordt dan -20, dan kan de accu dat inderdaad ook wel hebben, al is het niet ideaal. Maar b.v. drie weken opslag bij -20 graden in de schuur en een startlading van zeg 40%... kweenie hoor

Ik kies toch liever voor kamertemperatuur. Misschien dat ik nog eens een speciale krat koop om mijn accu veilig in mijn niet-geïsoleerde schuurtje op te slaan als ik eens wat langer van huis ben.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Rob77
Pro
Pro
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 mei 2018, 14:04
Locatie: Bommelerwaard

thanks. Met die wind niet in de rug zal wel goed komen. ik heb het gevoel dat ik hem meestal in de ochtend EN de middag tegen heb :bu:
ST2 Sport 2018-983Wh
44km enkel w.w.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromer Newbee schreef: 04 jul 2018, 09:48 Damn... mijn batterij was full op het moment dat ik mijn Stromer ophaalde... :mrgreen:
De mijne ook (als ik Stromer vertaal naar SP), maar dat is een service van je FM :ay
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 04 jul 2018, 09:55 Dat snap ik helemaal. Opslagveiligheid van accu's (van welk apparaat dan ook, maar zeker de grotere accu's) is een heel zwaar ondergeschoven kindje in ons besef van veiligheid. En als je garage niet kouder wordt dan -20, dan kan de accu dat inderdaad ook wel hebben, al is het niet ideaal. Maar b.v. drie weken opslag bij -20 graden in de schuur en een startlading van zeg 40%... kweenie hoor
Ok, ik hap. Als je aan die bevroren Li-Ion batterij gaat meten dan *lijkt* deze geen capaciteit meer te hebben, maar als je hem op kamertemperatuur laat komen dan blijkt deze gewoon weer 40% min een beetje over te hebben... Maar:

- Voor zover ik me kan herinneren, van mezelf en de geschiedenisboeken, moet je zo ongeveer terug naar de laatste ijstijd om een periode van 3 weken -20 te vinden in Nederland.
- In onze *kuch* zeer zware winters wil het wel eens een paar dagen achter elkaar -5 worden, vanaf het punt dat we weer regelmatig een Elfstedentocht (op SCHAATSEN!) hebben wordt het wellicht anders, maar nu komt vorst in mijn garage al jaren niet voor
- De startlading is bij mij meestal 60-70% (uitgaande van 16-20 Wh/km op mijn afstand van 24km)
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Eens, de winters zijn niet meer zo streng als ze waren dus met die -20 valt het allemaal wel mee.

Maar waarom adviseert Stromer een opslag van de accu bij kamertemperatuur, als het feitelijk toch niks uit maakt?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromer Newbee

Misschien worden er veel Stromers in Rusland verkocht? :mrgreen:
En dan is dat de meest algemeen mogelijke optie om aan te raden.
'Kamertemperatuur' zal in heel de wereld ok zijn om de batterij op te slaan. :)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het staat wat letterlijker in de handleiding dan dat: volgens Stromer is opslag bij 20 graden Celsius optimaal. Ik heb onvoldoende kennis van Li ion accu's om daar een eigen draai aan te geven, de Stromer accu's houden zich aantoonbaar prima, dus ik volg gewoon het advies van de fabrikant op.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie