Een fietser heeft niet altijd voorrang (oeps)

buco

Ik ergerde me al lang aan deze plek waar ik nooit voorrang krijg van automobilisten. Maar ik begon te twijfelen of ik wel voorrang had. De 2 borden in kwestie kon ik maar niet online vinden dus dacht ik, ik maak een foto en vraag het hier eens.

Ondertussen heb ik het bord wel gevonden (https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... teekplaats) en wat blijkt, ik heb hier nul komma nul voorrang. De borden geven aan dat er een oversteekplaats voor fietsers aankomt maar niet meer dan dat. Misschien toch maar mijn rijstijl op dit punt aanpassen Oeps :oops:
IMG_3314.jpg
IMG_3314.jpg (2.49 MiB) 4489 keer bekeken
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ai. Zo moeten we allemaal wennen... Ik heb een keer luidkeels een automobilist proberen duidelijk maken dat ik op de weg moest fietsen...

Later kwam ik erachter dat er een onderscheid is tussen een fietsstrook en fiets-suggestiestrook. 3x raden... Die keer was dus bij een fiets-suggestiestrook, waar ik dus wel gewoon mag rijden :roll:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Ik woon niet ver van de Nederlandse grens. In België stoppen veel (niet alle) auto's als er een fietser ergens wil oversteken. In Nederland heerst die gewoonte helemaal niet, wat me in 't begin al eens deed schrikken. De reden is nochtans eenvoudig: Nederlandse fietspaden hebben altijd haaietanden op de grond geschilderd bij oversteekplaatsen. Je moet je voorrang als fietser dus afgeven. In België beginnen die ook op te komen. Op onze fietsostrade bv, maar ook op oversteekplaatsen aan gewestwegen. Alleen blijven auto's regelmatig stoppen wanneer je eraan komt, ook al hebben ze voorrang. Tot daar aan toe, maar veel fietsers nemen hun voorrang op die plaatsen, ook al hebben ze die niet :roll:
Scheldelaan-Stromer
Klaas
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 75
Lid geworden op: 31 mar 2018, 16:24
Locatie: Flevoland
Merk SP: Stomer St3 Pinion LE

Ik ben in dit soort situaties altijd een defensieve fietser. Lijkt mij altijd wat knullig als ze op je grafsteen zetten: ' En toch had hij voorrang'. :lol:
Lomito

Ook zo'n fijne situatie die mij al eens het schaamrood op de kaken bezorgde:

https://www.google.nl/maps/@51.9498938, ... 312!8i6656

Auto uit rechter zijstraat nam voorrang waar ik in de veronderstelling was dat het een voorrangskruising is gezien de haaientanden voor de linker zijstraat. Dus even wat non-verbale communicatie, daarna raampjes open waarbij de bestuurder mij fijntjes wees op de voorrang van rechts... excuses aangeboden en me zitten schamen.

Wie verzint zoiets???
Golvas

Lomito schreef: 06 jul 2018, 13:13 Auto uit rechter zijstraat nam voorrang waar ik in de veronderstelling was dat het een voorrangskruising is
Lomito schreef: 06 jul 2018, 13:13 Wie verzint zoiets???
Zijn naam vind ik er niet meteen op terug, maar hij liet wel een bord plaatsen dat zo duidelijk is dat het alle veronderstellingen zou moeten uit de wereld helpen :

Afbeelding
Lomito

Ik kan me dat bord niet herinneren toen ik daar was. Blijkbaar ben ik niet de enige die deze idiote situatie verkeerd inschat met zo'n slecht bord als resultaat... buitenlanders kunnen daar geen kaas van maken.

De oplossing is vrij eenvoudig: maak er een volledig gelijkwaardige kruising van OF geef beide zijstraten haaientanden.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Golvas schreef: 07 jul 2018, 00:06 maar hij liet wel een bord plaatsen dat zo duidelijk is dat het alle veronderstellingen zou moeten uit de wereld helpen :
Hmm. Dat zal wel zo zijn, maar op sommige plekken staan zoveel borden dat je minimaal een cursus snellezen gehad moet hebben om het te kunnen volgen.

Ik ben het met Chris' impliciete stelling eens: een goed ontworpen weg is voorspelbaar en heeft een minimum aan borden nodig om de bedoeling duidelijk te maken.

Asymmetrische voorrangsregels maken het minder duidelijk, dat compenseer je niet met een bord.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Dit is inderdaad een absurde situatie. Je zou kunnen stellen dat de linkse straat een uitrit is van een bedrijventerrein, maar dan nog is dat visueel niet te merken. Heel verwarrend.
Scheldelaan-Stromer
Golvas

In Leuven is de voorrangsregeling voor fietsers momenteel een hot item :
Het zit er bovenarms op tussen het Leuvense stadsbestuur en het Agentschap Wegen en Verkeer, dat op een aantal drukke kruispunten de fietsers hun voorrang heeft “afgenomen”. De verplaatste haaientanden zijn een voorbode voor wat in heel Vlaanderen staat te gebeuren. “Dit verhoogt de veiligheid”, verdedigt Wegen en ­Verkeer zich.

“De nieuwe fietsmarkeringen creëren levens­gevaarlijke en onduidelijke situaties”, zegt de Leuvense schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets (SP.A). Hij vraagt dat minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) zijn Agentschap Wegen en Verkeer tot de orde roept.

Oorzaak van de woede zijn nieuwe markeringen op een aantal fietsoversteekplaatsen op de ring rond Leuven. Tot gisteren hadden fietsers er voorrang, maar die hebben ze moeten afgeven aan de auto’s. Of met andere woorden: de haaientanden die voordien de auto’s tegenhielden, zijn verhuisd naar het fietspad.

De aanpassingen zijn het gevolg van een nieuwe aanpak van het Agentschap Wegen en Verkeer. “Waar het fietsverkeer een Vlaamse gewestweg kruist, hadden fietsers soms wel én soms geen voorrang, al naargelang de locatie. Dat zorgde voor veel verwarring en gevaarlijke situaties”, zegt Anton De Coster van het Agentschap Wegen en Verkeer.

Vandaar dat het agentschap in heel Vlaanderen bezig is om langs gewestwegen dit soort kruispunten allemaal op dezelfde manier aan te passen, zodat het in één oogopslag duidelijk is dat de fiets er geen voorrang heeft. “Zo komen er op het fietspad ter hoogte van het kruispunt haaientanden, en verliest het fietspad er zijn rode kleur.” De normale fietspadmarkering – lange, witte strepen – wordt er vervangen door subtiele fietsgeleidingslijnen.

Maar de nieuwe regeling valt op verschillende plekken niet in goede aarde. In het Vlaams Parlement kreeg Weyts al een hoop kritische vragen. Het Leuvense stadsbestuur sluit zich aan bij die kritiek, nadat er de voorbije dagen enkele kruispunten werden aangepakt. “Vlaanderen brengt fietsers in Leuven in gevaar”, zegt schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets onomwonden. “Fietsers én automobilisten zijn al jaren gewoon dat op deze kruispunten fietsers voorrang hebben”, aldus Robbeets. “Op deze drukke kruispunten is er bovendien geen plaats voor fietsers om te wachten tot ze kunnen oversteken. Autodoorstroming lijkt eens te meer belangrijker dan de veiligheid van fietsers.”

Het Agentschap Wegen en Verkeer erkent “dat het niet leuk is voor fietsers dat ze op een aantal kruispunten plots geen voorrang meer hebben op auto’s. Maar onze bekommernis is de veiligheid. Het kan niet dat gelijkaardige kruispunten compleet andere regels hebben.”
Bron : nieuwsblad.be
Plaats reactie