Stromeur schreef: ↑02 jul 2018, 22:11
Mijn ervaring met windkracht 5 vol op kop in open terrein is dat het gruwelijk hard gaat met de accu. Ik wist de eerste keer ook niet wat ik zag. En dan rijd ik nog een route waarop ik lekker kan doorblazen (welgeteld één stoplicht op 30km) en ik ben een kleintje dus ik vang minder wind dan de gemiddelde mannelijke Stromeraar. Als je dan ook nog veel moet stoppen en weer optrekken, dan kan ik me er toch wel wat bij voorstellen hoor dat accu snel leeg loopt.
Als je naar de actieradius van de fiets onder verschillende omstandigheden kijkt is het goed je te realiseren dat de windweerstand ongeveer met de derde macht van de snelheid (t.o.v stilstaande lucht) toeneemt. Daar komt dan de rolweerstand nog bij, maar voor de berekening heb ik die even weggelaten.
Dus . . . .
Als je 36 km/uur fietst (10 m/s) en je hebt windstil weer dan heb je als het ware een windsterkte van 36km/uur tegen. Dit is windkracht 5 ofwel 10 m/s. Fiets je echter in windkracht 5 tegenwind weer 36 km/uur, dan voelt het alsof je een tegenwind hebt van 20m/s. Ofwel de weerstand is 2*3= 8 maal zo groot.
Deels zul je dit zelf moeten opbrengen, deels zal de motor/accu deze kracht moeten leveren.
Daarom vliegt de batterij leeg met windkracht 5 tegen, theoretisch maximaal zelfs 8 keer zo snel.
Precies andersom werkt het als je windkracht 5 mee hebt. De netto windsnelheid op fiets en lichaam is dus 0, en je accu wordt netjes ontzien. Dat zijn de momenten dat je in ondersteuning stand 2 makkelijk 45 rijdt en de accu dan tot wel 100 km kan meegaan.
Daarom is het dus enorm belangrijk om rijomstandigheden en bijvoorbeeld zithouding en postuur van de bestuurder mee te nemen in schattingen van de actieradius.
Als mijn vrouw en ik dezelfde route rijden is haar verbruik steevast een procent of 5 lager. Dat is direct te correleren aan het verschil in gewicht en postuur.
Als je twijfel hebt of je een bepaalde traject (dat op de rand van de gespecificeerde actieradius zit) wel of niet kunt halen is een testrit het enige veilige antwoord.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel