Het probleem is dat de scheidslijn tussen online winkels en fysieke winkels steeds vager wordt. Alle drie de ketens waar ik tegen ageer hebben fysieke vestigingen. Hans Struijk en Fiets! hebben serieuze winkels en dikke showrooms, bij fietsenwinkel.nl is het allemaal net wat vager vanwege die steunpunt-constructies. Maar puur online zijn ze geen van allen (meer), al kun je wel online bij ze bestellen (maar dat kan bij mijn Amsterdamse dealer ook). Dozenschuiver blijven ze wel, want alles is gericht op volume, volume en nog eens volume.
Wat ik deze ketens moet nageven, is dat ze hun online marketing strategie stukken beter voor elkaar hebben dan de gemiddelde lokale Stromer dealer. Zelfs de NL/BE dealers die op ons forum het meest populair zijn hebben een website die varieert van: "kan me buurjongen ook" tot "nouwwwww, leuk geprobeerd maar moet écht beter".
Maargoed, de laatstgenoemde dealers staan in de werkplaats aan onze Stromers te sleutelen, terwijl die drie grote ketens een marketing team hebben dat factor heelveel groter is dan het aantal door Stromer opgeleide fietstechneuten binnen hun bedrijf. En de consument tuint erin.
Lokale fietsenmakers moeten met een antwoord komen. Ze zullen de middelen en mensen moeten aantrekken om mee te komen in al dat online geweld, want wát wij of de dealers er ook van vinden: de realiteit is dat de strijd tegenwoordig grotendeels online wordt beslecht. En feit is dat noch Stromer, noch de kleinere dealers, hier tot nu toe een antwoord van formaat op hebben.
Een beetje fietstechnicus in een kleinschalig bedrijf moet tegenwoordig écht ook kaas gegeten hebben van elektrotechniek (kan-ie tenminste niet alleen een derailleur afstellen, maar ook een e-bike of SP perfect servicen) en een beetje eigenaar van zo'n winkel zorgt ervoor dat-ie er online met zijn zaak (waar dan ook: eigen website, FB, fora, Kassa, Maps, Radar, Insta etc.) helemaal picobello op staat.
Dat vind ik